Doom (Switch) | Gamer.nl

Doom (Switch) | Gamer.nl

Doom opstarten met de Switch in je handen is een ongelooflijk moment. En niet alleen omdat je zo'n gewelddadig spel op een Nintendo-console aan het spelen bent. Het is bijna onvoorstelbaar dat ze zo'n relatief nieuwe en mooie game werkend hebben gekregen op een handheld, en daar kunnen we niet genoeg lof voor geven.

De gelauwerde shooter uit 2016 is bijna in zijn volledigheid aanwezig op de Switch. De game speelt hetzelfde en heeft nog steeds dezelfde, geweldige singleplayercampagne. Jij wordt wakker op Mars in een fabriek waar energie wordt opgewekt met behulp van poorten naar de hel. Niet zo slim natuurlijk, vooral niet als je een gestoorde wetenschapper rond hebt lopen die de poorten eens even lekker open wil scheuren. Wat volgt is weer net zo spectaculair, agre ief, snel en oké, een tikje herhalend als in 2016, dus lees vooral onze review terug.

Qua gameplay is dit hetzelfde spel als toen, met een enorm snelle en vloeiende besturing. Je rent op volle snelheid door de vele arena's, hier en daar een headshot lozend, en aan het eind van het gevecht ben je even buiten adem. Je hoeft niet bang te zijn dat er hele delen zijn verwijderd, of dat de snelheid naar beneden is geschroefd: dit is op alle fronten hetzelfde spel.

Doom

Behalve grafisch dan

Bethesda en porters Panic Button mogen dus veel lof ontvangen dat ze deze game werkend hebben gekregen op de Switch, maar door de inferieure hardware hebben ze natuurlijk wel het een en ander moeten opofferen. Grafisch en technisch zijn er flinke stappen teruggezet. Alles ziet er een stuk minder scherp uit dan op andere systemen, alsof er een waas over de wereld heen is gelegd. Het is nog steeds mooi, maar gewoon ietsje minder. Ook de framerate (30 fps) is niet helemaal stabiel, vooral in tabletmodus. Verder zijn er enkele vervelende bugs te bespeuren, vooral in het geluid. Bij ons viel een aantal keer de audio helemaal weg, en klonk af en toe ineens een keiharde bromtoon. Dat is niet bepaald fijn als je je met een koptelefoon op zit te concentreren op de chaos.

Het grootste voordeel van deze versie is de draagbaarheid. Het is bijzonder om zo'n actievolle shooter onderweg te kunnen spelen. De laatste goede shooter op een handheld kunnen we ons eigenlijk niet heugen (Killzone: Mercenary uit 2013?). Het voelt onwijs bruut om een zwik heldemonen over de kling te jagen terwijl je trein weer eens te lang stilstaat op station Weesp. Dat is natuurlijk niet echt een verdienste van de game, maar meer van het platform waarop je het speelt, maar het moet toch gezegd worden.

Doom

Op dezelfde manier is het niet de schuld van Doom dat de Switch niet zo geschikt is voor shooters, maar het heeft er wel last van. De pookjes van de JoyCons zijn niet lekker om zulke snelle games mee te spelen. Ze zijn te priegelig voor de directe controle en precisie die je nodig hebt om goed te kunnen schieten. Wat dat betreft heb je dus eigenlijk een Pro Controller nodig, maar dat haalt het voordeel van de draagbaarheid weer lichtelijk onderuit.

Het spel biedt in ieder geval een redelijk compleet pakket. Naast de singleplayer, waar we dus erg fan van zijn, zit ook de multiplayer erin (die apart gedownload moet worden), inclusief de uitbreidingen die eerder uitkwamen. Vorig jaar vonden we de online modi al niet meer dan een leuk extraatje en ook dit keer vinden we het hoofdverhaal de grootste attractie. Toch kun je je spelplezier behoorlijk verlengen in de prima, maar standaard multiplayermodi. Alleen SnapMap, de modus waarin je je eigen maps handig en snel in elkaar kunt zetten, is gesneuveld.

Doom

Maar waarom?

Het is de vraag voor wie deze Switch-versie van Doom nu eigenlijk bedoeld is. Mensen die de game al hebben gespeeld, zullen hem niet heel snel nog een keer halen, alleen om hem onderweg te kunnen spelen. Iedereen die hem nog niet heeft gespeeld kan veel beter terecht op elk ander platform, waar de game niet alleen beter is, maar ook een stuk goedkoper dan de volle mep die er in de eShop van Nintendo wordt gevraagd. En dan zijn er nog de mensen die alleen maar een Switch hebben, vooruit, die halen hiermee ineens een erg goede shooter in huis.

Maar haal je de game in huis, dan werkt het goed, al is het door de grafische stappen terug wel de minst goede versie van Doom die er is. De draagbaarheid maakt een hoop goed – wij zaten wel te grijnzen terwijl mensen in de trein verbaasd over onze schouder zaten te turen – maar de game is in handheldmodus wel een stuk minder speelbaar door de pookjes van de Switch.

Doom is nu verkrijgbaar op de Nintendo Switch. De game kwam in 2016 al uit voor de PlayStation 4, Xbox One en pc. Die review lees je hier.