Originaliteit en nieuwe gameplay mogelijkheden, dat zijn punten die Nintendo ongetwijfeld in het achterhoofd had bij het ontwikkelen van de Donkey Kong Bongo's. Om dit innovatieve apparaatje succesvol te maken, zijn er natuurlijk wel games nodig. Na een vrolijke muziek game (Donkey Konga) komt Nintendo met een heuse platformer. Om de game toch een echt Nintendo gevoel mee te geven, is er niet gekozen voor een geheel nieuwe franchise, maar heeft Nintendo Donkey Kong weer eens op laten draven. Ook niet zo gek natuurlijk, omdat de DK Bongo's speciaal voor Donkey gemaakt lijken te zijn.

Donkey Kong Jungle Beat is een platform game in hart en nieren, alleen niet in 3D zoals we gewend zijn van deze generatie consoles. Deze game kun je qua stijl het beste vergelijken met de 2D platform games van de 8 en 16 bit generatie. Je kunt deze game dan ook wel zien als een soort van ode aan de oude platformgame, maar dan met de grafische 2D kwaliteit van de hedendaagse games en een zeer vermakelijke, afwisselende gameplay. In Donkey Kong Jungle Beat moet je naast het standaard lopen en springen, ook zwemmen, klauteren en vliegen met behulp van een maffe vogel. Er zijn zelfs levels waarin je op de rug van een soort van stier zit en je vervolgens keihard door het level heen moet rijden. Donkey houdt bij het berijden van de stier zich vast aan zijn horens, wat een behoorlijk komisch gezicht geeft.

Zoals genoemd in de inleiding, speel je deze game met de Bongo's. De DK Bongo's hebben naast twee trommels, die elk voor een knop staan, een klapsensor en een start/pauze knop. Sla je op de rechter trommel dan loopt Donkey naar rechts, sla je op de linker dan loopt Donkey naar links. Zo simpel is het. Wil je sneller lopen met Donkey, dan moet je het ritme waarmee je op de trommels slaat verhogen. Donkey kan naast lopen en rennen ook springen. Dit doe je door tegelijk op de twee trommels te slaan. Met de klap sensor kun je Donkey laten slaan of iets vastgrijpen. Dat slaan is vooral handig tegen de vele vijanden die je tegenkomt, maar ook om “ingesealde” bananen te kunnen pakken. Als je in je handen klapt en Donkey slaat vervolgens op zijn borstkast, ontstaat er een kleine schokgolf die voorwerpen in de omgeving kapot slaat. De knoppen hebben in bepaalde situaties daarnaast nog andere functies. Zo moet je bij bepaalde eindbazen de klapsensor gebruiken om klappen te ontwijken, waarna je de twee trommels gebruikt om je tegenstander in elkaar te slaan. Ook heb je tussen de levels door een soort van bonusronde waarin je zo snel mogelijk op beide trommels moet rammen om zoveel mogelijk bananen te scoren. Als je de game voor het eerst speelt met de DK Bongo's is het enorm wennen, maar na een paar minuten rennen en springen met Donkey lijkt het net zo makkelijk als de besturing met een normale controller.