EDGE | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

Eigenlijk is EDGE van origine een game voor smartphones, maar de Nederlandse ontwikkelaar Two Tribes besloot hem naar Steam te brengen zodat gamers op de PC en Mac ook van deze abstracte game kunnen genieten, inclusief dertig achievements. Je kunt hem trouwens ook kennen van de PSP, want eind 2010 kwam EDGE, gemaakt door een andere ontwikkelaar, als PSP mini beschikbaar.

Het idee is simpel: elk level weer probeer je jouw blokje naar een eindvierkant te begeleiden. Er zit geen verhaal in en geen 'echt' uiteindelijk doel, maar dat is ook niet nodig. In meer dan vijftig levels moet je met je zeskant de finish halen door hem met de pijltjestoetsen door een uit blokjes bestaand speelveld te kantelen. De meeste van die blokjes onderweg liggen vast, maar sommige bewegen heen en weer, hebben een knop erop zitten waarmee andere blokjes gaan bewegen, maken jouw kubus tijdelijk kleiner of vallen naar beneden zodra je ze aanraakt.

Zwart gat

Als je je hexaëder te langzaam van die vallende blokjes afkantelt of een mi tap maakt, dan verdwijnt hij in een zwart gat. Dat sterven is maar even vervelend, want je blok staat direct weer op je laatste checkpoint. Het gonst in EDGE van de checkpoints, dus je hoeft nooit een groot stuk opnieuw te doen. Gelukkig maar, want de levels bestaan alleen uit blokjes en zijn daardoor niet heel intere ant om keer op keer door te spelen.

Dit gebeurt ook niet al te vaak, EDGE is namelijk niet heel uitdagend, waardoor stukken opnieuw spelen geen grote opgave is. Speciale vaardigheden, zoals het tijdelijk aan bewegende blokjes hangen met een kant van je kubus, is iets om even in de vingers te krijgen. Verder heb je vrij snel door wat de bedoeling is en dat verandert bijna niet naarmate je het einde nadert.

Vierkante ogen

Wil je het meeste uit EDGE halen, dan probeer je overal de kleine gekleurde minikubu en te pakken die door de levels verspreid zijn. Wat het nut er precies van is, behalve aan het eind zien dat je ze allemaal hebt gevonden, wordt tijdens het spelen niet duidelijk. Ook is er een timer in het level, maar je kunt zo lang over een level doen als je zelf wilt. In principe zou je in een avondje door de game heen kunnen racen, maar waarschijnlijk houd je dat niet vol omdat je na een tijdje toch echt vierkante ogen krijgt van al die regelmatige zesvlakken.

Je oren krijgen trouwens juist goed de kost in Edge, door de toevoeging van fantastische 8-bit muziek die doet denken aan het werk van Daft Punk. De muziek is bijna geen achtergrondmuziek te noemen, omdat de beats zo vet zijn dat je de volumeknop wel open moet draaien. Er zit variatie in de liedjes en in sommige levels helpt de beat je zelfs de timing te bepalen om je kubus te omkantelen.

Het is heel erg knap hoe Two Tribes met originele spelelementen komt, zoals het aan kubu en hangen met een kant of de manier waarop je zeskant soms door de ruimte wordt heen geslingerd door aaneenschakelingen van knoppen en bewegende blokken. EDGE is zeker een vermakelijke game, maar niet makkelijk uren achter elkaar vol te houden door de korte levels en het feit dat je ogen na al die kubu en verlangen naar ander beeld. EDGE is een spel dat leunt op zijn herhaling en herkenning. Het is leuk om achievements te halen op de PC, maar eigenlijk leent EDGE zich vooral perfect voor die loze momentjes dat je wat tijd te doden hebt, zoals wanneer je wacht op de trein. Eigenlijk is de PC niet het juiste platform voor het spel. EDGE werkt daarom beter op de iPhone.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou