Dragonball Z: Budokai Tenkaichi 2 | Gamer.nl

Het is alweer enkelejaartjes geleden dat de Japanse anime serie Dragonball Z in Nederland op debuis was te zien. Ook ondergetekende was toentertijd een van de velen diehelemaal verslaafd was aan deze gewelddadige, maar toffe serie. In Japanbestaat de serie al veel langer en dat is ook aan de games te zien. De eersteDragonball Z games verschenen namelijk al voor de Super Nintendo en sindsdienheeft zo'n beetje elke console wel een Dragonball Z game gehad. Dragonball Zblijft voor velen mateloos populair en dat is denk ik dan ook de reden dat ernog steeds games van worden gemaakt. De PlayStation 2 is alweer aan zijn vijfdedeel in de Dragonball Z Budokai reeks aangekomen en ook dit deel is weer een aanradervoor de Dragonball Z fans.

De oudere Dragonball Z vechtspellen, voor onder andere deSNES, waren nou niet om over naar huis te schrijven. De games waren toen nog in2D en hadden onder andere in de Street Fighter serie een hele grote concurrent.Pas vanaf het eerste deel van de Budokai serie op de Playstation 2 kan ergesproken worden van een kwalitatief goede game die de naam van de serie meteer draagt. De Dragonball Z serie leent zich eigenlijk perfect voorfightinggames, omdat de hele serie feitelijk draait om grootschalige, epischegevechten waarbij de objecten in de omgeving niet gespaard blijven. De vechtersuit de serie zijn overigens niet te vergelijken met personages uit games alsTekken en Dead or Alive. In Dragonball Z kunnen ze namelijk ook onder anderemet energieballen schieten en vliegen. Dit vergt een heel ander soort gameplaydan de hiervoor genoemde fightinggames.

Dragonball Z Budokai Tenkaichi 2 speelt in eerste instantieals een third-person actiegame. De camera hangt achter je vechter en zaltijdens het vechten met je tegenstander een beetje bijdraaien zodat je nog welhet overzicht bewaard. De arena's zijn aardig groot, maar je zult elkaar nooitecht kwijt zijn dankzij de vergrendeloptie die onder de R1-knop zit. Als je jetegenstander 'vastgezet' hebt, zul je automatisch zijn kant uitkijken. Als jetegenstander zich aan de andere kant van het level verschanst, kun je met eendruk op het vierkantje in zijn richting vliegen en het gevecht voort zetten.

Het vechten zit iets moeilijker in elkaar dan in een gameals Tekken. In Dragonball Z Budokai Tenkachi 2 hebben namelijk alle knoppen vande Dual Shock 2 een functie, omdat de personages in Dragonball Z BudokaiTenkachi 2 wat meer mogelijk heden hebben dat de gemiddelde vechter uit Tekken.Zo moet je de schouderknoppen gebruiken om te vergrendelen, omhoog en omlaag tevliegen en om jezelf op te laden. Dit opladen is erg belangrijk in Dragonball ZBudokai Tenkaichi 2, omdat je energiebalk die je hiermee oplaadt nodig hebt ombepaalde energieaanvallen uit te kunnen voeren die onder driehoekje schuilgaan. Door op je tegenstander in te beuken, kun je de energiebalk ook opladen,maar dit gaat een stuk minder snel dan het handmatige opladen. Let wel op datje tegenstander zich niet in je buurt bevindt, omdat je tijdens het opladenbehoorlijk weerloos bent.Als je Dragonball Z Budokai Tenkaichi 2 voor het eerst speelt of überhaupt een Budokai game voor het eerst speelt, zul je even tijd nodig hebben om de besturing en het vechtsysteem door te krijgen. De game leent zich niet voor pick-up-and-play en je moet toch wel even wat tijd erin steken wil je spectaculaire en vloeiende gevechten op je scherm toveren. Gelukkig is er een uitgebreide trainingmode (‘ultimate training’) waarin Vegeta je alle ins en outs leert van het vechtsysteem van Dragonball Z Budokai Tenkaichi 2. Dragonball Z Budokai Tenkaichi 2 biedt een gigantisch aantal speelbare personages die je door de verschillende gamemodes van het spel door te spelen, vrij kunt spelen. Je kunt kiezen uit zo’n zestig personages, waarvan er ook een aantal uit de andere series Dragonball, de verschillende Dragonball films en Dragonball GT afkomstig zijn. Elk personage heeft verschillende aanvallen en een aantal andere mogelijkheden waarover andere personages weer niet beschikken. Zo kunnen de Saiyan’s Goku en Vegeta transformeren in een Super Saiyan, waardoor ze in een klap een stuk krachtiger worden. Andere personages kunnen dan weer beschikken over een soort van stealth mode (zoals de Androids), waardoor ze moeilijker te vergrendelen zijn. Tijdens het vechten kun je ook geld verdienen (Zeni’s) dat je kunt gebruiken om upgrades te kopen in de winkel. Met deze upgrades kun je je personage sterker maken.

Dragonball Z Budokai Tenkaichi 2 heeft een aantal gamemodes, waarvan de Dragon Adventure mode het belangrijkst is. In deze mode speel je door de verschillende Dragonball Z saga’s heen en speel je de belangrijkste gevechten na, waarbij je van te voren opdrachten krijgt, zoals het zo lang mogelijk in leven blijven tijdens een gevecht of simpelweg het gevecht winnen. Dit hangt helemaal af van de verhaallijn, die onder de fans als bekend wordt geacht. Daarnaast kun je nog deelnemen aan toernooien en kun je ook tegen iemand anders spelen in de Duelling mode, waarin je ook twee computergestuurde tegenstanders tegen elkaar kunt laten vechten. Mi chien een beetje een overbodige optie.  Qua presentatie is Dragonball Z Budokai Tenkaichi 2 top notch. Zeker voor de Dragonball Z fans. De menu’s zijn prachtig vormgegeven en je komt overal de bekende personages uit de serie tegen die je door de game heen helpen. Dragonball Z Budokai Tenkaichi 2 ademt echt het Dragonball Z sfeertje. De originele Amerikaanse stemacteurs hebben hun stem verleend aan de game en je kunt zelfs kiezen voor de originele Japanse stemmen. Ook op grafisch vlak is deze game in één lijn met de anime serie. Alles wat je in de serie ziet, zit ook in de game verwerkt. Van de spectaculaire energieaanvallen tot de verschillende settings waar de serie zich afspeelt. Daarnaast loopt de game erg soepel, wat zeker niet negatief uitpakt voor de gameplay.  Conclusie

Dragonball Z Budokai Tenkaichi 2 is een erg leuke fightinggame die aan het begin even wennen is dankzij de ingewikkelde besturing, maar daarna zich uitstekend laat spelen. De gameplay is diep genoeg om wekenlang je vaardigheden te masteren en de verschillende gamemodes zorgen er ook voor dat de game een lange speelduur kent. Ik denk alleen wel dat deze game puur bedoeld is voor mensen die bekend zijn met de serie. Je moet vliegende en schietende gasten met stekelige kapsels natuurlijk wel trekken, wil je deze game leuk vinden. De fans raad ik deze game dan ook zeker aan en de mensen die de serie niet kennen moeten de game zeker een keer uitproberen.