Dungeon Siege: Legends of Aranna | Gamer.nl

Een kleine twee jaar geleden bracht Gas Powered Games, de studio van Chris Taylor (Total Annihilation), de hack and slash game Dungeon Siege uit. Dankzij de uitstekende graphics en zeer toegankelijke gameplay werd de game goed ontvangen en verkocht deze ook uitstekend, met als logisch gevolg dat men inmiddels werkt aan een opvolger. Dit tweede deel uit de Dungeon Siege serie laat nog even op zich wachten; ondertu en heeft men nog wel de tijd weten te vinden om een uitbreiding voor het eerste deel te maken: Legends of Aranna. Is deze expansion set bijna twee jaar na het orgineel nog het spelen waard of is het beter om op Dungeon Siege 2 te wachten?

Uiteraard is er in Legends of Aranna weer eens iets mis met de wereld. Men neme een oud ras van zeer krachtige en magische begaafde wezens dat te ver is gegaan met het spelen van god en daar de prijs voor heeft moeten betalen, een machtig kwaad genius en een zeer krachtig magisch voorwerp dat in de handen van dit kwade genius raakt. Voeg hieraan een naamloze hoofdrolspeler toe, die de afstammeling is van een lange reeks van helden, en men heeft een verhaal. Het moge duidelijk zijn: de schrijvers van het verhaal van Legends of Aranna waren bepaald niet geïnspireerd. Als logisch gevolg weet dit verhaal dus ook in het geheel niet te boeien, een kwaal waaraan bijna elke hack and slash game die niet afkomstig is van Blizzard lijkt te lijden.

Op het gebied van gameplay heeft Gas Powered Games een reeks (kleine) toevoegingen gedaan aan het bestaande concept. Hieronder vallen onder andere nieuwe toverspreuken, een reeks nieuwe magische items, de van Diablo II bekende set items (die steeds sterker worden naarmate meer delen van de set gevonden worden), magische vallen, rugzakken en een nieuw extra aggre ief pakdier: de tragg. Daarnaast zijn er ook enkele kleine verbeteringen doorgevoerd; zo zal een portret van een character nu knipperen als deze aangevallen wordt, is er een knop om de potions automatisch te laten verdelen en is de artificial intelligence iets verbeterd. Al deze toevoegingen zijn echter klein, waardoor de gameplay vrijwel hetzelfde gebleven is. Nog steeds is het dus zaak om constant nieuwe vijanden aan te klikken om aan te vallen en ondertu en op de toets voor het drinken van een potion te drukken, zodat je personages het gevecht ook daadwerkelijk overleven. Lukt dit ook inderdaad, dan is het hopen dat één van de reeks kisten die de monsters bewaakten ook een nieuw boeiend voorwerp bevat. Het voordeel hiervan is dat de gameplay uiterst toegankelijk is en dus door iedereen binnen een paar minuten opgepikt zal worden. Doordat de handelingen zich steeds herhalen, de gevonden items niet al te boeiend zijn, de characters intere ante skills zoals bij Diablo II mi en en de persoonlijkheid van een pantoffeldiertje hebben, de tilesets niet al te vaak veranderen en het verhaal zoals eerder genoemd niet al te boeiend en bovendien zo rechtlijnig als een linaal is, gaat deze gameplay echter al snel vervelen en weet deze nooit het verslavende niveau van bijvoorbeeld Diablo II te halen.

Op grafisch gebied is het erg duidelijk te merken dat Dungeon Siege inmiddels twee jaar oud is. Waar de engine toen het orgineel uitkwam nog revolutionair te noemen was voor (hack and slash) RPG's, is deze inmiddels ruimschoots voorbijgestreefd door games als Gothic II, Knights of the Old Republic en Morrowind. In vergelijking met deze huidige toppers mi en zowel de models als textures detail, zijn de (magische) effecten uiterst karig en komt de wereld als geheel ook erg statisch over. Dit komt op zich niet als een verra ing voor een expansion set van een game die al twee jaar oud is, maar had men echt iets moois van Legends of Aranna willen maken, dan had enig sleutelwerk aan de engine geen kwaad gekund.

Ook op het gebied van het geluid weet Legends of Aranna niet uit te blinken. De soundtrack van Jeremy Soule is wel aardig, maar lijkt voor het grootste deel rechtstreeks uit het orgineel geplukt te zijn en wordt bovendien ruimschoots overtroffen door nieuwere games als bijvoorbeeld Knights of the Old Republic. De voice-acting, voor zover deze überhaupt aanwezig is, komt niet boven het gemiddelde uit en weet de characters totaal geen persoonlijkheid te geven. Over de geluidseffecten valt tenslotte ook weinig te melden; deze zijn van standaard kwaliteit.

Het moge duidelijk zijn: Legends of Aranna heeft grote moeite om boven de grauwe middelmaat uit te stijgen. Doordat het verhaal niet boeiend is en de gameplay redelijk snel gaat vervelen wordt het spelen van de uitbreiding nooit echt verslavend. Aangezien Legends of Aranna ook op grafisch gebied niet meer uit weet te blinken en het audio gedeelte van gemiddeld niveau is, blijft uiteindelijk een middelmatige expansion set over die alleen voor de echte fans een aanrader is. Doordat ook Dungeon Siege meegeleverd wordt is de set voor sommige geïntere eerden mi chien nog een goede koop, maar voor de meeste mensen is het een beter idee om op Dungeon Siege 2 te wachten.

Graphics: 7.5Audio: 7.0Gameplay: 6.5Totaal: 7.0