Review
Dragon Ball FighterZ

Dragon Ball FighterZ

Zeker geen ballengame

Geschreven door Bastiaan Vroegop op

Conclusie

Dragon Ball FighterZ is wat we willen in een moderne vechtgame. De besturing is soepel en makkelijk om te leren, maar onder al die simpliciteit schuilt verrassend veel diepgang. Combineer dat met een fenomenale visuele stijl en een razendsnel tempo en je hebt een game die zowel animefans als fighterveteranen zal bekoren.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Prachtige stijl, makkelijk om te leren, ondanks gelijkenissen tussen personages de nodige nuances
  • Minpunten
  • Online vrienden zoeken is wat onhandig, verhaalmodus is wat opgerekt
In de afgelopen jaren zijn een hoop matige Dragon Ball-games de revue gepasseerd. Een licentiedeal verplicht Namco Bandai om zo'n beetje ieder jaar een nieuwe game uit te brengen, mits ze de licentie willen behouden. De nadruk op middelmatigheid lijkt met de komst van Dragon Ball FighterZ eindelijk voorbij. En dat is vooral te danken aan een oude bekende in de vechtgamewereld.

Dragon Ball FighterZ is namelijk ontwikkeld door Arc System Works, de studio die we ook wel kennen van de Guilty Gear- en BlazBlue-reeksen. Het bedrijf is daardoor niet alleen gespecialiseerd in het ontwikkelen van fighters, maar weet ook als geen ander daar een flink anime-sausje overheen te gieten. Een stijl waar Dragon Ball FighterZ ontzettend goed op weet aan te sluiten.

Dragon Ball FighterZ

De game gebruikt dezelfde aangepaste Unreal 4 engine uit de meest recente Guilty Gears. Personages zien er uit als tweedimensionale sprites, maar zijn in werkelijkheid 3D-modellen. De camera kan hierdoor tijdens een Kamehameha-straal ineens van perspectief wisselen om een dynamische scène te creëren, zonder dat de game de charme van een spritefighter verliest. Daar schuilt het één en ander bij in de achtergrond. Personages hebben bijvoorbeeld dezelfde hoeveelheid animatieframes als een 2D-sprite. Dat zou er in iedere andere game raar uitzien, maar in FighterZ benadrukt het juist de animatiestijl die we ook van de tv-serie kennen.

Je speelt met een team van drie vechters tegen drie andere tegenstanders. Je zou denken dat zo'n zesmans knokpartij flink wat tijd in beslag neemt, maar de werkelijkheid is anders. De energiestralen, aanvalscombinaties en speciale superaanvallen vliegen je om de oren, waardoor je vaak binnen een minuut alweer aan een nieuw gevecht toe bent. Dat alles ziet er fenomenaal uit. De game is moeilijk te onderscheiden van moderne Japanse animatie - en in één gevecht gebeurt meer dan in bijvoorbeeld tien goed geanimeerde afleveringen van Dragon Ball Super.

Dragon Ball FighterZ

Makkelijk te leren

Al die drukte ziet er gecompliceerd uit, maar FighterZ is verrassend makkelijk om op te pikken. Met de actieknoppen voer je een zachte, gemiddelde of harde klap uit, of schiet je een energiebal. Druk je op de rechtertrekker, dan schiet je in een snelle sprint naar je vijand toe om aan te vallen. Speciale vaardigheden worden bijna allemaal uitgevoerd door een kwartcirkel naar voren of achteren te maken op de richtingsknop, gevolgd door het indrukken van één of twee actieknoppen.

Die simpliciteit zorgt er voor dat personages in de basis ongeveer hetzelfde spelen. Dragon Ball FighterZ is niet vergelijkbaar met bijvoorbeeld een Street Fighter, waarin een personage zoals Guile 'oplaadaanvallen' gebruikt door een richting naar achteren te blijven indrukken. Als je de kwartcirkel meester bent van één personage, leer je vrij snel om met de rest te spelen.

Toch zijn er verschillen zodra je de diepte in duikt. Hoewel je bij iedereen aanvallen hetzelfde uitvoert, zijn deze vaardigheden allemaal net iets anders in uitvoering. Goku schiet bijvoorbeeld bij het activeren een sterke Kamehameha af, terwijl de volwassen variant van Gohan zijn potentie op die manier ontgrendelt en nieuwe parameters aan zijn basisvaardigheden geeft.

Je kunt een combinatieaanval uitvoeren door een lichte, medium en zware aanval na elkaar uit te voeren. Daarbinnen zit vaak lichte variatie per personage - waardoor je soms complexere combo's aan elkaar kunt rijgen. De game laat je ook een simpele basiscombo uitvoeren door meermaals op de lichte of medium aanvalsknop te drukken, maar hier haal je nooit de maximale schade uit zoals bij een complexere combinatie.

Zoning

Net als iedere capabele vechtgame draait FighterZ grotendeels om de locatie waar je personage zich bevindt in het gevecht. Sommige personages bewaren liever een kleine afstand, terwijl anderen van dichtbij op de grond het beste klappen afdelen. Deze 'zoning' gebruikt een simpel systeem waarmee jij en je vijand om territorium kunnen vechten. Dit bestaat uit drie aanvallen: de ki-aanval, de 'super dash' en een uppercut. Je kunt ki-aanvallen schieten om een tegenstander van veraf te belagen, maar met een super dash sprint je door deze energiebollen heen alsof het regendruppels zijn. Probeert iemand continu dichtbij je te komen? Dan kun je met een uppercut hem van je afslaan om je voordeel te behouden. Het zorgt ervoor dat je constant in de gaten moet houden wat je vijand doet, zonder dat je daar complex knoppenwerk tegenover hoeft te zetten.

FighterZ lijkt qua complexiteit een beetje tussen Street Fighter en een casualgame zoals Super Smash Bros. in te zitten. Ieder personage heeft aan de oppervlakte een klein beetje om te leren, maar daaronder schuilt meer nuance voor spelers die daar naar op zoek zijn. Dat is een geweldige combinatie waardoor Dragon Ball verrassend makkelijk op te pakken is voor mensen die dit genre zelden hebben gespeeld. En blijf je plakken, dan zijn er doortrapte strategieën om te leren.

Dragon Ball FighterZ

Vooral online

Daarmee is de kern van Dragon Ball FighterZ ijzersterk. Dat is belangrijk, want in de praktijk is deze kern het enige dat je in de game vindt. Er is een verhaalmodus die moet motiveren om alleen te spelen, maar deze bestaat uit het verslaan van tientallen 'klonen' in een plot dat duidelijk is geschreven om de speelduur op te rekken. Van de creatieve overgangen tussen filmpjes en gevechten zoals in de recente Mortal Kombat-games is helaas geen sprake.

Nee, je zult vooral online of offline tegen anderen spelen. De basis daarvoor is op zich aanwezig: je kunt casualpotjes spelen of strijden om een positie op de ranglijsten, of offline een toernooimodus met tientallen vrienden opzetten. We missen alleen een wat soepelere manier om samen met een vriend online te spelen. Je kunt een 'ring match' starten om samen een virtuele gamekamer in te gaan, maar je moet elkaar dan eerst vinden in een vaak chaotisch online lobbysysteem. Haalbaar, maar ook best onhandig.

Lootboxen

Het is daarnaast wellicht handig te vermelden dat de game een lootboxsysteem gebruikt. De invloed daarvan is minimaal - de lootboxen bevatten hooguit alternatieve avatars voor in de online lobby en afbeeldingen voor in de chat. Op het moment zitten essentiële onderdelen zoals personages en levels er niet achter vergrendeld. We worden er alleen wat nerveus van, gezien Arc System Works op het moment werkt aan downloadbare content. Als dat via dit systeem wordt aangeboden, zou dat vervelend kunnen uitpakken.

Dat is echter een 'wat als'-scenario. Op het moment is Dragon Ball FighterZ gewoonweg een ijzersterke fighter, met zonder twijfel de beste visuele stijl binnen het genre. Deze game is mooier dan de meeste geanimeerde actieseries. Dat maakt hem niet alleen een genot om te spelen, maar ook om naar te kijken.

Dragon Ball FighterZ is beschikbaar voor pc, PlayStation 4 en Xbox One. Voor deze review is gespeeld op een PlayStation 4 Pro.

Dit artikel delen:

Lees meer

Nieuwe Sniper Shootout-modus in Fortnite: Battle Royale Konami maakt Metal Gear Survive-systeemeisen bekend
14

Reacties op: Dragon Ball FighterZ

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • NintendOwnd

    • 30 januari 2018 10:14
    Ben zeer geïnteresseerd! Zijn er al plannen om 'm uit te brengen op de Switch?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Krytuun

    • 30 januari 2018 10:38
    @NintendOwnd Ik had ergens gelezen dat er werd gezegd dat het succes van Xenoverse 2 op Switch bepalend was voor FighterZ Switch. En een paar weken terug dat Xenoverse 2 goed heeft verkocht op Switch.

    Dus het zou goed kunnen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • NintendOwnd

    • 30 januari 2018 11:09
    @Krytuun Thanks!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Krytuun

    • 30 januari 2018 10:38
    Kun je in deze game weer spelen als bijv Goku, en dat jij je Ki oplaad en verder in het gevecht kan transformeren zoals dat in Budokai 3 het geval was?

    Het stoorde mij ontzettend dat je de delen die er op volgde dan Super Saiyin als character moest kiezen, terwijl de fun juist zat in het opladen van je mogelijkheden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • BasVroegop

    • 30 januari 2018 10:57
    @Krytuun Je hebt twee Goku's: Super Saiyan en Super Saiyan Blue. Dat zijn 'gewoon' losse personages zonder echte transformaties. Bij Super Saiyan Goku verander je wel in SSJ3 tijdens je sterkste superaanval, maar dat is na die aanvalsanimatie ook weer voorbij. Volgens geruchten wordt 'gewone' Goku DLC.

    Ik moet ook zeggen: gevechten zijn zodanig snel, dat er ook weinig plek zou zijn voor een transformatiesysteem.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Krytuun

    • 31 januari 2018 10:44
    @BasVroegop Ah oke, dank voor je reactie.

    Ik hoopte op een Budokai achtige game waarbij je echt weer moest laden om al je skills te kunnen gebruiken. FighterZ komt er vast een keer, voor t moment even afwachten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 30 januari 2018 11:09
    Scheisse, januari/februari is alweer stacked met goeie games , maar deze game moet heel even wachten ben ik bang. (bedankt, monster hunter.)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • XtraLinkUK

    • 30 januari 2018 12:24
    Ik twijfel enorm. Als het online niet te spelen is door vertraging, dan gaat ie meteen de kast in. Tot nu toe kom ik dat namelijk bij elke fighting game tegen. Heel af en toe een potje waar het net aan net aan is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 30 januari 2018 13:00
    @XtraLinkUK Precies dit. Bij een fighter waar het echt op tot de frame precies aankomt is zelfs het kleinste beetje lag een gamekiller. Dit soort games moet je gewoon met je vrienden samen op de bank spelen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Marcus88

    • 30 januari 2018 17:22
    Speelt geweldig online. Ik speel dagelijks met een griekse vriend en we hebben 3 FR (zo worden online matches gemeten, dus 3 frames vertraging) en geen lag. Gewoon halen deze game en niet zeuren. Zo geweldig

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 31 januari 2018 10:39
    @Marcus88 Sorry hoor, maar 3 frames vertraging IS lag. Lag is de vertraging tussen 2 punten die met elkaar communiceren. Of je dat erg vind of niet is je persoonlijke keuze. Het zal de meerderheid niet boeien. Maar op t hoogste niveau is het onaanvaardbaar.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Marcus88

    • 31 januari 2018 12:34
    @darkmanwls
    hahaha wat.. ik speel elke fighting game op hoog niveau en elke game ONLINE heeft vertraging. gelukkig is bij dbz de vertraging zo weinig je merkt er amper tot niks van als je het vergelijkt met een local battle. gewoon halen die game werkt perfect :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 31 januari 2018 17:18
    @Marcus88 je moet je niet zo aangevallen voelen want ik val je niet aan. Ik zeg alleen maar dat 3 frames vertraging precies is wat lag inhoud. En ja dat heeft iedere game. Dat is t punt nou juist. Fighting games speel je met beide spelers in dezelfde ruimte. Het si niet voor niks dat de top spelers allemaal niet draadloos willen spelen, om zelfs dat laatste beetje lag tusen controller en console nog te beperken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • DunkieXL

    • 30 januari 2018 18:11
    Geweldig spel !

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.