Driver 76 | Gamer.nl

Sumo Digital is een ontwikkelaar diede twijfelachtige eer heeft games om te zetten naar een andereconsole. Vooral de omzetting van PS2 naar PSP is iets waar ze ingespecialiseerd zijn. Driver 76 is een game die sterk doet denken aaneen port, maar er niet eentje is. Deze game is namelijk eenzogenaamde spin-off van Driver: Parallel Lines, een andere game uitde reeks.

De game speelt zich geheel af in de jaren '70en volgt Slink en Ray, twee personages uit Driver: Parallel Lines.Het verhaal is bijzonder simpel gehouden en overladen met humor dieinspeelt op de foute aspecten van the seventies. Je wordt alsdoel gesteld je populair te maken bij de baas van een Chinese triade.Waarom? Om zijn mooie dochter aan de haak te slaan natuurlijk. Eenaantrekkelijk aspect van het verhaal is de manier waarop het wordtgepresenteerd. In een lekker 70's bruin geel overgoten kleur krijgenwe de perikelen van beide criminelen voorgeschoteld als flitsendestrip. Het verhaal mag dan niet veel voorstellen, maar de leukepresentatie houdt de aandacht in ieder geval vast.

Via eenhoofdkaart zijn allerlei mi ies te selecteren. Deze mi ies zijningedeeld in twee soorten. De eerste zijn bedoeld om je verder tehelpen in het verhaal en de tweede zijn submi ies die op elk momentzijn te spelen. Denk hierbij aan standaard dingen als verschillendesoorten races en koerier mi ies. Je kunt met deze mi ies veel geldverdienen, maar na enige mi ies gedaan te hebben, heb je zoveel gelddat alles te koop is in de game. Denk hierbij aan wapens, auto's enupgrades voor auto's.

Een ander aspect dat het realismeonderuit haalt, is de politie. Het stereotype van domme donutetendediender wordt weldegelijk versterkt in deze game, maar dit lijktvooral onbedoeld te zijn. De AI is namelijk oerstom. Niet alleen kunje bijna alles uithalen voordat je de juten achter je aankrijgt: zezijn ook nog eens kinderlijk simpel te ontlopen. Zelfs met de meestlangzame auto is het mogelijk om afstand te creëren tu en depolitie en jou om zo de status van 'gezocht' te ontlopen.

Het rijden in een auto voelt goed aan.Elke auto heeft zijn eigen rij-eigenschappen die zo op het eerstegezicht van toepa ing kunnen komen voor verschillende situaties. Hetis echter mogelijk om met elke auto elke mi ie te voltooien, du maak in plaats van noodzaak bepaalt uiteindelijk welke auto jekiest. De mogelijkheid om uit je auto te stappen en te voet destraten onveilig te maken is ook weer aanwezig. En ook nu weer heeftmen het voor elkaar gekregen om van dit aspect een totale rotzooi temaken. Een lock-on systeem helpt je nog enigszins op je vijand terichten, maar de rest van de besturing is houterig en voelt nietnatuurlijk aan. Dit gevoel wordt alleen nog maar versterkt door delange tijd die het duurt om een tegenstander neer te schieten. Snelweer naar die auto dus.

Bijna het enige positieve aan deaudiovisuele presentatie van Driver 76 is de soundtrack en devoice-acting van de game. De lekkere funky sound van 70's doen hunbeste poging om een sfeertje te creëren die je in dat tijdperkdoet wanen. De stemmen van de personages zijn lekker over de top envoegen het nodige toe aan de sfeer. Verder is er maar weinig ompositief over te zijn. Er zijn namelijk maar bijster weinig auto's enmensen die de stad (New York) bevolken. Vooral de zogenoemde immersiewordt hiermee omlaag gehaald, omdat je nooit echt de indruk krijgt ineen levende stad rond te rijden. Uiteindelijk worden de meeste auto'salleen maar obstakels die je in de weg staan een mi ie te halen. Deauto's klinken wat magertjes en de wegen waarover wordt gereden ziener een beetje vaal een vaag uit. Dit gebrek aan detail is eigenlijkvreemd, want de ellenlange laadtijden doen je geloven dat er eenlading data wordt ingeladen. Dit blijkt dus niet zo te zijn. En latenwe over de laadtijden tijdens de mi ies maar zwijgen.

Doormiddel van het verzamelen van sterren is bonusmateriaal te verdienen.Het is maar de vraag hoeveel waarde je eraan hecht, maar demogelijkheid om ze over het lokale WiFi-netwerk uit te wi elen iseen leuke vondst. Ook kun je lokaal tegen anderen racen, waarbij hetzelfs mogelijk is om je eigen auto in te zetten.

We kunnenstellen dat Driver 76 zeker niet de meest geslaagde game is uit dereeks. Parallel Lines gaf ons wat hoop nadat de serie steeds verderafzakte, maar Driver 76 heeft ons die hoop laten varen. Het ziet ernaar uit dat ook deze game last heeft van PSP-itis: een halfbakkengame die moet mee teren op het succes van zijn grote broer op deconsoles.