Door Robert Saalmink

Stel: je hebt DTM Race Driver (ook bekend als Toca Race Driver), en je speelt het nog regelmatig. Maar nu komt Codemasters met de opvolger van jouw favoriete racertje. Men biedt ons naast DTM dit keer alvast een groot aantal andere race-evenementen en belooft nog meer realisme en een beter schademodel. Oftewel: de ultieme race-simulator. Kan men deze belofte waarmaken?

Allereerst valt de nieuwe opzet van de game op. De veel duidelijkere menustructuur is een verademing. De career-mode is niet meer zo'n integraal onderdeel van de game als voorheen. Hij bestaat natuurlijk nog wel, maar je speelt niet meer de arrogante Ryan McKane en de verhaallijn is minder meeslepend dan in het origineel. Het betreft vooral in hoog tempo races afwerken (sommige races zijn maar twee ronden) met een hoog arcade-gehalte. Ingewikkelde car-setups en kwalificaties zul je hier niet aantreffen. Je hebt steeds een ander doel, maar je hebt meestal een paar races de tijd om een bepaalde hoeveelheid geld bij elkaar te racen. Iets wat mij in elk geval weinig moeite kostte en ook niet een heel erg grote uitdaging vormde. De raceklasses die je in careermode 'vrij' speelt (unlocked), kun je echter weer gebruiken in de andere racemodes, dus geheel zonder doel is het nou ook weer niet.

In die andere racemodes vond ik dan ook veel meer voldoening. Een overzichtje:

Time trial: ronderecords proberen te verbeteren.

Free race: hier kun je een single race rijden in elke klasse die je hebt unlocked in career mode.

Network: via een LAN tegen elkaar racen.

Multiplayer: split-screen rijden, duidelijk een “overblijfsel” uit de console-versie. Had in de PC-versie wat mij betreft achterwege kunnen blijven.

Online: via Gamespy kun je hier meedoen aan online races, of zelf een game hosten. Je kunt ook makkelijk zoeken naar online games op basis van jouw specifieke eisen.

Voor alle racemodes geldt: als er een replay-functie beschikbaar is, dan is deze zeer beperkt. Je kunt alleen een replay bekijken na afloop van een race, en de controls zijn tot een minimum beperkt. Wanneer je je auto total-loss rijdt op een van je race-collega's, is je race afgelopen maar kun je er geen replay van terug zien om je honger naar voldoening te stillen. Een gemiste kans.

Controls

De besturing is op een aantal manieren instelbaar en eigenlijk is er voor elk soort speler wel een lekkere instelling te maken, of je nu van arcade houdt of juist van meer realisme. Een full-blown simulator is het spel echter niet. De besturing kun je, als je een stuurtje hebt, ook instellen op “pro-simulation”. De auto's worden dan duidelijk moeilijker bestuurbaar. Ook gas en rem reageren realistischer. Blokkerende remmen en doorspinnende wielen geven de auto's ineens een rijgedrag dat veel meer aandacht vergt. Kritiekpuntje is er wel: het wordt in sommige raceklasses wel heel erg moeilijk bepaalde auto's te besturen. Bijna niet meer realistisch, voor mijn gevoel. En dat terwijl ik toch wel meer een racesimmer ben dan een arcade-racer.

31 raceklasses!

Je kunt in diverse raceklasses je talenten tentoonspreiden. Je hebt de keuze uit maar liefst 31 klasses en in totaal 48 banen. De meeste klasses zijn wel erg leuk, zoals de kleine, wendbare Formule Fords, de dikke Amerikaanse V8's en natuurlijk het DTM. Andere klasses zijn in mijn ogen overbodig, zoals het racen met vrachtauto's. Ik heb persoonlijk liever een racegame die zich 'specialiseert' in een bepaalde klasse, maar Codemasters heeft het lang niet onaardig uitgewerkt. De physics zijn niet ultra-realistisch, maar wel voldoende uitdagend en zeker goed genoeg om het verschil tussen bepaalde klasses meteen duidelijk te maken aan de hand van het weggedrag en besturing.