Driveclub VR | Gamer.nl

Driveclub VR | Gamer.nl

Driveclub is en blijft een game met veel vraagtekens. Waarom werd de originele game meermaals uitgesteld? Hoe kon die vervolgens toch onaf worden uitgebracht? En op welke manier heeft Evolution Studios nog iets kunnen maken van Driveclub VR, terwijl de ontwikkelaar werd opgedoekt en overgedragen aan Codemasters?

Autoracen is bij uitstek een activiteit die zich goed leent voor virtual reality. Ook in de echte wereld gaat het immers om een activiteit waarbij je lijf niet beweegt, maar alles binnen je blikveld wel – en ben je gewend om tijdens het rijden om je heen te kunnen kijken. Bovendien staan 3D-beelden garant voor een versterkte snelheidsbeleving. Genoeg redenen, dus, om de door vertragingen en bij de lancering door technische problemen geplaagde, doch eigenzinnige racegame Driveclub geschikt te maken voor de PlayStation VR.

Schimmig

Hoe dat conversieproces werd uitgevoerd, blijft een schimmig verhaal. Een vroege versie van Driveclub VR werd pas vorig najaar voor het eerst getoond. In maart van dit jaar werd Evolution Studios echter opgeheven, om een maand later alsnog bij Codemasters onderdak te vinden. Toch hebben de makers van onder meer Motorstorm gelegenheid gevonden om de game vrij ingrijpend aan te pa en.

Het resultaat is dermate anders, dat we te maken hebben met een volledig nieuwe uitgave. Er is geen enkele compatibiliteit met de reguliere PlayStation 4-versie: reeds vrijgespeelde auto’s, statistieken en progre iepunten van jezelf en je club zijn volkomen waardeloos in Driveclub VR. Jammer, want iedereen zal dus de motivatie moeten opbrengen om al het zware werk opnieuw te doen.

Daar staat tegenover dat de vr-versie beschikt over een volledig nieuwe campagne, waarin bovendien extra content verpakt zit: auto’s die bij de originele game alleen als dlc werden uitgebracht, maar ook enkele volledig nieuwe banen – al zijn die inmiddels beschikbaar middels een gratis update voor de gewone Driveclub. Het gaat hierbij vooral om stratencircuits, die Driveclub een stapje dichter bij het haast vergeten Project Gotham Racing brengen.

Intenser

Het meest prominente verschil zit ‘m uiteraard in de rijbeleving, die bij Driveclub VR ook echt wel een stuk sterker is dan voorheen dankzij virtual reality. Eenmaal op tempo komt het landschap nadrukkelijker op je af en wanneer je een andere auto pa eert (of jij ingehaald wordt) voelt dat een stuk intenser dan in de normale game. Bovendien zijn afstanden beter in te schatten, vooral omdat je bochten in kunt kijken. Slim gedaan: voorafgaand aan elke rit kun je je zitpositie achter het stuur finetunen voor het beste zicht.

De vr-compatibiliteit kent echter wel z’n prijs: in grafisch opzicht hebben we te maken met een duidelijk mindere game vergeleken met de PlayStation 4-versie. Vergeet het dynamische weer en de overdaad aan grafische effecten – al kun je nog wel ’s nachts racen – en houd rekening met een vrij pixelige weergave. Allemaal offers om de framerate van dertig beeldjes per seconde te kunnen verdubbelen, wat noodzakelijk is voor een prettige spelerservaring.

Rondcruisen

Houd er evenzogoed rekening mee dat Driveclub VR voor bepaalde mensen letterlijk als mi elijkmakend kan worden ervaren. De precieze oorzaak daarvan is moeilijk aan te wijzen. Overigens is er ook een aardige feature om vanuit de pa agier toel mee te rijden in auto’s, bijvoorbeeld in de replay van een eerder verreden race. Wie rustiger aan wil beginnen, kan ook vrijelijk rondcruisen om alles tot je te nemen.

Driveclub VR is geen absolute gamechanger op het gebied van virtual reality: het is geen must voor PlayStation VR-bezitters en raceliefhebbers hoeven de hardware er zeker niet direct voor aan te schaffen. Maar wie van een lekker potje racen houdt en Sony’s virtual reality-bril toch al in huis heeft, kan hier zeker lol aan beleven.

Driveclub VR is nu verkrijgbaar als lo e game voor de PlayStation 4 en werkt alleen met PlayStation VR.