Dynasty Warriors: Gundam (PS3) | Gamer.nl

Rare jongens, die Japanners! De best verkochte PS3-game tot nu toe in het land van de sushi isniet de nieuwe Ratchet of Uncharted, noch is het Resistance of Ninja GaidenSigma. Nee, die eer is voor Dynasty Warriors: Gundam, in Japan bekend onder denaam Gundam: Musou. Deze game brengt de bekende Dynasty Warriors-gameplay vanKoei samen met de Gundam-franchise van Namco Bandai. Japanners zijn nu eenmaalhelemaal geil voor alles wat met Gundam te maken heeft en dus is het nietvreemd te noemen dat de game het daar zo enorm goed deed. Nu is de game hierook uit en kunnen de Europeanen ook aan den lijve ondervinden of DynastyWarriors: Gundam een match made in heavenis. De Dynasty Warriors-games zijn van twijfelachtige soort; hetis vaak echt een kwestie of je er van houdt of niet. De games draaien vaak omhet neerhakken van eindeloze stromen aan vijanden, het liefst zo snel enstijlvol mogelijk. De spellen zijn over het algemene gesitueerd in het feodaleOosten en deze Gundam-variatie brengt voor de eerste keer het concept naarhogere sferen. De game is eigenlijk in e entie niets veranderd: ookdit keer hak en schiet je hordes aan kwaad tuig aan diggelen, alleen dan omhulddoor een enorme vechtmachine die een Gundam wordt genoemd.

Het Gundam-universumis enorm, met tientallen anime-series die al enkele decennia nerds over de helewereld doen kirren van plezier en aanverwante merchandise die tot op de dag vanvandaag miljoenen dollars, yens en euro's op de rekening van Namco Bandaibijschrijven. De fans van de franchise kunnen helemaal hun lol op met dezegame, gezien het brede scala aan metalen vechtmonsters en diens piloten uitverschillende Gundam-iteraties die het slagveld betreden. De game is ookeigenlijk alleen voor de échte fan, aangezien de makers er vanuit zijn gegaandat de speler in kwestie al helemaal op de hoogte is van alle ingewikkeldeverhaallijnen vol politieke intriges die de Gundam-saga's rijk zijn. Mocht jedus niet weten wie Zechs Marquise en Domon Ka hu zijn en krijg je niet spontaaneen natte boxer bij het zien van de Gundam MK-II die je kunt bemannen, dan weetje dat deze game hoogstwaarschijnlijk niet aan jou besteed is.Je kunt vanaf het begin kiezen voor twee verschillendemodes: de Official en Original Mode. In de eerste beleef je enkele bekendeGundam-verhalen met vertrouwde personages en in de tweede volg je een volledignieuw verhaal dat speciaal voor deze game in elkaar is gedraaid. Echter,eigenlijk verschillende de modes maar bar weinig van elkaar en zoals eerdergezegd moet je echt goed op de hoogte zijn van bepaalde zaken, wil je hetmaximale uit de mi ies kunnen halen. De mi ies verschillen niet inoriginaliteit; elke keer komt het er op neer dat je zo snel mogelijk de tegenstandersaan stukken moet scheuren, met uiteindelijk een baas die je moet verslaan.

Demeeste mi ies vinden plaats in kale, inspiratieloze omgevingen en de enkelemi ies in de ruimte doen helemaal de moed in de schoenen zinken, aangezien jehier nog steeds op een denkbeeldig vlak zweeft en niets de indruk wekt dat jeje daadwerkelijk in de ruimte begeeft. Gaandeweg de game kun je je vechtmachineuitbreiden met allerhande wapentuig en andere kwalitatieve eigenschappen, en deechte volhardende fans kunnen hun gepimpte robots op een tweede run door hetspel nemen, met de aanpa ingen uit de eerste keer intact. Het is alleen echtde vraag of je je nog een tweede wilt laten vervelen door de uiterst saaie enrepetitieve inhoud van het spel.Het vechten met je Gundam is fris en leuk voor ongeveer vijfminuten en dan begint de verveling al zijn irritante werk te doen. De Gundamsbeschikken over twee verschillende aanvallen en je kunt zowel met dikke guns als grote beamswords aan de gang. Het schietgerei zal je echter al snel linkslaten liggen vanwege het totale gebrek aan vuurkracht en je zoekt je toevluchtal snel tot het hakmateriaal, wat er voor zorgt dat je je elke keer weer eenweg hakt door de vijanden. Mi ie, na mi ie, na mi ie, na mi ie. Het lijkterop dat Koei helemaal geen moeite heeft gedaan om de gedoodverfde gameplay van deDynasty-games wat op te fri en en simpelweg het verroeste systeem in eennieuwe game heeft gezet.

Daar komt ook nog eens bij dat de game verschrikkelijkmakkelijk is. Als je eenmaal het systeem onder de knie hebt (wat ongeveer tweeminuten zou moeten duren, mits je niet het IQ van een lantaarnpaal hebt), slaje je een weg door de game en echte tegenstand is het volledige spel door verte zoeken. Het enige echte obstakel wordt gevormd door de enorm irritante camera, die een geheel eigen leven leidt en je nooit echt een goed beeld van de actie geeft. Neem de repetitieve gameplay, voeg daar het gebrek aan uitdaging aantoe en je zult het met me eens moeten zijn dat Dynasty Warriors: Gundam eendiepgang heeft van een plasje regenwater.

Op het vlak van de presentatie is het helaas eveneens huilenmet de pet op. De Gundams kunnen in het heetst van de strijd nog wel eens wattoffe effecten laten zien, maar de robots zelf zien er maar saai uit. Detegenstanders en de omgevingen zijn opgebouwd uit texturen van erbarmelijkekwaliteit en nergens geeft het spel je de indruk dat je daadwerkelijk met eenbakbeest als de PlayStation 3 speelt. De stemmen zijn ook van een hachelijkniveau, maar gelukkig kun je in deze game wel de originele Japanse audioinschakelen, wat het geheel een klein beetje draagbaar maakt. Dynasty Warriors:Gundam is dan mi chien voer voor de doorgewinterde fan, de gamer die op zoekis naar een lekker actiespel in een futuristische setting kan maar beter verdergaan kijken.