Review
Doom VFR

Doom VFR

Virtual Flawed Reality

Geschreven door Wilbert Meetsma op

Conclusie

  • Doom VFR sluit geen compromissen als het gaat om visuele pracht. Als het echter gaat om de besturing en de gameplay zelf, doorstaat de game de vertaling naar virtual reality niet zonder kleerscheuren. Demonen neermaaien blijft vermakelijk, maar Doom VFR mist het rauwe gevoel en het zelfvertrouwen van de gevierde shooter uit 2016.
    Score: 55 Ondermaats
    • Geen compromissen op grafisch vlak, soms erg intens
    • Ondoordachte besturing die je uit de game haalt, weinig besturingsopties, saaie en zinloze minigames, kort
Het beste wat we van Doom VFR kunnen zeggen is dat de game er fenomenaal uitziet. Virtualrealitygames moeten een uiterst consistente framerate hanteren om comfortabel te blijven, wat reden is voor veel vr-ontwikkelaars om minder visuele toeters en bellen in hun games te stoppen. Id Software zoekt echter de grafische grenzen op en produceert met Doom VFR een vr-game die er minstens zo goed uitziet als zijn platte evenknie. De Cacodemons, Mancubi en Hell Knights ogen fantastisch en je voelt je erg klein zodra een Cyberdemon boven je uit torent.

Doom VFR is bovendien net zo onbeschaamd bloederig als de oorspronkelijke versie. Het is een bijzondere ervaring om oog in oog te staan met een Cacodemon, maar het is minstens zo interessant om door zijn ingewanden heen te stappen nadat je het ding in tweeën hebt geblazen met je Super Shotgun. De helende en hilarisch ranzige Glory Kills hebben helaas wel plaatsgemaakt voor Telefrags, waarbij je jezelf in een verzwakte vijand teleporteert voor een hapje gezondheid en een regen aan bloed en ingewanden. Daarentegen houdt deze dodelijke vorm van teleportatie de vaart er goed in en zeker op de hogere moeilijkheidsgraden heb je die vaart nodig om te overleven.

Doom VFR

Met beide benen in de lucht

Zo visueel indrukwekkend als de game is, zo onhandig voelt de besturing. Doom VFR op Vive kent twee methoden van beweging voor de Vive-controllers: teleportatie, waarbij de tijd handig vertraagt tijdens het mikken, en een ‘dash’ die je snel enkele meters naar voren, achteren of opzij laat springen. Beide acties zijn gekoppeld aan de trackpad van de linker controller en dat gaat vaker fout dan ons lief is. De keren dat onze duim niet genoeg in het midden van de trackpad blijkt te zitten en we tegen een woedende Revenant opspringen, in plaats van naar veiligheid teleporteren, zijn niet op één hand te tellen.

De onhandige besturing maakt dat we ons nooit helemaal aanwezig voelen op het door demonen overspoelde Mars. Al teleporterend krijgen we nooit de indruk dat we echt met beide benen op de grond staan en het gebrek aan tactiele feedback bij het vuren van de wapens verzwakt de impact van de belangrijkste activiteit in een shooter. Als na de tamme openingslevels de vuurballen ons om de oren vliegen, gaat het hart echt wel sneller kloppen. Maar met de keuzes die id Software heeft gemaakt werkt de ontwikkelaar zichzelf eerder tegen, dan dat het de ervaring naar een hoger niveau tilt.

Doom VFR

Mag er iets meer Doom in deze Doom?

Op plaatsen lijkt id Software niet zeker van zijn zaak. Als een onderzoeker, wiens bewustzijn naar een robotharnas is verplaatst na een fatale ontmoeting met een Pinky, besteed je bijna een derde van de ongeveer vier uur durende game aan simpele puzzels en je simpelweg van A naar B verplaatsen. Wat

klinkt meer als Doom? Brandjes blussen en met spiegels lasers in de juiste positie krijgen? Of een Baron of Hell kapot slaan met zijn eigen horens? In de Doom van vorig jaar duw je geërgerd een bevelen oplepelend beeldscherm aan de kant, maar in Doom VFR moeten we een hacking-minigame uitvoeren om de briefing te horen.

Voor een game die speciaal voor vr is ontworpen, kent Doom VFR bijzonder weinig vr-gerelateerde opties. Voor de vr-veteranen is vrij rondlopen alleen mogelijk door een Xbox- of PS4-controller aan te sluiten. De richting waarin je springt is afhankelijk van je kijkrichting en we misten de mogelijkheid om dit aan de oriëntatie van de controller te koppelen. En we zouden denken dat het een kleine moeite is om linkshandigen tegemoet te komen, maar helaas. Het karige aantal opties, net als de bijzonder late bekendmaking van de systeemeisen en het aanvankelijke niet functioneren van de Oculus Rift-versie, geven sterk de indruk dat Doom VFR net te vroeg is uitgebracht.

Toen id Software in 2016 met Doom op de proppen kwam, blies de game een frisse wind over het stoffige landschap van het singleplayer shooter-genre. Doom was rauw, bloederig, snel en vol zelfvertrouwen. Doom VFR probeert die eigenschappen naar virtual reality te vertalen, maar slaagt daar slechts voor de helft in. Een teleurstellend groot deel van de korte game verspil je aan eenvoudige minigames. Jammer, want op de momenten dat de game de intensiteit opschroeft, zou je bijna de wispelturige besturing vergeten. Doom VFR is bloederig en snel, maar de game slaagt hoofdzakelijk als grafisch hoogstandje.

Doom VFR is nu beschikbaar voor HTC Vive, Oculus Rift en PlayStation VR. De review is op basis van de HTC Vive-versie.

Dit artikel delen:

Lees meer

Xbox One lijkt officiële ondersteuning voor muis en toetsenbord te krijgen Pac-Man Championship Edition 2 Plus komt naar Switch
9

Reacties op: Doom VFR

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • bigds9fan

    • 19 december 2017 10:12
    Jammer dat de game zo matig is.

    Maar ja hij ondersteunt de Gun wel en daar zijn niet al te veel games voor.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • clandestine666

    • 19 december 2017 10:58
    @bigds9fan Zolang je niet links bent wel ja.. Ik moet vanwege mijn 'handicap' op een patch wachten want ik weiger een Dualshock4 te gebruiken.

    Maar goed, die patch komt eraan volgens Bethesda, alleen wanneer weet niemand.😕

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • bigds9fan

    • 19 december 2017 11:07
    @clandestine666 Ben zelf links dus dat kan een nadeel zijn. Zie het wel.

    Heb een VVV bon en zo kost de game mij maar 10 Euro.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • clandestine666

    • 19 december 2017 11:44
    @bigds9fan Ze moeten gewoon de functie van de sticks op de aim-controller omdraaien, dan is 'ie voor linkshandigen ook te gebruiken… Wacht er nu al weken op.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • GoRightAhead

    • 19 december 2017 13:11
    Ik vind de move controller besturing ook waardeloos. Toch kan ik me met de dualshock wel vermaken in deze game. Ik vermoedde al dat hij aan de korte kant zou zijn aangezien ik na twee uur al alle upgrades had. Maar ik ga hem zeker nog een moeilijkheidsgraad omhoog gooien!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Fordon_Greeman

    • 19 december 2017 18:13
    Teleportatie. Wat een flauwekul zeg.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • pfipfo

    • 20 december 2017 20:12
    Het schijnt overigens dat de Doom 3 BFG edtion mod voor VR wel heul errug goed is:

    http://www.tested.com/tech/gaming/804723-projections-episode-34-doom-vfr-doom-3-bfg-vr/

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Swieb

    • 20 december 2017 22:24
    @pfipfo

    Als die weer eens in de uitverkoop is, ga ik hem toch maar eens proberen. :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • gebakkenei

    • 30 december 2017 16:44
    Beetje eenzijdige review. Met de aimcontroller is de besturing vloeiend en dit spel minstens een 8 waard

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.