Doodle Kingdom - Middeleeuwse puzzelpret | Gamer.nl

Met alle frustrerende behendigheid pelletjes, geldkloppende apps en het ‘reguliere’ 3D-geweld wil je vast wel weer eens gewoon puzzelen op je mobiele telefoon. Joybits maakt al een aantal jaren op rij verslavende spelletjes waarbij je elementen combineert om ze tot leven te brengen. In Doodle God ging het om het creëren van leven op aarde, in Doodle Kingdom gaat het om de creatie van een fantasiewereld.

Je opent in Doodle Kingdom twee groepen elementen en tikt vervolgens op de onderdelen in de hoop dat ze een nieuw element vormen. Combineer je een mens met een weiland dan krijg je een boer, combineer je een boer met wapens dan heb je reeds een dorpse knokploeg. Het klinkt simpel, is het aanvankelijk ook, maar van knokploeg tot ridderorde heb je een lange weg te gaan. Alles in Doodle Kingdom moet worden uitgevonden; van het metaal voor wapens tot de draken om te doden. Je kunt uiteraard in het wilde weg elementen aantikken, maar het spel nodigt uit om jezelf achter de oren te krabben en na te denken over combinaties. Deze worden steeds uitgebreider en heb je na verloop van tijd dertien categorieën om uit te putten, dan is het overzicht snel kwijt.

Gelukkig is er een uitgebreid hintsysteem dat je helpt bij het maken van combinaties. Het spel vertelt je op aanvraag welk element je op een bepaald moment kunt maken, of uit welke groepen elementen te combineren zijn. Hints laden op terwijl je wacht en zijn dus altijd beschikbaar, hoewel ongeduldige spelers ze ook kunnen kopen. Dat doe je met in-app valuta en met de meer dan 1000 eenheden die je cadeau krijgt – en die dus volledig optioneel zijn – hebben wij weinig gedaan. Bij ons stond de teller zowaar op 1100 na een uur of tien spelen.

Orcs uit een bouwpakket

Doodle Kingdom is verdeeld over drie spelmodi, te weten het hoofdverhaal ‘Genesis’, drie verhaalopdrachten en een minigame in de vorm van een endle runner. Dat laatste onderdeel kun je in z’n geheel overslaan, want het fungeert slechts als kleine afleiding terwijl je wacht totdat hints zijn opgeladen. Het hoofdonderdeel staat gelukkig op zichzelf als plezierige ervaring, want je kunt liefst 116 elementen maken verdeeld over dertien groepen. Het begint met simpele karakters als mensen, daarna komen elfen, later dwergen en uiteindelijk zelfs eenhoorns! Ook verschijnen er duistere krachten ten tonele en de ietwat schimmige praktijken bij het maken van demonen en orcs zijn minstens zo leuk als het brouwen van de eervollere personages.

Geschikt voor alle leeftijden én momenten

Doodle Kingdom oogt wellicht een beetje simpel, maar krijg je de smaak te pakken dan ben je zo een uurtje hier en daar kwijt aan het creëren van fantasierijke schepsels. Het spel biedt onschuldig tijdverdrijf en is ook voor kinderen deugdelijk dankzij de quotes en weetjes die het spel toont bij correcte combo’s. De vertaling naar het Nederlands is niet altijd correct en we raden daarom aan de app in te stellen op ‘t Engels, Duits of een andere taal (erg leerzaam). De Spaanstalige versie is vrij accuraat en een persoonlijke favoriet van deze redacteur. .

Doodle Kingdom biedt ontzettend veel speeltijd en wil je meer na het hoofdonderdeel, dan duik je gewoon in één van de drie queesten binnen de app. De mi ies in die speelmodus zijn korter en vertellen simpele en toch vermakelijke verhaaltjes. Doodle Kingdom mag dan geen 3D-spektakel of bloedstollende momenten bieden, het heeft voor puzzelfans solide pret in petto.

Doodle Kingdom is nu beschikbaar voor iOS en Android. Doodle God en Doodle Devil zijn gratis online te spelen via Kongregate.