Earthrise | Gamer.nl

Earthrise | Gamer.nl

Earthrise speelt zich af in een verre toekomst, waarin de mensheid nog steeds druk bezig is met oorlog voeren. De techniek heeft niet stilgestaan. De speler begint als een kloon, wiens geheugen en persoonlijkheid zo goed als onsterfelijk zijn: bij overlijden gaat alle ervaring en kennis over naar een nieuw lichaam. Dat geldt overigens niet voor alle bezittingen: onverzekerde spullen zijn bij overlijden voorgoed verdwenen.

De speler start als verse kloon in het beginnersgebied. Hier doorloop je een basistraining, waarbij diverse robots je kennis laten maken met Earthrise. Die kennismaking bestaat uit talloze schermen met tekst die je echt zult moeten lezen om te snappen hoe het allemaal werkt. Er zijn uiteraard ook wat oefenmi ies waar je praktijkervaring opdoet met het gevecht ysteem.

Gevechten

Het verslaan van tegenstanders heeft meer weg van actiegames dan van andere MMO’s. Het gekozen wapen bepaalt hoe je speelt. Een scherpschuttergeweer kan bijvoorbeeld vijanden in de verte neerknallen. Kies je voor een machinegeweer dan ben je dodelijk op de middellange afstand. Met de Blades, een soort klauwen (denk aan Wolverine), deel je simpelweg harde klappen uit.

De gevechten zijn echter niet leuk. Of dat nu door de server lag komt of omdat game zo traag draait weten we niet, maar de besturing is nogal traag en zwabberig. Ook is in eerste instantie niet duidelijk hoe precies je moet richten. Uiteindelijk ontdekten we dat het voldoende is om de cursor over de vijand te bewegen. Zo lang deze rood oplicht, tref je doel. Lopen en schieten is hierdoor erg lastig, maar wellicht is dat ook de bedoeling. Het netto resultaat is dat jij en je tegenstander om beurten schoten uitwi elen, zoals dat al sinds mensenheugenis in MMO’s gebeurt.

Je zit niet vast aan je wapenkeuze en krijgt alle gelegenheid om uit te zoeken wat je prettig vindt spelen. Je kunt ook tijdens het gevecht van wapen wi elen door deze aan hotkeys te verbinden. Aangezien sommige vijanden zo dichtbij komen dat schieten niet meer kan, is het slim om dan over te schakelen op de Blades.

Zonder kla e

Er zijn geen vaste kla en in Earthrise. Hiermee onderscheidt het spel zich van het merendeel van de MMO’s op de markt. In plaats daarvan bepaal je zelf welke vaardigheden je verder ontwikkelt. Dit doe je door deze vaardigheden te kopen met ervaringspunten, die in Earthrise Battle Points heten. Deze krijg je bij het doden van vijanden, maar ook bij het volbrengen van quests.

Veel van de vaardigheden die je op die manier koopt zijn gebonden aan een bepaald type wapen. Deze komen vervolgens in je hotkey-lijst (1 tot en met 9 onderaan het scherm) als het bijbehorende wapen actief is.

Een ander belangrijk aspect is dat spelers niet alleen computergestuurde vijanden kunnen doden, maar ook medespelers. Het maakt hierbij niet uit of deze medespelers behoren tot de vijandelijke factie of je beste vrienden zijn: iedereen kan iedereen aanvallen. Dit heeft uiteraard gevolgen. Het doden van neutrale of ‘bevriende’ spelers levert je criminaliteitspunten op. Deze verdwijnen wel weer na een tijdje, maar hoe meer je er hebt hoe langer dat duurt. Ook is het zo dat boven een bepaald aantal, je een automatisch doelwit bent. Anderen kunnen jou dan doden zonder zelf negatieve punten te krijgen. In de praktijk hebben wij echter niet veel van deze player-versus-player gevechten meegekregen. Het grootste gevecht was tijdens al onze tests namelijk met de interface en de vele bugs.

Onaf

Want wie het bovenstaande leest en denkt: “wauw, dit is wat ik al jaren zoek, eindelijk iets anders dan een standaard MMO!”, moet helaas echt even doorlezen. Want hoe veel goede ideeën Earthrise ook heeft, het spel is op dit moment gewoon nog niet af.

In ons vorige artikel over Earthrise gaven we al aan dat er heel wat technische mankementen zijn: een lage framerate, besturing die niet is aan te pa en en instellingen die na afsluiten niet worden opgeslagen. Zelfs na een grote patch afgelopen weekeinde is er nog steeds veel mis met het spel. Hoewel het nu wel mogelijk is om via een menu zelf alle toetsen aan te pa en, slaat het spel je veranderingen nog steeds niet op. Elke keer als je inlogt moet je dus alles opnieuw instellen. Hetzelfde geldt voor grafische instellingen. Het spel crashte bij ons in de helft van de gevallen dat wij probeerden de resolutie lager te zetten, wat noodzakelijk was om de framerate op een acceptabel niveau te krijgen.

Bugs, bugs, bugs

En dan zijn er nog de gameplaybugs. Zo liepen wij een gebied in en zagen opeens dat onze levensbalk terugliep. We werden overduidelijk aangevallen, maar zagen niet door wie. Na zo drie keer te zijn gedood vroegen we in game-chat waar dat aan lag. “Een bug”, vertelde een andere speler. “Gebeurt vaker. Alle vijanden zijn dan onzichtbaar. Je moet het spel herstarten om dat te herstellen.” En herstarten betekent dus ook opnieuw onze toetsen aanpa en, vechten met de resolutie, enzovoort.

Even later probeerden we onze weg te vinden in het landschap, en riepen de landkaart op. Deze was helemaal zwart. “Is een bug”, vertelde een medespeler. “Herstarten!”

In gevechten met sommige monsters merkten we dat ze zichzelf sneller genazen dan dat wij ze konden beschadigen. “Is een bug”, vertelde een medespeler. “Oh nee, weer herstarten?” vroegen wij. “Nee, heeft geen zin” was het antwoord.

En dat brengt ons tot de onvermijdelijke conclusie dat Earthrise op dit moment gewoon niet leuk is om te spelen. Hoewel we soms wauw-momenten hadden, tijdens de zeldzame minuten dat het spel werkelijk functioneerde, was het overgrote deel van onze testperiode er een van irritatie. Er is simpelweg geen excuus om een product in deze staat op de markt te brengen. En hoewel de ontwikkelaars duidelijk via patches proberen om het spel alsnog te repareren, is dat op dit moment gewoon niet genoeg. Wellicht is Earthrise over een paar maanden een puike game, maar op dit moment is het zonde van je geld.