Dumb ways to Die | Gamer.nl

Dumb ways to Die | Gamer.nl

Kijk uit! Als je dit leest terwijl je wacht op de trein, zorg dan dat je je veilig gedraagt. Overreden worden door een trein, terwijl je onze nieuwe app uitprobeert bijvoorbeeld, is namelijk een ongelooflijk domme manier om dood te gaan. Vorig jaar wilde de treinmaatschappij van Australië hun reizigers hiervan doordringen met het filmpje ‘Dumb Ways to Die’. Schattige, onnozele figuurtjes tonen je hoeveel domme manieren er zijn om dood te gaan. Als je je hoofd in de fik zet bijvoorbeeld, of als je je ratelslang boos maakt. De gelijknamige game is gebaseerd op dat filmpje. Om de boodschap over te brengen en uiteraard ook om ons te vermaken. Met een aantal vrolijke poppetjes, felle kleuren en grappige animaties lukt dat ook alleraardigst.

Sneller! SNELLER!

Je kunt Dumb Ways to Die het best vergelijken met WarioWare. Allerlei kleine minigames die niet meer dan een aantal seconden duren, volgen elkaar in een steeds hoger tempo op en het is aan jou om zo lang mogelijk te overleven. Daarvoor moet je alle onderdelen van je telefoon gebruiken. Bijvoorbeeld om lijntjes te trekken van een ballon naar een hand of om piranha’s weg te vegen. Maar ook gebruik je je microfoon om een vliegtuig omhoog te blazen of je tilt-functie om een dikke man te laten balanceren. Slaag je, dan leeft het personage blij verder. Faal je, dan sterft het personage op een grappige manier.

Na elke drie minigames gaan het tempo en de moeilijkheidsgraad drastisch omhoog, waardoor het steeds meer aankomt op je reflexen. Hoe sneller je elke taak voltooit en hoe langer je het volhoudt, hoe meer punten je krijgt. Met die punten unlock je nieuwe personages voor op je treinstation. Daar heb je overigens niks aan, ze zijn alleen leuk om naar te kijken.

Doodgaan is dus helemaal niet erg in Dumb Ways to Die. De kans is groot dat je op een gegeven moment expres op de grote rode knop drukt, terwijl je expliciet verteld wordt om dat niet te doen. Gewoon om erachter te komen wat voor onnozele animatie er achter zit. Die humoristische ondertoon raakt de juiste snaar en stoort zelfs na tientallen se ies maar nauwelijks.

Niet dom doen

Dumb Ways to Die is en blijft een spel dat ontsprongen is uit een campagne om je te vertellen dat je geen domme dingen moet doen. Blijf gewoon wachten voor een spoorwegovergang en houd afstand van de trein als je erop wacht. Het is een boodschap die wellicht verloren gaat in de koddige hectiek en het is ironisch dat ondergetekende juist struikelde aan het eind van een roltrap omdat hij deze game speelde. Het is met andere woorden precies zo’n game die je niet lang achter elkaar speelt, maar wel regelmatig weer oppakt. Natuurlijk heeft het niet veel om het lijf, maar wat het doet, doet het met beperkte middelen vrij aardig. Het is makkelijk om in te stappen, maar uitdagend om ver te komen. Ideaal voor korte wachttijden dus.

Dumb Ways to Die is gratis te downloaden voor Android en iOS. Deze game is getest op iPhone 5.