Dragonshard | Gamer.nl

De al jarenoude Dungeons and Dragons franchise leent zich perfect voor een RPG game, iets dat al een aantal keren is gedaan. Binnenkort maken we kennis met Dungeons and Dragons Online, een MMORPG die eind 2006 uitkomt. D&D: Dragonshard echter, is een zogenaamde RTS meets RPG, een gedurfde stap van ontwikkelaar Liquid Entertainment. Dungeons & Dragons voor beginners

Voor de mensen die nog nooit met Dungeons & Dragons in aanraking zijn gekomen, hier een beknopte uitleg. D&D is een fantasy tabletop RPG die het daglicht zag in 1974. Het kreeg al snel een beruchte status vanwege de duivelsaanbidding, hekserij en moord. De zogenaamde Dungeon Master is verantwoordelijk voor het 'script', en vertelt een verhaal. De rest van de spelers heeft de touwtjes in handen van hun eigen (zelfgemaakte) character, D&D wordt vaak gezien als de grondlegger van de RPG. Voorbeeldje: de DM roept: “Een tovenaar roept een leger van zombies op!” De speler kan nu zelf besli ingen nemen aan de hand hiervan. Als de speler uiteindelijk beslist geeft een dobbelsteenrol, de abilities van het karakter of een combinatie van die twee de doorslag. Er is geen duidelijk criterium voor winnen, dat bepalen de spelers meestal zelf.

Dragonshard hoort bij de groep Fantasy-RTS en speelt zich af in de fictieve wereld van Eberron. Eberron wordt bewoont door drie volkeren: de Order of the Flame, de Umbragen en de Lizardfolk. In de campagne, die bestaat uit 'slechts' zeven mi ies, zijn alleen de Lizardfolk en Order of the Flame beschikbaar. Ze hebben slechts één doel voor ogen: het vinden van een grote Dragonshard genaamd The Heart of Syberis. Dit kan alleen behaald worden door het bezitten van welgeteld drie zogenaamde seals of light.

De drie grondstoffen in Dragonshard zijn XP, Goud en Dragonshards. XP, de ervaringspunten, worden verzameld met het bevechten en verslaan van de vijand. De ervaringspunten kunnen worden ingewi eld om je aanvoerders te upgraden. Dragonshards zijn een soort kristallen die zo nu en dan met honderdtallen uit de lucht vallen. Dit kan nog wel eens een probleem worden als je leger eronder staat. Naast Emberron bestaat er ook nog een onderwereld genaamd Khyber. Khyber is alleen toegankelijk door speciale 'gateways' die bovengronds te vinden zijn. In Khyber wordt het goud gedelft, en goud is daarmee de meest waardevolle grondstof. Alleen captains kunnen deze onderwereld betreden en goud en speciale voorwerpen vinden. Het bouwen van een kamp gaat iets anders dan in de meeste andere RTS spellen. In het midden van je kamp staat een soort kasteel, met daaromheen vier lapjes grond. Op die stukken grond kun je weer vier verschillende gebouwen of monumenten bouwen. Gecombineerde gebouwen op een lap grond zorgen ervoor dat je captain een level stijgt.

Zoals je mi chien zelf al hebt kunnen ontdekken, is er weinig originaliteit te vinden in Dragonshard. Het hele onderwereld-concept heeft weliswaar wat toegevoegde waarde, maar daar blijft het ook bij. Aardige toevoeging is de Rogue. De Rogue kan schatkisten openmaken in de onderwereld en de boobytraps onschadelijk maken.

Een nadeel van het spel is de speelduur. In de campagne zijn zeven mi ies beschikbaar, die weliswaar langer zijn dan je mi chien gewend bent, maar met vier of vijf uur ben je er meestal wel doorheen. Ook is er nog een multiplayer mode, die zeer aangenaam is. Ikzelf heb er flink wat (verloren) uurtjes mee opgevuld. Voor de mensen die nog vreemd zijn met het hele RTS-genre is er ook nog een hele uitgebreide tutorial te vinden die de basis dekt.

Grafisch weet Dragonshard niet te overtuigen. De omgevingen zijn gevarieerd en kleurrijk, de animaties zijn knap vormgegeven maar er zijn genoeg RTS spellen die hun zaakjes qua graphics beter op orde hebben. Ook de sound breekt geen potten, het beperkte aantal muziekstukken herhaalt zich te vaak en speelt vaak een nogal irritante (ook wel storende) rol tijdens vecht- en actiescènes.

Het aantal bugs in Dragonshard is schrikbarend hoog: er bestaat zelfs één waarbij het hele spel uitvalt en je alles kwijtraakt waar je mee bezig bent. Surprise!

Conclusie:

Hoewel Dragonshard het aan originaliteit ernstig te kort schiet valt het net niet in de 'dertien in een dozijn' groep. Bovengronds is net zoals elk ander RTS spel, de onderwereld zorgt voor een nieuwe ervaring. Ondanks het flinterdunne verhaaltje en de korte speelduur, is de campagne best intere ant. Al met al is Dragonshard geen vernieuwend spel, maar bevalt het beter dan de gemiddelde Fantasy RTS.

Gameplay: 7,5Graphics: 7,5Geluid: 6,5Totaal: 7.2