Dragonball Z: Goku Densetsu | Gamer.nl

Er zijn al ontelbaar veel games op de marktverschenen die gaan over de avonturen van Goku, Gohan, Picollo en de anderebekende namen uit Dragonball Z. Als we eerlijk zijn moeten we bekennen dat nietelk spel garant stond voor kwaliteit, maar dat zie je wel meer bij games diehun inspiratie halen uit reeds bestaande franchises. Toch vind men bij NamcoBandai dat er nog een spelletje gemaakt mag worden rond hetzelfde thema en dusbrengen ze Dragonball Z: Goku Densetsu op de markt, een DS-game waarin we eensniet rechtstreeks moeten vechten, maar kaarten dat voor ons doen.Nee, GokuDensetsu heeft niets te maken met poker, het bekende kaartspel dat op ditmoment weer helemaal in de mode is. Het best valt deze DS-game te vergelijkenmet Pokémon Trading Card Game, een titel die een hele tijd terug voor deGameBoy Color verscheen en gebaseerd was op het gelijknamige kaartspel waaraanhorden jongeren verslaafd waren geraakt tijdens de Pokémon glorietijden. Natuurlijkvind je deze keer geen Pikachu's op de kaartjes terug, maar bekende gezichtenuit de Dragonball Z-reeks. Het verhaalvan Goku Densetsu is niet nieuw. Spelers zullen namelijk met iconen als Goku,Gohan, Picollo en een geheim personage de verhaallijn uit de tekenfilmreeks volgen,maar dan telkens gezien vanuit het perspectief van het personage waarmee je opdat moment speelt. Als je helemaal niets hebt met Dragonball Z zullen degebeurteni en mi chien wat verwarrend overkomen, maar gezien het waarschijnlijktoch enkel de mensen die de reeks al gezien hebben zijn die dit spel gaan kopen,mag dat geen probleem vormen.Integenstelling tot andere Dragonball Z-titels is Goku Densetsu een heel stukminder flitsend en actievol. Dat komt omdat je, in tegenstelling tot de hectischegevechten in de meeste andere Dragonball Z-titels, hier rustig de tijd krijgtom je acties te wikken en te wegen. Heel het spel is eigenlijk in twee grotedelen opgesplitst. Voordat je aan het eigenlijke kaartspel mag beginnen moet jeeerst met je personage over een verkleinde versie van een wereldkaart bewegen.Hoeveel stappen je mag zetten hangt af van de waarde die op de kaart staat diejij kiest uit een verzameling van vijf. Wil je veel stappen zetten, dan moet jegeluk hebben dat je net die kaart in je bezit hebt die het toelaat om heel watvakjes in één keer te pa eren. Wanneer je depa en op het veld hebt gezet is het de beurt aan de vijand. Ook deze beweegteen aantal stappen en dan ben jij weer aan zet. Op die manier verken je het helespel, al is het eigenlijk gewoon een vermomming om de kaartpotjes aan elkaar teschakelen. Telkens als je hebt bewogen is er namelijk een grote kans dat je hetmoet opnemen tegen een vijand. Of je al dan niet moet vechten wordt weerbepaald door de waarde die op je speelkaart te lezen staat. Mocht jetegenstander eens sterkere kaart in handen hebben, dan begint het gevecht…tu enkaarten weliswaar.Er zijnacht verschillende soorten kaarten. Op elke kaart staat een bepaald logo datlaat zien waarvoor ze gebruikt kunnen worden. Zo zijn er aanvalskaarten waarmeeje de tegenstanders schade aan kan brengen, voorwerpkaarten die het toelateneen item te gebruiken om bijvoorbeeld je eigen levenspunten te herstellen enenergiekaarten die je tijdelijk extra kracht geven. Het spreekt voor zich datje goed uit het hoofd leert welke kaart welk effect met zich meebrengt, zonderdie kennis zal het potje namelijk snel in je nadeel afgelopen zijn.  Verder ishet ook van groot belang op te letten hoeveel aanvals- en verdedigingspunten erop je kaart staan. Deze twee dingen worden weergegeven door de bekendedrakenballen en hoeveelheid sterren die er op de ballen te vinden zijn. Heb jebijvoorbeeld vijf verdedigingspunten, maar valt je vijand aan met zevenaanvalspunten, dan verlies je het gevecht. Telkens als jij of je tegenstanderelkaar aanvallen krijg je trouwens een korte animatie te zien waarin de tweepartijen een aanval lanceren. De eerste keer dat je dit minifilmpje ziet is hetleuk, maar spijtig genoeg bevat het Goku Densetsu wat te weinig variatie quaeffecten om de gevechten intere ant te houden.Dat istevens ook het geval met de verschillende kaarten. Anders dan in PokémonTrading Card Game heb je in Goku Densetsu geen drang om zoveel mogelijkverschillende kaarten te verzamelen, niet alleen doordat de plaatjes erop nietveel voorstellen, maar er is ook geen mogelijkheid om zelf te kiezen welkekaarten je meeneemt tijdens je avontuur. Het is steeds de computer die jekaarten aangeeft waardoor je nooit kunt voorspellen wat je volgende kaartenzullen zijn. Het effect daarvan is dat gevechten soms erg spannend zijn, maarvaak zijn ze ook gewoon frustrerend omdat je zelf geen enkele invloed hebt op hetverkrijgen van de kaarten, iets wat je tijdens het spelen van anderekaartspellen als Magic the Gathering en Pokémon Trading Card Game wel in zekerezin hebt. Toch isGoku Densetsu een vermakelijk spel, vooral dan als je maar niet genoeg kuntkrijgen van Dragonball Z. Het is leuk om alle bekende personages weer te zienopduiken, al was het maar om King Kai nog eens een van zijn bekende flauwemopjes te horen vertellen. Mensen die daarentegen vooral intere e hebben inhet aanwezige kaartspel kijken beter uit naar andere titels, de gameplay bevatwat te weinig diepgang om lang te blijven boeien. Het is mi chien een troostdat Goku Densetsu nog een multiplayer mode bevat waarin je voornamelijk bezigbent met, via kaarten, te vechten tegen je vrienden, maar langer dan eenkwartiertje verspil je waarschijnlijk niet aan deze modus.