DTM Race Driver 3 Challenge | Gamer.nl

Met het derde deel van DTMRacedriver komt de serie voor de tweede keer naar de PSP. Onder desubtitel Challenge lijken Codemasters en ontwikkelaar SumoEntertainment in tegenstelling tot de voorganger een meer op de PSPtoegespitste game af te leveren. Eerdere pogingen om een gamesuccesvol te porten naar de PSP zijn met gemengd resultaat ontvangen.Nieuwe rondes, nieuwe kansen.

Of het aan kostenbesparingligt, of omdat DTM Race Driver 3 Challenge geoptimaliseerd is vooreen handheld: er is hevig geknipt in de game. Zo is er geenmogelijkheid meer om door middel van een verhaal te doorlopen eencarrière op te bouwen. Dit is voor de PSP-versie vervangendoor korte challenges die de speler langzaam bekend maken metverschillende aspecten van het racen. Het begint allemaal metmakkelijke challenges, zoals het goed leren remmen en het maken vannette bochten. Het concept staat me eerlijk gezegd wel aan. Vooralvoor onderweg lenen de challenges zich zeer goed voor kortespeelse ies. Het leeraspect is ook welkom, iets dat vaak afwezig isin andere realistische racegames.

Een nadeel is wel dat hetverloop van de challenges zeer lineair is. Het is hierdoor nietmogelijk om moeilijkere uitdagingen over te slaan om deze later weerte proberen. Als je vast zit, zul je moeten blijven proberen deopdracht te voltooien voordat je verder kunt in het spel. Bovendienkan het best saai worden om eerst de challenges te moeten doenvoordat begonnen kan worden met de uiteindelijke races die deze moderijk is. Deze races vormen als het ware de laatste challenges enbieden zoals vanouds een groot scala aan circuits en racekla en.Hierbij komen de meest uiteenlopende auto's langs. Open formuleauto's, touringcar raceauto's en meer exclusieve auto's zijn maar eenselectie van wat voor handen is.

Zoals zo vaak het geval is inracegames speel je met het voltooien van de challenges auto's encircuits vrij, die te selecteren zijn in quick race en freerace. In de eerste stap je in een van de verschillende auto's dieje hebt vrijgespeeld om een heel kampioenschap te spelen. Free racestelt je in staat in een auto naar keuze op verschillende circuits teracen. Ook zijn hierin dingen in te stellen als racelengte en demoeilijkheidsgraad. In deze mode zijn ook de instellingen van de autote veranderen, zoals de wielophanging en downforce. Deinstellingen zijn niet bijster diepgaand te noemen, maar zijnvoldoende om echt een verschil te voelen in het weggedrag van deauto. Time trials stellen je in staat in je eentje je eigen tijd teverbeteren. Een multiplayer mode is ook aanwezig om met maximaal vierandere spelers tegen elkaar te racen. Allemaal standaardopties die jezou verwachten in een racegame.

Het weggedrag van de auto's isgelukkig niet zo realistisch als op de consoles en PC. De PSPbeschikt immers niet over analoge knoppen om het gas geven en remmente reguleren en dit resulteert in veel racegames die voor dezehandheld uitkomen in een vaak moeilijke besturing. Het is echter nietzo dat de auto's in deze game een arcade-achtige besturing hebben,want over het algemeen weten de makers auto's neer te zetten diezowel uitdagend als in de hand te houden zijn. Het voelt goed om tezien dat het toch mogelijk is dat op een handheld je het gevoel wordtgegeven met realistische en afwi elende auto's te rijden. Tijdensraces wordt het je op de hogere moeilijkheidsgraden ook nog eensbehoorlijk moeilijk gemaakt door de niet onverdienstelijke AI.

Op het gebied van beeld en geluid is degame, zoals ze in het Engels zeggen, een mixed bag te noemen.De auto's worden gedetailleerd weergegeven en ook de kijkafstandtijdens het racen is indrukwekkend te noemen. Dit resulteert in eenbehoorlijk aantal auto's die tijdens een race meedoen en zijn te zienop het scherm. Jammer genoeg betekent dit een nogal korreligweergegeven plaatje en vaak nogal lage framerate. Aan de laadtijdenis ook te merken dat de game de PSP aan het pushen is, want dezezijn voor het starten van een race lang te noemen. Het geluid van deauto's varieert ook nogal in kwaliteit. De ene auto kan een machtigmotorgeluid voortbrengen, terwijl de andere klinkt als eennaaimachine. Hier is niet echt een touw aan vast te knopen, dus alsje favoriete auto goed klinkt, heb je geluk gehad.

Alsliefhebber van racegames zal iemand met DTM Race Driver 3 Challengegeen miskoop doen. De kern van de game zit solide in elkaar door degoede besturing en een prima AI. De World Challenge-mode is eenintere ante poging om de Story-mode te doen vergeten en je bovendienmeer bij te brengen over de ins en outs van het racen in deze game.De aantrekkingskracht ebt echter wel weg, maar hier staan weer andereracemodes tegenover. Verder is de game redelijk compleet te noemenmet een breed aanbod aan auto's en circuits. Op audiovisueel gebiedweet de game jammer genoeg minder te overtuigen.