Dynasty Warriors 5 | Gamer.nl

Van sommige gamereeksen komen er uiteindelijk maar twee games uit per generatie console, maar er zijn een aantal games waarvan het nog maar de vraag is of er niet al genoeg van zijn. Bij Dynasty Warriors is het laatste het geval. Met Dynasty Warriors 5 weet Koei de meest omvangrijke game in de reeks neer te zetten. Grotere slagvelden, meer karakters en meer moves moeten de gamer ertoe bewegen om wederom een Dynasty Warriors game van de schappen te pakken. Eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik voor Dynasty Warriors 5 geen van de voorgangers heb gespeeld. Ok, Dynasty Warriors op de PS1 daargelaten, maar dat was dan ook een vechtgame a lá Tekken. Ik moet tevens zeggen dat ik na het spelen van de game niet zie waarom er nog een vijfde deel is uitgekomen. Ik zal uitleggen waarom.

De gameplay draait nog steeds om het bruut inhakken op zoveel mogelijk vijanden. Dit wordt mogelijk gemaakt door de bovennatuurlijke krachten waarover de door jou uitgekozen karakters beschikken. Deze krachten maken het mogelijk om vijanden met tientallen tegelijk neer te sabelen. Het doel is om uiteindelijk de leider van de tegenstander uit te schakelen, waarna het gevecht is gewonnen. De aanwezigheid van checkpoints voorkomt dat je meteen naar de eindbaas kunt sprinten. Om deze punten te kunnen pa eren, zul je eerst de checkpoint moeten verslaan. Dit houdt in dat gevechten behoorlijk lang kunnen duren. Maar willen we eigenlijk wel dat de gevechten lang duren? Niet echt, gezien de nogal simpele combo's en vechtstijlen.

Na vijf delen en spin-offs is het gevechtsysteem nog behoorlijk simpel. Een aantal hoofdaanvallen en een paar charge attacks stellen je in staat vijanden tot moes te hakken. Per karakter zijn deze aanvallen en ook de wapens te upgraden, maar uiteindelijk blijf je toch hetzelfde doen. Dus afgezien van het feit dat de aanvallen op zich zeer indrukwekkend zijn, zal dit indrukwekkende gevoel snel plaats maken voor routine en verveling.

Daarbij helpen de nogal eentonige levels ook niet mee met het aangenamer maken van de speelervaring. Natuurlijk zullen er conce ies moeten worden gedaan om de indrukwekkende hoeveelheid tegenstanders op het beeld te kunnen toveren, maar de achtergrond ziet er soms wat kaal uit. Gelukkig valt dit niet echt op, omdat je het grootste deel van de tijd druk bezig zult zijn met het verslaan van hordes vijanden. In tegenstelling tot de levels, zien de tegenstanders er wel mooi uit. Vooral de leiders van de troepen zijn mooi uitgedost. Ook de animatie en effecten van de aanvallen van je karakter zijn erg gelikt. Dit onderdeel lijkt ook meteen hetgeen waar de meeste aandacht aan besteed is. Jammer dat de gameplay erbij achterblijft.

Dat Dynasty Warriors zijn oorsprong heeft in beat em ups, is te merken aan de manier waarop het verhaal en de daarbij horende voice acting is neergezet. Tu en de gevechten door, wordt op de voor vechtgames bekende manier, via slechte dialogen het kleine beetje verhaal aan elkaar gepraat. In de praktijk maakt het niets uit of je hiervan wat meekrijgt, want wat wordt verteld is totaal niet intere ant en heeft geen toegevoegde waarde om in de game verder te komen. Natuurlijk kun je dit zien als iets wat er gewoon bij hoort, maar aangezien de game erg groots lijkt te zijn opgezet, had dit aspect wel wat beter uitgewerkt mogen worden.

Uiteindelijk zijn de grote hoeveelheid karakters waaruit is te kiezen en de daarbij horende wapens en combo's genoeg, om de verstokte fans hetgeen te geven wat ze verwachten: net dat kleine beetje meer dat de voorganger van Dynasty Warriors 5 niet had. Voor mensen die gewoon een potje hersenloos willen inhakken op hordes vijanden zal de game ook voldoen. Iedereen die wat meer substantie wil hebben doet er echter beter aan, deze game aan zich voorbij te laten gaan. Koei zou de serie eens grondig moeten vernieuwen, of gewoonweg afkappen.

Gameplay: 6,5Graphics: 7,5Geluid: 7,0Totaal: 6,6