Review
dragon ball z kakarot

Dragon Ball Z: Kakarot is niet waar we op hoopten

Kak en rot

Geschreven door Bastiaan Vroegop op

Conclusie

Dragon Ball Z: Kakarot voelt als een Frankenstein-game. De ontwikkelaar heeft de gevechten uit eerdere games bovenop wat ruwe rpg-systemen geplakt, zonder na te denken over hoe goed alles bij elkaar past. Je liefde voor Dragon Ball moet wel héél onvoorwaardelijk zijn om je hier een weg door te slaan.
5
Score
50
Score: 50
  • Pluspunten
  • Verhaal van heel Dragon Ball Z
  • Minpunten
  • Ondermijnt continu zijn eigen rpg-systemen, verhaal onnavolgbaar voor nieuwkomers, vol bugs, lege wereld
Na jaren aan multiplayergames, is er eindelijk weer een Dragon Ball Z-titel die zich richt op de solitaire fans. Kakarot is een rpg, die zich helaas niet kan meten met zijn genregenoten.

Het is inmiddels ruim vijftien jaar geleden sinds Buu's Fury voor de Game Boy Advance verscheen. Het was het laatste 'echte' rollenspel gebaseerd op de Japanse animatiereeks, dat ondanks gematigde kritieken nog steeds een warm plekje heeft in de harten van Dragon Ball-fans.

Op dat sentiment probeert ontwikkelaar Cyberconnect2 nu in te spelen met Dragon Ball Z: Kakarot. De studio was in de afgelopen jaren al verantwoordelijk voor de .hack-rollenspellen en recente Naruto-fighters, wat ze de hofleverancier voor games gebaseerd op Japanse anime maakt. Met Kakarot mikken ze op een grootse schaal: de game behandelt het volledige verhaal van Dragon Ball Z, vanaf de komst van Raditz tot en met het gevecht tegen Majin Buu.

dragon ball z kakarot

Het gevechtssysteem lijkt een beetje op dat uit eerdere 3D-vechtspellen in de Dragon Ball-reeks, zoals Budokai Tenkaichi en Xenoverse. Je vliegt rond in een driedimensionale omgeving, waar je simpele combo's aan elkaar rijgt en krachtige superaanvallen afvuurt. In Kakarot is het systeem een tikje aangepast om het meer een rollenspel te maken, zodat je bijvoorbeeld tijdens een vijandelijke aanval kunt blokkeren.

Daarbij is ook de eerdere diepgang wat verloren gegaan. Je slaat simpelweg door meermaals op dezelfde knop te rammen, zonder dat er ruimte is voor complexere technieken. De standaard vijanden die je tegenkomt zien er na verloop van tijd anders uit, maar vechten allemaal op exact dezelfde manier. Hierdoor is er alleen variatie in de baasgevechten, waarvoor je het hoofdverhaal moet volgen.

Hoewel de game het hele verhaal probeert na te vertellen, is het stiekem wel een vereiste dat je Dragon Ball Z ooit hebt gekeken.

Open, betekenisloze wereld

Kakarot heeft een soort van open wereld. De game is opgesplitst in meerdere grote gebieden, waar je lopend of vliegend doorheen beweegt. Daar kun je zijmissies starten, voedsel en grondstoffen vinden en vechten tegen sterke monsters die rondvliegen. Op papier is dat een leuk idee, maar het heeft een magere uitvoering.

Zo zit bijna iedere missie die je naast het hoofdverhaal speelt hetzelfde in elkaar: je krijgt de vraag om wat materialen bij elkaar te rapen, die je vervolgens inlevert voor een beloning. Door de gigantische rotsnelheid waarmee je vliegt heb je dat vliegensvlug gedaan, en vijanden die je tussendoor tegenkomt zijn in no-time uitgeschakeld. De dialogen om zo’n missie heen zijn slecht geschreven en de beloningen zijn amper de moeite waard, waardoor het onduidelijk is waarom je de moeite zou nemen.

Hoewel de gebieden in de game groots zijn, voelen ze ook kil en leeg aan. Cyberconnect2 probeert dat te verhullen door iedere regio vol te gooien met zwevende bollen, die je kunt verzamelen om nieuwe upgrades te kopen. Dat voelt gek en archaïsch aan, alsof je in een oude Sonic-game ringen zoekt of in Superman 64 door ringen vliegt. Bovendien is het amper de moeite waard, want uiteindelijk verdien je honderden bollen door simpelweg vijanden uit te schakelen.

dragon ball z kakarot

Levelen heeft geen zin

Het kan aanlokkelijk zijn om alsnog de wereld in te vliegen en willekeurige vijanden uit te schakelen, om zo je personages gaandeweg sterker te maken. Kakarot profileert zich als een rpg, eentje die je continu verleidt om punten op te sparen voor nieuwe superaanvallen en andere vaardigheden. Maar je komt bedrogen uit nadat je dit eens hebt geprobeerd. Alle optionele content geeft buitengewoon weinig ervaringspunten, terwijl het verder spelen van het verhaal je gigantisch snel in level laat groeien.

Het moge duidelijk zijn: Kakarot doet zich voor als een rollenspel, maar geeft je in werkelijkheid amper controle over de groei van je personages. Dat is ook terug te zien in de manier waarop je nieuwe aanvallen vrijspeelt. Je kunt upgrades kopen via een uitgebreide skilltree, maar na een paar investeringen houdt het al op: dan moet je een specifiek hoofdstuk bereiken om de rest te ontgrendelen. De game wil eigenlijk gewoon dat je het hele rpg-systeem negeert en slaafs het verhaal volgt.

Daar hebben we tot op zekere hoogte wel begrip voor: je wil immers niet dat Goku na lang grinden al Super Saiyan kan worden, nog voordat zijn beste vriend door Frieza wordt vermoord. Maar het bewijst wellicht waarom het verhaal van Dragon Ball, dat leunt op de power-ups en nieuwe aanvalstechnieken van de helden, zich niet leent voor een rollenspel zoals deze. Had Kakarot een eigen verhaal, dan zou dat leiden tot een vrijer en creatiever spel.

Hoewel de game het hele verhaal probeert na te vertellen, is het stiekem wel een vereiste dat je Dragon Ball Z ooit hebt gekeken. Grote delen worden weggelaten en plottwists zitten verstopt in snelle bijzinnen, waardoor je helemaal in de war raakt als nieuwkomer.

Bugs, bugs, bugs

Bovenstaande kritiekpunten gaan ook gepaard met een waslading aan foutjes en bugs in de game. Bij ons bleef de game ongeveer twee keer per uur een paar seconden hangen, vermoedelijk omdat niet alles goed was ingeladen. Spelfiguren die op de grond moesten staan zweefden er een paar meter boven en vijanden werden soms ineens onzichtbaar.

Daarnaast lijkt de game op een aantal punten simpelweg afgeraffeld. Tijdens meerdere tussenfilmpjes zagen we dat dialoog twee keer achter elkaar werd herhaald, vermoedelijk omdat ergens een regeltje code dubbel was blijven staan. Het geeft de indruk dat zelfs Cyberconnect2 niet meer heeft omgekeken naar deze game - een voorbeeld dat we misschien maar moeten volgen.

Dragon Ball Z: Kakarot is nu beschikbaar op pc, PlayStation 4 en Xbox One. Voor deze recensie is de game gespeeld op PlayStation 4 Pro.

Dit artikel delen:

Lees meer

Ollelito van Team Gullit wint 50.000 dollar met groot Fifa 20-toernooi Sega kondigt dit jaar elke maand Sonic-nieuws aan
35

Reacties op: Dragon Ball Z: Kakarot is niet waar we op hoopten

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    HunterSeeker

    • 21 januari 2020 10:13
    ah jammer, had er eigenlijk wel meer van verwacht

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • trekinbami

    • 21 januari 2020 10:36
    lol een 8.7 van de users op metacritic. reviews van "gamejournalisten" zijn zo pauper. subjectief gelul in de marge waar je als gebruiker met persoonlijke voorkeuren niks aan hebt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    niqomipa

    • 21 januari 2020 10:39
    @trekinbami
    Ja hoor, daar is de eerste butthurt Dragon Ball fan die het niet kan hebben dat het een matige game is. Heerlijk 😂

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 21 januari 2020 10:57
    @niqomipa ik ben ook een grote DragonBall fan. Maar kan niet anders dan toegeven dat de gemiddelde db game de middelmatigheid niet ontstijgt. Met uitzondering van fighterz. Maar daar ben ik niet de enige in die dat een geweldige game vindt

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    BasVroegop

    • 22 januari 2020 08:02
    @darkmanwls FighterZ is geweldig. Zelfs twee jaar na dato start ik hem nog een paar keer per maand op om samen met vrienden te spelen. Blijft echt lang fris door de DLC-seizoenen die er gedropt zijn. Binnenkort dropt Ultra Instinct Goku bv.

    Voor de geïnteresseerden, hier de FighterZ-review: https://gamer.nl/artikelen/review/dragon-ball-fighterz/

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 22 januari 2020 14:59
    @BasVroegop Helaas heb ik niet alle DLC, ik moet namelijk ook al hetzelfde doen voor Streetfighter 5, Guilty Gear Xrd, en Mortal Kombat 11, en de portomonee is helaas niet bodemloos :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • trekinbami

    • 21 januari 2020 15:20
    @niqomipa ik heb nog nooit een dragonball game gespeeld en dit gaat ook niet over een specifieke franchise, maar over gamejournalisme en reviews in het algemeen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Aldodilly

    • 21 januari 2020 22:43
    @trekinbami Love this take. Reviews zijn ‘subjectief gelul in de marge’ waar je als ‘gebruiker met persoonlijke voorkeuren’ (een subject dus) niet aan hebt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 21 januari 2020 10:51
    @trekinbami Je kan het ook anders zien. die gebruikers zijn vaak enorme Dragonball Z fan die de game graag zien slagen en geven het een hoog cijfer, journalisten hebben over het algemeen vaak de neiging objectief een game te beoordelen en dat lijkt me het cijfer waar je het meest aan hebt lijkt mij.
    Zomaar een greep uit de reviews:

    "So far from what I have played its every DBZ fan's wish for a proper RPG addition to the franchise :) "
    We weten helemaal niet hoe ver hij de game gespeeld heeft, maar geeft hem wel een 10.

    "This is an amazing game.im really enjoing it omgggggggg Tata so good gg cyberconnect"
    Ok… geeft een 9, maar heeft duidelijk andere issues.

    En voor veel anderen is het simpelweg een game waar ze naar uitkeken omdat ze de serie veel gezien hebben als kind, nostalgie dus.
    Klinkt niet echt als objectieve beoordelingen als je het mij vraagt.
    Er zijn er in ieder geval maar weinig die onderbouwen waarom de game dan zo goed is en dat is wat een journalist dus juist wel doet.
    Wat is dan waardevoller?

    Jouw reactie komt in ieder geval erg over als: ik ben het niet eens met een cijfer dus klopt er geen reet van en zijn alle reviews van zogenaamde gamejournalisten "pauper".

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • L-Kamikaze

    • 21 januari 2020 11:29
    @trekinbami en Astral chain kreeg een 1 en een 4 van de gebruikers reviews op metacritic. Niet eenmaal nee, duizenden keren. Je kan vinden wat je wilt van die game maar het was zeker geen 1 waard en ook geen 4. Dit kwam ook door persoonlijke voorkeuren van gebruikers. Omdat de game Nintendo exclusief is.

    Moeten wij deze bekendere game-reviewers die de game een 6, 7 of 8 gaven maar dan ook bestempelen als “niet in staat om review te schrijven”?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    WvA

    • 21 januari 2020 11:53
    @trekinbami Je moet niet vergeten dat gebruikers vaak met 1 en 10en gooien (zeker omdat de mensen die de game goed/slecht vinden, het gemiddelde omhoog willen trekken, of juist omlaag). Hoe vaak zie je een website echt een 10 of 1 geven? Ik ben benieuwd wat er van de cijfers op metacritic overblijven als je de 1'en en 10'en weghaalt.

    Maar hey, als jij een game die op een website een 5 krijgt, persoonlijk een dikke 10 vind, power to you toch? Lekker van genieten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    nattehanddoek024

    • 22 januari 2020 11:21
    @trekinbami geef het een maand of 2. wanneer de hype eraf is en mensen inzien dat het gewoon niet zo goed is. zakt t vanzelf naar een 5-6

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    TommyVercetti

    • 21 januari 2020 13:25
    Dit had ik niet verwacht tijdens de livestream waren jullie nog best positief over Kakarotttttttt maarja dan heb je natuurlijk nog niet de hele game gespeeld.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    BasVroegop

    • 21 januari 2020 19:09
    @TommyVercetti Ik deed zelf niet mee aan de livestream, dus kan niet meespreken over die ervaringen. Maar ik merkte dat het eerste uur best tof was, maar dat daarna de gebreken heel snel begonnen op te vallen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    NightyNite

    • 21 januari 2020 14:01
    Ik heb zelf het spel en ik vermaak mij uitstekend met het spel. Ik kende het verhaal al, dus dat maakt het misschien makkelijker om te volgen en een feest van herkenning. Van bugs merk ik weinig, het speelt lekker weg, de gevechten zijn vloeiend, alleen is er soms een flink verschil in moeilijkheid tussen verschillende gevechten (bepaalde sleutelgevechten zijn intens veel moeilijker, lijkt het). Het systeem waarmee je kan bonden aan andere characters en daarmee bonussen kan vrijspelen is een leuke, maar geen essentiële toevoeging. De overige zaken (vissen, beestjes killen, bepaalde objectives in de wereld) dragen allemaal bij aan koken of dingen bouwen, dat is, tot waar ik nu in het verhaal zit, nog niet een hele grote rol aan het spelen. Al met al zou ik persoonlijk het spel een 7-7.5 willen geven. Ik vermaak me er prima mee, de omgevingen zijn erg mooi. Side quests e.d. vind ik persoonlijk erg leuk. Er zijn ook een aantal collectibles enzo te vinden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    binhow

    • 21 januari 2020 14:26
    Het is geen 9 maar een 5 is ook wel overdreven!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Akira

    • 21 januari 2020 15:13
    Prima review en de minpunten hoor/lees ik vaker. Toch ga ik de game wel kopen. Ik ben gewoon een te grote fan van DBZ om hem te laten liggen. Ik zag ook allemaal personages uit DB terug komen in de game. Dat vond ik ook erg tof!
    Heb er erg veel zin in en denk dat ik ,ondanks dat het geen echte topper is, er heel veel plezier aan ga beleven.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    melody

    • 21 januari 2020 15:59
    Een DBZ fan kan hier lol aan beleven ondanks de wat magere game. heb het spel nu een paar dagen en ga hem zeker helemaal uit spelen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Robbert.

    • 21 januari 2020 16:23
    'Een vereiste is dat je DBZ ooit hebt gekeken'. Hoewel ik je overige punten van kritiek begrijp, vind ik dit een vreemd punt. Deze game is toch ook bedoeld voor de DBZ-fan die het verhaal nu in gamevorm wil ervaren? Waarom zou je een game als deze kopen als je DBZ nooit gezien hebt?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ErikNus

    • 21 januari 2020 17:38
    @Robbert. Ik heb weleens een paar afleveringen gezien, maar nooit alles gevolgd en heb zeker geen zin om alles nu te gaan kijken.
    Ik hield deze game in de gaten als manier om misschien toch eens dat verhaal mee te krijgen en te begrijpen waar iedereen het altijd over heeft. Door deze opmerkingen in de review, weet ik dat ik niet hoef te doen. Dus ik vind het wel nuttige info om te lezen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.