Duke Nukem : Manhattan Project | Gamer.nl

Enkele weken geleden hadden we al een hands-on preview van het spel, nu is de nieuwe Dukegame eindelijk te koop in de winkels. De preview versie had al een erg goede indruk op ons achtergelaten, goede humor, strakke graphics en vooral veel gameplay. Is de winkelversie ook zo leuk ? Gamers.nl heeft het voor je getest.

Duke Nukem, wie kent hem niet. Ooit begonnen als een 2D platform actieheld en daarna geëvolueerd tot 3D Action Hero welke zelfs de concurrentie met Quake aandurfde. Ondersteund door sterke one-liners, lekker babes en veel wapens groeide Duke Nukem uit tot de ultieme held. Ook al is het 5 jaar geleden dat de laatste Duke Nukem game op de PC is verschenen, nog altijd zijn er veel fans. Helaas komt de terugkeer van Duke Nukem nog niet in Duke Nukem Forever, maar tot die tijd kunnen de fans zich zeker vermaken met Duke Nukem : Manhattan Project.

Met Duke Nukem : MP keert TheDuke terug naar zijn roots, het platformgenre. Rond dit genre is het de laatste jaren flink stil geworden. Na een “golden age” met Commander Keen, Duke Nukem, Secret Agent 006, Flashback en nog vele anderen zijn er de laatste jaren weinig goede platformgames uitgekomen. Zelfs TheDuke himself keerde het genre de rug toe met Duke Nukem 3D. Leeft het platformgenre dan nog wel zou je bijna denken? Duke Nukem : MP bewijst dat ook in de moderne 3D tijd platformgames nog steeds bestaansrecht hebben.

Het verhaal van Duke Nukem : MP is simpel gehouden, op deze manier kun je alle aandacht besteden aan het afslachten van vijanden en het redden van babes. De evil Morphix heeft een nieuw goedje gemaakt, genaamd G.L.O.P.P . Met dit groene radioactieve slijm wil Duke's vijand de wereld veroveren, inclusief de babes. En als er één ding is waar je Duke Nukem boos mee kan maken is het aan de babes komen. Tijd voor Duke om zijn pistool te pakken, de shotgun uit de kast te halen en de rocketlauncer op te warmen. Time to kick a and chew bubblegum, and i am all out of gum..

Om de babes en de wereld te redden heeft Duke een flink arsenaal tot zijn beschikking. De meeste wapens komen de fans bekend voor uit de eerdere games. De shotgun en minigun blijven favoriet, beide wapens halen verwoestend uit naar de vele vijanden die je tegenkomt. Naast beide ammoverslinders heeft Duke Nukem ook de beschikking over de een gouden magnum, een G.L.O.P.P gun en de cla ic RPG. Alle wapens zijn voorzien van mooie graphics, het afschieten van de minigun veroorzaakt een ware kogelhulzenregen op de grond en doet de omgeving oplichten.

De gameplay van het spel is als een kla ieke platformgame. Veel springen, puzzels oplo en en keycards vinden. Voordat je een veld tenslotte mag verlaten moet je ook de aanwezige babes redden, het blijft tenslotte een Duke Nukem game. Het vinden van de keycards en babes is over het algemeen niet zo moeilijk, beide zijn meestal dicht bij de uitgang verstopt. De puzzels die je in de game tegenkomt zullen je ook niet vast doen lopen, meestal moet je een paar keer springen of een schakelaartje omzetten voordat je verder kunt.