DTM Race Driver 3 Create & Race | Gamer.nl

Hoewel de Nintendo DS een breed scala aan spelgenres huisvest, is eentje toch erg ondervertegenwoordigd: de racesim. Hoewel arcadegames als Mario Kart en Diddy Kong Racing helemaal geweldig zijn, wil men mi chien ook wel eens wat ander spijs tot zich nemen. Dat moet Codemasters gedacht hebben toen ze DTM Race Driver 3 Create & Race in ontwikkeling namen. Eén van de weinige Codemasters-games voor een Nintendo-platform.

Maar zitten we hier eigenlijk wel écht op te wachten? Is de Nintendo DS überhaupt geschikt voor dit soort games? Codemasters weet daar met deze game mogelijk antwoord op te geven. De game is om te beginnen behoorlijk uitgebreid voor een handheld-game, met een breed scala aan racekla en waar je aan deel kunt nemen, een hele hoop racecircuits die allemaal overeenkomen met tegenhangers uit de echte wereld, en verscheidene spelmodi. Je kunt in singleplayer deelnemen aan de World Tour en moeilijkere Pro Tour, speciale uitdagingen aangaan die geleidelijk aan vrijgespeeld worden, en jezelf op een uitgebreide multiplayer storten die ook online te spelen is met maximaal vier spelers.

Gaat er echter geracet worden, dan moet al snel worden geconcludeerd dat de feel van de auto's behoorlijk achterwege blijft. Het is opvallend lastig om rempunten in te schatten, na te gaan hoe je moet insturen en er achter te komen waar je het beste gas kunt geven. DTM Race Driver is zeker niet de meest realistische racegame, maar bochten goed nemen is toch vaak wel vereist en in deze DS-versie net even wat te pittig. Na een aantal races wen je er wel aan, maar er is altijd het risico dat je door een andere racekla e weer volledig verrast wordt. Het racet daardoor lang niet zo lekker als andere uitvoeringen van DTM Race Driver, of games als Gran Turismo of Forza.

Wat dit veroorzaakt is niet zo gemakkelijk te zeggen. Het lijkt een combinatie te zijn van een gebrek aan visuele terugkoppeling (je ziet je auto niet echt kantelen en draaien), te simpele physics (je auto voelt te zweverig  aan) en te gebrekkig geluid. Dat niet alleen, je mist ook een analoge bediening. De DS heeft nou eenmaal geen analoge stick om mee te sturen, en triggers of analoge knoppen om gas mee te geven zijn ook nergens op het apparaatje terug te vinden. Kortom, je kunt nooit zo subtiel sturen, ga en en remmen als je zou willen.

Door de lage resolutie van de schermpjes zie je de baan ook niet altijd even goed en sommige bochten komen dan ook als sneeuw voor de zon tevoorschijn. In een game als Mario Kart wordt dit opgevangen door het sterke contrast in de kleuren en de cartoony vormgeving, maar zo is een game als DTM natuurlijk niet ontworpen. Op een gegeven moment krijg je de neiging om grotendeels via de kaart van het circuit te rijden, zodat je beter weet wat er op je af komt. Dat is toch niet helemaal de bedoeling.

Het geluidsaspect is dan nog nauwelijks op ingegaan. Je zou bijna zeggen dat men dit onderdeel helemaal achterwege had kunnen laten, want het motorgeluid van de auto's varieert van een scheerapparaat tot grasmaaier. Behoorlijk waardeloos. Gelukkig is het niet enkel negativiteit wat deze game betreft. Voor een DS-game zien de auto's er behoorlijk natuurgetrouw uit en ook de banen zijn alleraardigst overgezet, hoewel wat kaal. Ook is het gevoel van snelheid behoorlijk, hoewel een blur effect zeker niet had mi taan. Auto's ondervinden zelfs schade bij botsingen en die schade heeft een merkbare invloed op het rijgedrag. In de Pro Tour zul je dit zeker gaan merken.

De grote kracht van deze game zit 'm in de Create & Race subtitel. Dit slaat namelijk terug op een heuse track editor. Je kunt naar hartelust zelf banen creëren in deze game en door kampioenschappen te winnen, speel je steeds meer onderdelen voor deze modus vrij. De opties in deze modus zijn behoorlijk uitgebreid en de bediening is lekker toegankelijk gehouden. Sinds Stunts hebben we eigenlijk niet meer zo'n leuke track editor gezien. Het mooiste is nog wel dat je voor de multiplayer een maatkampioenschap kunt starten waarbij er over deze zelfontworpen banen geracet kan worden.

Als je deze game ook maar een uurtje gespeeld hebt, dan moet je eigenlijk al kunnen concluderen dat de Nintendo DS stiekem niet geschikt is voor dit soort games. Aan alles is te merken dat ontwikkelaar Firebrand Games er behoorlijk wat tijd en moeite in gestoken heeft, maar op een gegeven moment loop je toch tegen een technische barrière aan die onoverkomelijk is. Mi chien is het dan een beetje oneerlijk om deze game op 'tekortkomingen' van de hardware af te rekenen, maar feit blijft dat een gemiddelde racefan heel wat beter gewend is op andere platformen.