Review

Elden Ring is een meesterwerk voor de minderheid

Breadth of the Wild

Geschreven door Marcel Vroegrijk op

Conclusie

Elden Ring leent een heleboel van Dark Souls en een beetje van Bloodborne en Sekiro. Met de blauwdrukken van die games in handen is FromSoftware gaan bouwen en bouwen. Het resultaat is een gigantisch goede openwereldgame die zowel qua schaal als detail een onvergetelijke indruk achterlaat, maar daardoor ook afschrikt.
9,5
Score
95
Score: 95
  • Pluspunten
  • Immense en innemende spelwereld, soulslike-formule perfect vertaald naar open wereld, ontzettend veel te ontdekken, meer flexibiliteit in speelstijlen
  • Minpunten
  • Wirwar aan jargon en systemen maakt het spel onnodig ontoegankelijk, flink wat pop-in
Elden Ring is Dark Souls 4. Elden Ring is een soort Zelda: Breath of the Wild. Elden Ring is toegankelijker dan ooit. Deze drie uitspraken heb ik de afgelopen maanden meermaals gehoord, soms uit mijn eigen mond. In zekere zin is het allemaal waar, maar bovenal is Elden Ring vooral Elden Ring, een spel dat me zo diep zijn wereld in trok dat ik er ook ’s nachts in bed nog rondliep.

Om te beginnen een bekentenis: ik heb Elden Ring (nog) niet uit. De afgelopen dagen heb ik bijna non-stop gespeeld. Nog sneller, langer en harder doorspelen, enkel om een dezer dagen een einde te hebben gezien, zou vooral ten koste gaan van mezelf en mijn speelplezier. Daar voel ik niets voor en hebben jullie weinig aan. Zie deze review als een koopadvies voor zowel oudgedienden als nieuwkomers. Het is geen beschouwing van alles wat Elden Ring te bieden heeft. Dat kan iemand die met name de hoofdlijn heeft gevolgd om het einde te halen je ook niet bieden. Veel van wat Elden Ring zo anders maakt dan het eerdere werk van FromSoftware speelt zich af buiten die gebaande paden. Kort door de bocht weten we dat ze binnen de paden meesters zijn in bloedstollende baasgevechten en leveldesign.

Zie deze review als een koopadvies voor zowel oudgedienden als nieuwkomers.

¿Como Estus?

Door naar het ‘slechte’ nieuws: Elden Ring is niet bepaald het moment om voor het eerst in een FromSoftware-game te duiken. FromSoftware heeft zijn best gedaan op een duidelijke tutorial en flink wat tooltips, maar voor nieuwkomers is het alsnog alsof het spel staat ingesteld op een vreemde taal. Elden Ring bevat extreem veel jargon en vrijwel niets heeft een normale naam. Vergeleken met eerdere spellen van de ontwikkelaar zijn er ook een veelvoud aan systemen, voorwerpen en andere zaken bijgekomen om in de gaten te houden. Denk aan de mogelijkheid om speciale vaardigheden aan wapens toe te kennen, zelf spullen te craften en de geesten van verslagen vijanden voor je te laten vechten. Al deze extra opties maken Elden Ring in theorie zowel toegankelijk als makkelijker, maar de drempel om deze mechanieken eigen te maken is nog altijd torenhoog. Je kunt natuurlijk een totaal andere kant op lopen of rijden als het ergens niet wil vlotten, maar daar stuit je waarschijnlijk vrij snel op soortgelijke stribbelingen. 

Dan het goede nieuws: Elden Ring met Breath of the Wild vergelijken is volledig terecht. Als er één game zich kan meten met het gevoel van vrijheid in Nintendo’s eerste poging tot een open wereld, dan is het deze. Op de kaart in Elden Ring ga je geen enkel vraagteken vinden, er is geen lijst met missies en op een sporadisch duwtje in de juiste richting na hoef je eigenlijk nauwelijks te rekenen op sturing. Niet van dwingende aard althans. Als speler word je vrijwel volledig overgelaten aan je eigen avonturiersdrang. Zelfs in de klassieke zogeheten Legacy Dungeons, waarin Elden Ring wat meer leunt op het traditionele spelontwerp van Dark Souls.

Het DNA van die franchise is nog altijd zeer nadrukkelijk aanwezig in Elden Ring, soms zelfs schaamteloos. Van de animaties tot de wapens en zelfs een aantal monsters: veel lijkt rechtstreeks uit Dark Souls 3 geplukt, als een soort door fans bedachte remix. Het is volledig terecht als je twijfelt of het inmiddels niet een beetje te veel van hetzelfde wordt. Maar eigenlijk kun je beter de vraag stellen waarom ze zoveel van dit eerder gelegde fundament hergebruiken. In plaats van het wiel opnieuw uit te vinden, hebben ze sinds het verschijnen van de laatste dlc voor Dark Souls 3 duizendmiljoenmiljard extra wielen gemaakt.

Weet je wat een stevige baas is?

Elden Ring zit tot de nok toe gevuld met unieke gebeurtenissen, speciale vijanden en spontane baasgevechten. Het is duidelijk dat ze bij FromSoftware de afgelopen jaren heel hard hebben gewerkt aan het uitbreiden van die stevige basis, om hun bewezen formule vervolgens uit te waaieren over een enorme spelwereld. Dat is wat Breath of the Wild ook zo goed deed: vrijwel alle elementen uit voorgaande delen keren terug (inclusief de kerkers), maar het is alsof je alles voor het eerst meemaakt. De context is anders en je zult opnieuw de spelregels moeten leren.

Zo groeien zaadjes waarmee je meer helende items kunt vrijspelen aan kleine gouden boompjes die je al van ver kunt spotten. Een veel logischere oplossing dan de ogenschijnlijke willekeur waarmee deze items door de spelwerelden van de Souls-games verspreid lagen. Om meer slots voor spreuken te vergaren zul je eerst een weg moeten vinden langs met magie versleutelde torens – ja, zelfs deze game heeft torens. Zo weet FromSoftware oude spelmechanieken als gloednieuw te verkopen. Dit vleugje onbekendheid maakt meteen bemind. Het is daarom ook niet erg dat niet alle content van hetzelfde niveau is. Ook de wat minder inspirerende bazen hebben hun plek in de wereld. Je moet alleen niet verwachten dat zij van hetzelfde kaliber zijn als de ‘echte’ eindbazen.

Breath of the Wild deed dit ook zo goed: vrijwel alle elementen uit voorgaande delen keren terug (inclusief de kerkers), maar het is alsof je alles voor het eerst meemaakt. 

Die zijn grotendeels voorbehouden aan de eerdergenoemde Legacy Dungeons. Die voelen als gigantische kersen op een toch al flinke taart. FromSoftware laat zien dat het de kunst van haast claustrofobisch spelontwerp niet verleerd is. In deze kerkers (of kastelen) strijd je als vanouds voor iedere meter, tot je eindelijk het volgende checkpoint hebt bereikt. Het grote verschil is dat je ieder moment tig kanten op kunt. Links door een deur, rechts via een lift, onder via een gat, door het raam, over het dak: je zoekt het zelf maar uit. Overal lonken geheimen en je nieuwsgierigheid wordt vrijwel altijd beloond dan wel afgestraft, meestal allebei. De zorgen dat Elden Ring met zijn open opzet die beklemmende sfeer van die wat strakker geregisseerde momenten kwijt zou raken, blijkt gelukkig ongegrond. Het is en/en, niet of/of. 

I spy with my little eye 

Wel zijn het de uitgestrekte vlaktes die het meest in het oog springen, al is het maar omdat je ze niet verwacht van FromSoftware. Als ze een groot, open gebied maken, dan kon je er vroeger zeker van zijn dat het gevuld was met giftige drek. Die tijden zijn voorbij en maken plaats voor een divers en logisch landschap. Een rivier mondt uit in de zee, tussen bergen zit waarschijnlijk een ravijn of dal en als er ergens iets met bakstenen in de verte zichtbaar is, dan vind je daar ongetwijfeld een fort. Er is altijd wel iets te ontdekken, maar de beloning varieert hevig. Van dierenbotten om pijlen mee te maken tot een compleet nieuw gebied waar je zo weer tien uur in kunt verdwalen. Ik heb me hardop afgevraagd hoe groot deze game wel niet is.

In de ruim vijftig uur die ik inmiddels in het spel heb zitten, ben ik herhaaldelijk mijlenver van mijn geplande bestemming afgedwaald, omdat ik telkens weer iets anders zag dat mijn aandacht trok. Combineer dat met de inherente aantrekkingskracht van de spelwerelden die FromSoftware maakt en je raakt niet snel uitgekeken. Elden Ring is zeker niet de mooiste game op de nieuwe generatie consoles, het is niet eens de mooiste game op de vorige generatie, maar in zijn ‘lelijkheid’ – helaas ook met flink wat plots verschijnende details – is het prachtig. 

Gaan voor goud

Het gebrek aan pure grafische kracht wordt volledig overschaduwd door het innemende ontwerp van de wereld. Het gaat waarschijnlijk nooit vervelen om tijdens het paardrijden de camera naar boven te duwen en de gigantische goudgloeiende Erdtree te zien verschijnen. The Lands Between is een plek van immens verval, maar lang niet alle glorie is vergaan. Na het ietwat veilige, stormachtige Limgrave kom je – als je die kant op gaat tenminste – uit in het adembenemende Liurna of the Lakes, een soort lagune met in het midden een magisch kasteel op een zwevende rots. Ga een andere windrichting op en de stank van rottende karkassen en smeulende lijken komt je bijna tegemoet, zo treffend is het in beeld gebracht.

Elden Ring is gigantisch. Dat is ook wel een beetje de valkuil van het spel. Doorgewinterde spelers van eerdere FromSoftware-spellen kunnen er hoogstwaarschijnlijk geen genoeg van krijgen, maar je moet wel echt het klappen van de zweep kennen om niet hopeloos overweldigd te raken. Met zoveel kanten om op te kunnen, zoveel uitrusting om te verzamelen, zoveel bezienswaardigheden om te checken en zoveel bazen om te verslaan, is de kans heel groot dat je niet meteen de juiste middelen vindt voor jouw speelstijl. Of je hebt ze wel gevonden, maar je bent ze ergens in je inventory kwijtgeraakt. Het periodiek doorspitten van je verzameling is aan te raden, anders raak je op een gegeven moment het overzicht kwijt.

In dat opzicht was wat meer curatie welkom geweest, of op zijn minst een wat gelijker verdeeld assortiment aan wapens, spreuken en andere essentiële items bij de handelsmannen die je onderweg tegenkomt, zodat je altijd wel ergens in de buurt iets voor jouw speelstijl kunt vinden. Anderzijds is het juist de drijfveer die je telkens weer diep onder de grond een kerker in drijft. Wat als daar net dat ene ding ligt dat van onschatbare waarde blijkt voor je personage? Elden Ring biedt gelukkig meer dan ooit de optie om speelstijlen te combineren. Je kunt als magiër ook gewoon gevaarlijk zijn met een wapen zonder eerst twintig punten in strength te moeten investeren. Als zwaardvechter tover je uit je zwaard met hetzelfde gemak wat magische spreuken. Dat moet ook wel, want er is zoveel te vinden in Elden Ring en de kans is klein dat het precies is wat je zoekt. 

Maak er het meeste van

Toch is dat een gok die je maar al te graag neemt. Op deze momenten komt het craftingsysteem van het spel om de hoek kijken. Op verkenning gaan is in een souls-achtige game nooit zonder risico, want je kunt altijd je zuurverdiende items of valuta kwijtraken. Daarom is het handig om van tevoren even een voorraadje aan handige hulpmiddelen te maken. Denk aan etenswaar dat je aanvalskracht tijdelijk verhoogt, of je beter beschermt tegen vuuraanvallen. In de voorgaande spellen waren dit soort items altijd dusdanig schaars dat je ze niet snel inzette, want wat als je ze later harder nodig had? In Elden Ring heb je de wetenschap dat je gewoon nieuwe kunt maken, mits je nog weet waar je de grondstoffen of ingrediënten hebt gevonden. Bovendien sta je hierdoor niet steeds voor het duivelse dilemma tussen je zuurverdiende runes (het equivalent van souls) besteden aan een extra level voor je personage of een paar pijlen of explosieven kopen.   

Elden Ring zit ook vol met manieren om je niet te veel terug naar de hub van het spel terug te laten keren. Als je een groepje vijanden hebt verslagen, krijg je geheel gratis een van je healing flasks terug. Ook het craften moedigt aan om door te blijven gaan, in plaats van rechtsomkeert te maken bij de eerste de beste overwinning. Dat is essentieel, want de spelwereld is veel te groot om centimeter voor centimeter uit te kammen. Het is daarom maar goed dat je magische paard Torrent zo wendbaar is. Vanaf nu mogen alle paarden in games worden uitgerust met een dubbele sprong waarmee je in de lucht van richting kunt veranderen. Dit maakt het verkennen van de wereld verrassend soepel, en boven alles leuk. Hoezeer Elden Ring ook op Dark Souls lijkt, het is toch echt een andere game. Die vervelende draak op de brug of dat vervloekte moeras? Daar zoef je nu gewoon langs met Torrent, op zoek naar groener gras.  

Elden Ring komt 25 februari 2022 uit op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One en pc. Voor deze review is de PS5-versie getest.

Dit artikel delen:

Lees meer

De nieuwe hoofdredacteur van Gamer.nl: Jacco Peek Dead By Daylight-handelsmerk wijst op datingsimulator
119

Reacties op: Elden Ring is een meesterwerk voor de minderheid

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Snoop213

    • 23 februari 2022 16:09
    Waarom lees ik nergens dat deze game grafisch ernstig achterhaald is. Ik vind dat Fs er al jaren te makkelijk mee weg komt en nu weer. We leven nu in het 2e jaar van de curent gen console en dan moet je zeker grote studios als deze ook aanpakken wanneer games er niet uitzien. Ik heb zelf Grid legends gespeeld ziet er niet uit. En ik weet nu al dat dit minpunt wel bij die review genoemd gaat worden. Maar waarom laten journalisten fs games er altijd mee weg komen?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Mcvroegrijk

    • 23 februari 2022 16:14
    @Snoop213 Terechte vraag hoor. Ik vind het zelf dus totaal geen issue, omdat ik graphics niet als een objectieve meetlat zie. Een spel kan perfect realistisch eruitzien en toch lelijk tussen aanhalingstekens zijn, omdat het geen aansprekende stijl heeft. Bij de games van FromSoftware is het wat mij betreft andersom. Vandaar dat ik ze ook altijd mooi in hun lelijkheid noem.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Snoop213

    • 23 februari 2022 16:22
    @Mcvroegrijk Ja een game werd en ik hoop nog steeds beoordeeld op graphics, gameplay en hoe loopt een game..En dan vind ik van de 97 een game die er zo grafisch belabberd uitziet er toch echt een punt af mag trekken. Want als je van Horizon Forbidden West naar Elden Ring gaat is grafische gat te groot. En kijk bij een Switch only game snap ik het. Maar ik blijf het verbazingwekkend vinden dat de Fs studio het niet voor elkaar krijgt om grafisch zoveel mogelijk uit een console te krijgen. Want als je dat niet lukt verzin dan zoals bijvoorbeeld Hollow knight een prachtige creatieve artstyle voor je games. Kijk als je van dit soort games houdt is dit een geweldige game. Maar als we FS hier niet op aanspreken dan zullen ze het nooit verbeteren.

    Ik ga deze als een van de weinige gaming mensen skippen. Want ik houd niet van continue doodgaan. En ik kan niet meer tegen grafische matigheid op een Ps5 of Series X. Het is ook de reden dat ik wacht met Grid legends totdat hij op gamepass uitkomt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Lavalera

    • 23 februari 2022 16:41
    @Snoop213 Je bent niet de enige die het skipt hoor. ik ga hem ook niet spelen. Ik lees al weer dat het ontoegangelijk is, dus dat betekent veel te moeilijk 3 miljoen keer dood gaan en dan moet het "rewarding" voelen als je een baas verslaat LOL. Ik noem dat werk en niet gamen voor je plezier.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Snoop213

    • 23 februari 2022 16:54
    @Lavalera volledig met je eens

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    xeros

    • 23 februari 2022 17:39
    @Lavalera Je gaat niet dood omdat de game onredelijk moeilijk is, maar omdat je simpel weg eerst de mechanics van de mob/Boss moet leren beheersen.
    En ja als je dan een vijand verslaat geeft dat zeker voldoening.
    Dat is niet voor iedereen en dat is helemaal ok.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Lavalera

    • 23 februari 2022 19:52
    @xeros dat is een argument dat helaas wel vaker door souls fans wordt gebruikt maar simpelweg niet voor iedereen geldt. Het simpel leren van mechanics of guides kijken is niet voor iedereen de uitweg. Sommige mensen hebben ook moeite met oog hand coordinatie of zijn simpel weg niet snel genoeg met drukken. Ik heb sekiro geprobeerd en ds1. Dus het is niet dat ik ze nooit gespeeld heb. Ik ben niet snel genoeg met drukken of mijn timing klopt niet en dan zou ik het dus vaker moeten proberen dan anderen waar ik heen zin in heb. Bij andere games gooi ik dan simpel de moeilijkheid omlaag en ga verder. Dam voelt het neit als werk maar als plezier voor mij. Maar goed iedereen is anders

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Snafu9

    • 23 februari 2022 16:53
    @Snoop213
    Kijk je uit dat je het niet aan je hart krijgt.
    Graphics zegt totaal niks over hoe goed een spel is. Ik vind ook dat dit niet nodig is om te benoemen in een review. Niet elke game wordt gemaakt om de mooiste en beste graphics. Het gaat toch nog altijd om de gameplay. Als deze perfect in elkaar zit dan maken Graphics helemaal niet meer uit. En soms verleend de gameplay zich er ook niet voor om mooie graphics te hebben.

    Doordat consoles nu steeds beter worden krijg je juist meer verschillende soorten spellen wat alleen maar goed is. Als elk spel zo realistisch mogelijk er uit had moeten zien ben je ook niet meer uniek.

    Steeds meer mensen zeuren alleen maar over de graphics. Geniet toch van het spel en de gameplay dan dat je je laat leiden dat een spel er grafisch iets minder mooi uitziet. Anders blijft er weinig voor je over op de gamemarkt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 23 februari 2022 17:02
    @Snafu9 wat hij bedoelt als je een bepaalde game minder punten geeft imdat het achterhaalt is maar deze game zowat perfect noemt en is niet eens 1 van de mooiste spellen vind snoop213 dat er een puntje minder mag. Ik ga deze game niet spelen want ik heb geen tijd om miljoen keer dood te gaan, heb hun games in verleden geprobeert en het is niks voor mij helaas. Als ik zo kijk en wat ik zie zou ik de game een 8.8 geven puur op wat ik gezien heb van de game natuurlijk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Snafu9

    • 23 februari 2022 17:09
    @hulstpower
    Heel vaak dood gaan en het daardoor niet spelen vind ik wat anders dan de graphics afkraken. Als ik de trailer bekijk en wat filmpjes verder. Vind ik dit spel er prima uitzien voor een fantasy genre game. Naar mijn mening kan een game nog steeds de perfecte score krijgen ook al zijn de graphics wat minder dan andere spellen.

    Zelf weet ik ook niet of het wel wat voor mij is om zovaak dood te gaan. Het is dan toch vaak zoeken naar die ene combinatie die je elke keer opnieuw moet uitvoeren om de boss te verslaan. Dan is een andere game misschien een beter instapmodel dan deze. Twijfel ook nog steeds om Demon Souls te kopen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Snoop213

    • 23 februari 2022 17:22
    @Snafu9 Oh even voor de duidelijkheid ik ga het om diezelfde reden niet spelen ik heb echt een hekel aan games waar je na 2 klappen bij wijze van spreken dood bent. Daar heb ik een hekel aan. Maar mijn punt was geef je een game gemiddelde van 97 procent zit de game tegen perfectie aan. En perfectie wil ook zeggen dat de game grafisch perfect is. En dat is niet het geval

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    xeros

    • 23 februari 2022 18:24
    @Snoop213 Kort samengevat zeg je eigenlijk dat je weinig geduld en geen doorzettingsvermogen hebt?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Snoop213

    • 23 februari 2022 20:23
    @xeros oh doorzettingsvermogen wel heb maar ligt echt aan het type game. Want ik speel en speelde wel games uit als oa Metroid dread, Death's door ,Ninja gaiden, Olioliworld, Bayonetta, Donkey Kong country tropical Freeze, Crash bandicoot 4 Ori stuk voor stuk pittige games. Maar daar heb ik wel het doorzettingsvermogen en geduld om uit te spelen. Maar bij Fs spreekt de stijl mij al niet aan. Dus dan haak ik snel af. En ik heb een maat van die wel de from software titels leuk vind. En ik leen ze keer op keer maar het trekt mij gewoon niet. Maar dat geeft niet dit jaar nog genoeg games om te spelen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 23 februari 2022 22:19
    @Snafu9 vind zelf de wereld heel vet er uitzien, niet de mooiste game maar dat was skyrim en fallout ook niet voor mij. Helaas is dit niks voor mij want sekiro en dit vind ik wel heel vet. vroeger al met ninja gaiden gehad dat ik op een moment niet verder en dacht ok mooi geweest ik ga verder met wat anders

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Snoop213

    • 23 februari 2022 17:19
    @Snafu9 Ik krijg het zeker niet aan mijn hart. Natuurlijk draait het allereerste om de gameplay die is volgens kenners perfect. Prima maar dan mag je van een grote studio die FS inmiddels is wel eens stappen verwachten in grafisch oogpunt. Want waarom zou het niet beide kunnen Horizon Forbidden West laat toch ook zien dat het allebei kan. En wat ik eerder aangaf als je het niet voor elkaar krijgt om een game grafisch TopNotch te maken. Probeer dan een bijzondere andere soort artstyle te maken.

    En voor mij zijn graphics wel een belangrijk onderdeel. Ik heb gisteren een trial gedaan van Grid legends. De game is best leuk maar ziet er grafisch erg gedateerd uit dus laat ik de game liggen.. terwijl had deze game Gt7 graphics was het een day one aankoop geweest .

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Mmo-veteran

    • 23 februari 2022 17:46
    @Snoop213 Omdat er mensen zijn die veel liever een game hebben in de stijl van Elden Ring en dat is toch prima.
    Ik hou persoonlijk niet van de checklist gameplay van games als Horizon. Het is alsof je googlemaps aanzet en die je verteld waar je heen moet. Je kijkt meer naar de markertjes en lijntjes op de map dan dat je daadwerkelijk met de wereld bezig bent.
    Ik ben heel blij dat Elden Ring dit anders aanpakt, Geen sturing, geen quest log, geen 10000 markers en vraagtekens op de map. Nee gewoon een wereld die jezelf en volledig op eigen kracht moet ontdekken. Dit is voor mij de ultieme game.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Snoop213

    • 23 februari 2022 17:51
    @Mmo-veteran oh dat is zeker prima maar ik vind wel dat er toch de pers te makkelijk wordt weg gekeken van de matige graphics. Maar qua gameplay zal er niet zoveel op aan te merken zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 23 februari 2022 22:24
    @Mmo-veteran ja heel vet maar geef mij maar breath of the wild dan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Snafu9

    • 23 februari 2022 17:49
    @Snoop213
    Als ik naar deze game kijk dan krijg ik wel het gevoel dat ze bewust voor deze graphics hebben gekozen. Voor een fantasy game als deze vind ik dat ook helemaal niet belangrijk. Meer detail kan dan alleen maar afleiden om hoe je het monster moet verslaan. Wat in dit soort games heel belangrijk is. Het wordt anders als je games speelt zoals Gran Turismo. Dan moet het wel kloppen en grafisch mooi zijn want daar verleend de game zich voor. Maar als een race game meer Arcade zou zijn dan zijn de beste graphics ook weer niet zo belangrijk.

    Bij Horizon Forbidden West vind ik het ook een ander verhaal. Een mechanisch monster waar je zwakke plekken moet vinden daar moeten ook goede graphics bij zitten. Het is namelijk ook een belangrijk onderdeel van de gameplay. Zo maakt elke ontwikkelaar een overweging in hoe de game eruit moet zien en moet functioneren.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Snoop213

    • 23 februari 2022 18:10
    @Snafu9 Ja ik heb daar een andere mening over ik denk als ik het zou gaan spelen. Dat ik na een paar minuten denk dit is niet om aan te gluren. Maar gelukkig komen er nog voldoende mooie games uit. Dus ik wens wel iedereen ontzettend veel plezier met deze game.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.