Dr. Mario & Puzzle League | Gamer.nl

Puzzelgames, vroeger immens populair bij veel mensen, tegenwoordig doen ze het toch een stuk minder goed. Dat neemt niet weg dat er voor de echte liefhebber zo nu en dan nog steeds hele leuke games tu en zitten. Recente voorbeelden als Lumines en Meteos werden zeer lovend onthaald, ook door mensen die normaalgesproken geen puzzlegames spelen. Dr. Mario & Puzzle League, een compilatie van twee titels voor de GBA, lijkt in die voetsporen te willen volgen. Is dit ook gelukt?

Zoals gezegd bestaat Dr. Mario & Puzzle League uit een compilatie van twee games. Iets wat de naam van het spel eigenlijk ook al verklapt. Dr. Mario kent waarschijnlijk iedereen wel. Dit spel bestond al op de NES en de eerste GameBoy. Het is de bedoeling dat je viru en verwijderd door er gelijkgekleurde pilletjes bovenop te stapelen. Zodra alle viru en uitgeroeid zijn, ga je door naar het volgende level met nog meer viru en die het speelveld opvullen. Zoals in zoveel kla ieke puzzelgames moet je natuurlijk voorkomen dat je hele scherm opgevuld raakt met viru en en pillen, anders is het game over.

Puzzle League is wellicht minder bekend en ook van wat recentere aard. Deze game is ontwikkeld door Intelligent Systems, ook wel bekend van de Advance Wars games. Net als in Dr. Mario moet je voorkomen dat je speelveld gevuld raakt. Dit keer gebeurt dat echter niet door neervallende steentjes of andere objecten, maar doordat de stenen van onderen naar boven schuiven. Zodra ze de bovenkant van het speelscherm aanraken, is het game over. Om deze executie zo lang mogelijk uit te stellen, moet je rijen van drie gelijkgekleurde blokken maken. Dit doe je door de stenen horizontaal over het speelveld te verplaatsen. Het lijkt in dat opzicht een beetje op Meteos, waarbij je voor het verplaatsen van steentjes beperkt bent tot één richting.

Van de twee games is Puzzle League eigenlijk de leukste, hoewel dit een kwestie kan zijn van smaak. Toch kun je er niet omheen dat Puzzle League simpelweg meer spelmodes heeft en daardoor afwi elender en langer houdbaar is. Dr. Mario is eigenlijk puur en alleen de basisgame, samen met een multiplayermode. Puzzle League speelt daarnaast iets ontspannender. De game reageert erg snel en responsief op je D-pad commando’s en heeft een rustige uitstraling waardoor je niet overdonderd wordt met allerlei kleuren, effecten en cijfertjes. Dr. Mario is wat dat betreft een stuk priegeliger en speelt net iets minder lekker weg. Het is gewoon even wennen om de pillen constant goed te plaatsen, waardoor je vooral in het begin nog wel eens domme fouten wil maken.

Dit neemt niet weg dat je uit beide games heel veel speelplezier kunt halen. Hoewel de games al een beetje op leeftijd zijn, blijven ze namelijk verslavend. Diepgang is, ondanks de simpele opzet, ook in opvallende mate aanwezig door de combo’s die je in beide spellen uit kunt voeren. Hiervoor moet je een beetje vooruitdenken en snel reageren, maar het eindresultaat qua score mag er vervolgens zeker zijn. Puzzle League is op dit gebied dynamischer dan Dr. Mario, wat het vooral voor de wat meer ervaren speler leuker kan maken. Multiplayer is voor beide games vermakelijk, vooral omdat je de tegenstander dwars kunt zitten als je zelf goed speelt. Dit is eigenlijk een beetje hetzelfde principe als in Meteos.

Zoek je een leuke, onderhoudende puzzlegame voor de GBA, dan is Dr. Mario & Puzzle League een goede keus. Je krijgt twee volwaardige spellen voor de prijs van één. Zowel Dr. Mario als Puzzle League zijn uitdagend en verslavend en qua gameplay prima uitgewerkt. Door de verschillende gamemodes en een multiplayer optie, blijven de games bovendien nog langer boeiend dan ze al waren. Puur technisch gezien zijn deze spellen geen hoogvliegers en mocht je in het bezit zijn van een Nintendo DS, dan is Meteos toch een aanzienlijk betere keus. Mensen met enkel een GBA zitten met Dr. Mario & Puzzle League echter zeker niet verkeerd.

Gameplay: 8.0Graphics: 6.5Geluid: 7.5Totaal: 8.0