Dream Daddy

Dream Daddy: A Dad Dating Simulator

Papadag

Geschreven door Erwin Vogelaar op

• Dream Daddy doet zich voor als datinggame, maar draait eigenlijk om vaderschap. de game vertelt prachtige verhalen over de relatie tussen vaders en hun kinderen en de moeilijkheden die daarbij horen. Dat je daarnaast ook nog een serie fantastische vaders kunt daten is mooi meegenomen. Helaas mist Dream Daddy diepgang, maar de verhalen zijn uitstekend geschreven, de art is prachtig en deze uitstorting aan liefde hebben we net even nodig.
    Score: 70 Goed
    • Lief, vrolijk, goed geschreven, mooie art, verrassend veel honden
    • Oppervlakkig, weinig beloning, minigames werken niet allemaal lekker
De datingsimulator is een uniek gamegenre. Op de oppervlakte date je met duiven (Hatoful Boyfriend), orcs (Tusks: The Orc Dating Sim) of tanks (Panzermadels: Tank Dating Simulator), maar daarachter zitten mooie persoonlijke verhalen die elders geen plek krijgen. Dat is niet anders met Dream Daddy, de nieuwste datinggamehit.

Terwijl bovengenoemde games op het oppervlak duidelijk de draak steken met het datinggenre, door bijvoorbeeld jongens te vervangen door duiven en meisjes door tanks, is dat met Dream Daddy totaal niet het geval. De game heeft een hoop humor, maar drijft nooit de spot met zichzelf of het genre waarin het zijn verhalen vertelt.

Dream Daddy

Je maakt in Dream Daddy eerst een eigen vader en krijgt daar de nodige vrijheid in. Bijvoorbeeld qua lichaamsbouw, de optie om een transgender man te zijn en uiterlijke kenmerken. Daarna word je geïntroduceerd aan het belangrijkste personage in deze hele game. Niet jezelf en ook niet een van de andere vaders, maar je dochter Amanda.

Zij is de liefde van je leven. Een jonge vrouw die op het punt staat te gaan studeren. Daar hoort een hoop angst en onzekerheid bij. Dat je eerst nog samen gaat verhuizen maakt deze periode alleen maar lastiger. Gelukkig is de relatie tussen vader en dochter ijzersterk. Amanda heeft tevens haar eigen leven, zodat jij je kunt focussen op de uitzonderlijk aantrekkelijke vaders die toevallig allemaal in je straat wonen.

Dream Daddy

Blozende wangen

Het valt op dat de game op geen enkele manier de aandacht legt op het feit dat de vaders homo- of biseksueel zijn. Sterker nog: deze woorden worden nooit genoemd. Dat de vaders elkaar daten wordt gepresenteerd als doodnormaal en niet iets dat benoemd hoeft te worden. Ook qua seks is de game ingetogen. Zodra je met een vader het bed induikt, gaat het scherm op zwart en praat de game in de liefste taal over wat er gebeurt. Denk aan blozende wangen, niet aan expliciete piemels.

Het is enerzijds tof dat Dream Daddy de seksualiteit van de vaders als een gegeven en niet als iets bijzonders presenteert, maar anderzijds weerhoudt het de game ook van diepgang. Dream Daddy is luchtig met veel humor, liefde en hier en daar een traan. Maar omdat verwijzingen naar seksualiteit, gender en seks zo nadrukkelijk vermeden worden, terwijl het gaat over volwassen mannen die daten, mist er duidelijk iets.

Dream Daddy

Dadbook

Ook is Dream Daddy niet de meest diepgaande simulator. Na de intro, waarbij je kennismaakt met alle vaders, krijg je toegang tot het sociale netwerk Dadbook. Hier lees je over alle vaders en stuur je ze berichtjes voor dates. Je krijgt de mogelijkheid om vrij twee afspraakjes met elke vader te maken. De dates bestaan voornamelijk uit stilstaande schermen met prachtige art, terwijl je soms keuzes maakt in de gesprekken.

Met een derde date maak je de definitieve keuze voor een van de vaders. Het is na afloop gelukkig makkelijk om een iets oudere save te laden en daarna voor een andere te vader te kiezen om de verschillende eindes te zien. Heb je onderweg tijdens de dates de juiste keuzes gemaakt, dan eindigt het mogelijk in een kus en krijg je na de credits een sexy foto van de vader te zien met wellicht een hint van een boxershort.

Beperkt

Drie dates in totaal is erg beperkt en dan staan ook nog eens niet alle vaders open voor een relatie. Zo heeft bijvoorbeeld de ene vader een huwelijk waar hij aan wil werken en moet een andere vader met zijn eigen problemen aan de slag. Dat komt omdat het doel niet zozeer is om een partner te vinden, maar om de verhalen achter de vaders te ontdekken. De game is bijzonder goed geschreven en de verschillende dates zijn daarom de moeite meer dan waard.

Tof zijn ook de minigames. Bijvoorbeeld als je voor het eerst met vader Brian (en zijn leuke corgi) praat, verandert de game in een ouderwets Pokémon-gevecht, waarbij je dochters tegenover elkaar staan en je aanvalt door op te scheppen. Of als je zegt dat je bij minigolf altijd een hole-in-one slaat, dan moet je dat in een minigame waarmaken. Dit zijn leuke stukjes die de game afwisselender maken, al besturen ze niet allemaal even lekker. Als je met de besturing en het doel van de minigame worstelt, heeft dat direct een negatieve invloed op de date.

Dream Daddy is dus duidelijk niet de nieuwe vader van het datinggenre. Toch heeft de game zoveel liefde, humor en prachtige art, dat we genoten hebben van onze tijd in dit vaderland.

Dream Daddy: A Dad Dating Simulator is nu beschikbaar voor pc en Mac

Nieuws van de Week: EA ontwikkelt nieuwe Battlefield Grafische instellingen op pc: Post-processing, draw distance, level of detail en meer