Sinds de komst van de eerste Tony Hawk's Pro Skater game, is het aantal extreme sports titels niet meer bij te houden. Tientallen snowboard-, skateboard-, BMX-, ATV- en motocrossgames zijn sindsdien de revue gepasseerd, de een succesvoller dan de andere. Opvallend genoeg bleef één van de meest halsbrekende takken van de extreme sport buiten beschouwing, en wel het Downhill Mountainbiken. Slechts één titel, No Fear Downhill Mountainbiking, waagde zich ooit en met weinig succes, aan de conversie van deze sport naar de spelconsole. Nu, een kleine vier jaar later, proberen Codemasters en Incognito hetzelfde met Downhill Domination. Kan deze titel op meer waardering rekenen?

In Downhill Domination is het de bedoeling om met je mountainbike zo snel mogelijk van de top van de heuvel naar beneden te fietsen. Op je pad dien je zo veel mogelijk de verschillende obstakels te vermijden in de hoop eerder aan te komen dan je tegenstander. Om wat extra snelheid te maken kan je, zolang je energiemeter dat toe laat, sprintjes trekken. Hierdoor krijg je ongeveer de dubbele snelheid en ben je een stuk sneller beneden, mits je natuurlijk ondanks de snelheid in staat bent de hindernissen te ontwijken. Om je energiemeter wederom te doen stijgen, kan je de nodige special moves uit je mouw schudden. Vind je dit iets te risicovol dan zijn er ook powerups waarmee je opnieuw wat energie krijgt om je sprintjes te maken.

De afdalingen in Downhill Domination zijn stuk voor stuk simpelweg fantastisch. Ze zijn lang, gevarieerd en zitten vol grote sprongen, diepe afgronden en haarspeldbochten. Met een gemiddelde afdaling ben je al snel een vijftal minuten bezig. Tijdens je afdaling zal je veel verschillende locaties passeren en naarmate je verder omlaag komt, zal veelal de begroeiing en het civilisatieniveau toenemen. Zo is er een afdaling waarbij je in een besneeuwd landschap boven de wolken begint. Naarmate je afdaalt zal je langzaam in de wolken zakken, waar het erg mistig en vochtig is. Langzaam zal de stralende zon achter de wolken verdwijnen en onder de wolk aanbelandt kom je in de bewoonde wereld, maar het grauw en regenachtig is. Via een bergweggetje en een spoorlijn ga je verder omlaag, langs badhuizen en een grote promenade, om uiteindelijk aan zee te finishen. Dit is slechts één van de negen afdalingen, welke je door woestijnen, vulkanen, bossen, steden, dorpjes, kerken en ruines zullen leiden. Onderweg kom je daarnaast auto's, treinen, geiten, bergwandelaars en buffels tegen welke je het leven zuur zullen maken. Je kan de afdalingen keer op keer opnieuw doen om nieuwe routes vinden en nieuwe details te ontdekken, zelden is er in een racespel zoveel aandacht aan het decor besteedt.

De stunts die je in Downhill Domination kan maken dien je allemaal uit te voeren wanneer je met je fiets door de lucht vliegt. Hoe meer stunts je achter elkaar uitvoert, hoe hoger het puntenaantal. Raak je echter de grond voordat je je handen weer aan het stuur hebt, dan zal de stunt mislukken en zullen je punten verloren gaan. Het is dus van belang dat de sprong die je maakt zo groot mogelijk is. Door de R2 button ingedrukt te houden vlak voor je sprong en deze weer los te laten op het moment dat je van de grond dreigt los te komen, kan je de sprong die je maakt aanzienlijk vergroten. Stunts maak je door één van de vier shoulderbuttons, of een combinatie van shoulderbuttons in te drukken. Het is ook mogelijk om met de linker analoge stick salto's en andere kapriolen uit te voeren, al is het vaak moeilijk om precies recht weer op de grond te belanden. Er zijn ook quick loopings mogelijk, welke je kan uitvoeren door, voordat je van de grond af gaat, je linker analoge stick al even omhoog en omlaag te bewegen. Het tricksysteem is vrij makkelijk onder de knie te krijgen maar biedt niet echt veel mogelijkheden en dient eigenlijk alleen ervoor om wat extra geld, in de carrièremode, en sprintenergie te verkrijgen.

In Downhill Domination is het niet alleen mogelijk je tegenstanders voorbij te komen door sneller te fietsen, je kan ze ook een flinke mep verkopen waardoor ze met de grond geconfronteerd zullen worden. Door de nodige combat powerups op te rapen kan je nieuwe aanvalsbewegingen verkrijgen, variërend van een stevige stok tot flessen om mee te gooien. De combat is echter slechts een klein detail in het spel en eigenlijk is alleen de fles echt effectief omdat je voor de andere aanvallen veelal je snelheid dient aan te passen aan die van je tegenstreven om ze goed te kunnen raken.