Dragonball Z: Shin Budokai | Gamer.nl

Het is geenpublieksgeheim dat de games die gebaseerd zijn op de Dragonball series meerdiepte- dan hoogtepunten kennen. Pas de laatste jaren is Dragonball sterk teruggekomen in de vorm van de Budokai serie voor de Playstation 2 en GameCube. Deserie draait natuurlijk om grote epische gevechten en de Budokai games zijn deeerste die de kwaliteit van de serie benaderen. Na drie sterke Budokai gamesvoor de consoles is het nu de beurt aan de PSP-bezitters om de epischegevechten tu en Goku en Vegeta onderweg te kunnen naspelen. Kamehameha!

Al direct bij het opstarten merkte ik op dat deze game eenstuk slanker aanvoelt dan de laatste Budokai game voor de PS2. Het introfilmpjezuigt je helemaal in de goede sfeer, maar zodra je de opties en gamemodes gaatbekijken, valt toch op dat er stevig is beknibbeld op deze game. Ten eerstevolgt Dragonball Z: Shin Budokai niet de complete verhaallijn van alle Z- en GTsages, maar richt deze zich op DBZ: Fusion Returns!, een van de vele DragonballZ films die gemaakt zijn. Wel kun je kiezen uit een groot aantal personages diein de serie te vinden zijn, maar wederom in minder in groten getale dan deconsoleversie.

Het verhaal, in deze game de Dragon Road-mode genoemd, wordtaan elkaar gepraat door de bekende characters met behulp van tekstballontjes inplaats van de actiefilmpjes die we gewend zijn van Budokai op de console. Opzich niks mis mee, ware het niet dat de conversaties oersaai zijn en dat deuitdrukkingen op de gezichten en de houding van de personages steeds hetzelfdeblijven. Zelfs bij vrolijke gesprekken lijkt het wel of ze elkaar zo in deharen zullen vliegen, wat uiteindelijk dan ook wel gebeurt natuurlijk, omdat indeze game flik gevochten moet worden.

Niet alleen de opzet van deze game is anders dan Budokai opconsole, ook de gameplay is behoorlijk different te noemen. In Shin Budokaivecht je namelijk weer op de ouderwetse 2D manier á la Tekken in plaats van in degrote 3D werelden uit de console versie. Wel bevind je je in een soort van 3Domgeving, maar je kunt hier niet zomaar even ergens naartoe vliegen. Dit maaktde game jammer genoeg een stuk beperkter. Ook het afwezig zijn van het aantalknoppen dat we kennen van de Dual Shock-controller is te merken in de PSPversie. In tegenstelling tot Budokai voor consoles is deze Shin Budokai meereen buttonbasher en zijn er ook lang niet zoveel combo’s uit te voeren door hetbeperkte aantal knoppen.   De moeilijkheidsgraad ligt door deze verandering van degameplay ten opzichte van de consolegame dan ook lager. In Budokai voor consoleis de leercurve behoorlijk stijl en heb ik lange tijd doorgebracht in detrainingsmode om toch mijn mannetje te kunnen staan in de soms welaartsmoeilijke gevechten. In Shin Budokai heb je, om heel eerlijk te zijn,helemaal niks aan de trainingsmode omdat je binnen een paar minuten de besturingdoor hebt en de vetste moves uit je mouw schudt. Binnen een paar uurtjes heb jedeze game dan ook volledig uitgespeeld en dan blijft enkel de multiplayermodeover.

Ondanks het grote buttonbash-gehalte van deze game, blijfthet vet om het tegen iemand anders op te nemen met je favoriete DragonballZ-personage. De multiplayermode werkt spijtig genoeg alleen via de Ad Hoc-mode.Je bent, als je tegen iemand wil spelen, genoodzaakt om een zoektocht testarten naar iemand met een PSP en de game, anders zul je nooit van dezemultiplayer kunnen genieten. Als de game online speelbaar was geweest, zou demultiplayermode mi chien best wel eens een groot succes geweest kunnen zijn.Erg jammer dat ontwikkelaar Dimps deze optie achterwege gelaten heeft, zekeromdat de ontwikkelaar een Profile Card optie heeft ingebouwd die gebruikt kanworden voor multiplayer potjes. Niet het meest innovatieve ooit, maar tochzeker wel leuk als je de game vaak in multiplayer speelt.

Dragonball Z Shin Budokai mag dan op gameplayvlak nogalplatvloers zijn, op het gebied van graphics weet deze game behoorlijk uit testijgen boven het gros van de PSP games die je op dit moment bij de gameboerkunt vinden. De grafische stijl is, net als in de Budokai games voor console,gemaakt met de cell-shading techniek, waardoor je daadwerkelijk het gevoelkrijgt te spelen met een game gebaseerd op een animatieserie. Het mooie is datdeze game vlekkeloos draait op de PSP, wat zeker in het vechtgenre een basisvereiste voor een game is. In combinatie met de graphics een behoorlijkeprestatie.

Dragonball Z Shin Budokai is een degelijke fightinggamewaarvan er op de PSP nog niet al teveel zijn. De game mist jammer genoeg welbehoorlijk wat, zowel in de diepte als in de breedte. Ook het gemis van eenonlinemode vind ik spijtig. Op de console kun je een stuk makkelijker met zijntweeën spelen, maar voor de PSP vind ik persoonlijk dat de games met een multiplayermodezo langzamerhand toch wel online te spelen moeten zijn om de multiplayermode enigszinste kunnen rechtvaardigen en om er wat makkelijker gebruik van te kunnen maken.Afgezien van dit alles blijft Dragonball Z Shin Budokai gewoon wel een leukegame om te spelen en een van de beste vechtgames op PSP, in ieder geval totdatTekken Dark Re urection uitkomt.