DJ Hero 2 | Gamer.nl

DJ Hero 2 | Gamer.nl

Een kleine plastic draaitafel en een Xbox 360, Wii of PlayStation 3, veel mensen hadden hun gedroomde DJ-carrière heel anders voorgesteld. En ja, je bankrekening is ook vast wat minder vet dan die van DJ Tiësto of David Guetta. Toch is het zeker geen straf om uiteindelijk met DJ Hero 2 aan het werk te gaan. Sterker nog, wij wedden dat Tiësto zijn favoriete plaatjes niet kan draaien vanuit zijn favoriete leunstoel. Nou jij weer, Thijs!

Nog net geen jaar geleden wist Activision een nieuwe markt aan te boren binnen het muziekgenre. Een genre dat toch wel te lijden heeft gehad onder de nimmer aflatende stroom Guitar Hero’s. Het was tijd voor wat anders. Tijd voor DJ Hero. De game werd uiteindelijk goed ontvangen, maar de meest gehoorde kritiek was ongetwijfeld het gevoel dat er nog veel meer inzat en dat spelers te weinig vrijheid kregen om ‘echt’ te DJ-en. Nu, elf maanden later, blijkt dat Activision goed geluisterd heeft en maakt het met DJ Hero 2 een grote sprong voorwaarts.

De basis van de game is uiteraard hetzelfde gebleven, evenals de draaitafel-controller die helemaal niet is aangepast. De speler moet dus nog steeds jongleren tu en de taps (de drie gekleurde knoppen op de plaat), de cro fader (de schuif die bepaalt welk nummer je hoort), de pitch (waarmee je verschillende toonhoogtes kunt kiezen) en de draaitafel zelf natuurlijk (waarmee je de meest gruwelijke scratches maakt). Uiteraard beschik je nog steeds over de Euphoria-knop (Starpower voor Guitar Hero-spelers) en kun je stukjes rewinden door de draaitafel een flinke backspin te geven.

Freestyle

Wat echter veranderd is, zijn hele kleine, subtiele dingetjes die het draaien in DJ Hero 2 net even wat aangenamer maken. Weg zijn bijvoorbeeld die irritante, voorgeprogrammeerde samples die je soms mocht gebruiken. De samples voegden totaal niets toe aan het nummer en waren eerder een last doordat gebruik wel punten opleverde. Gelukkig zijn ze vervangen door samples die nu wel bij het nummer pa en. Maar wat het draaien nu echt leuk maakt, zijn de nieuwe Freestyle-moves, te weten de Freestyle-cro fader en de Freestyle-scratch, en de geheel nieuwe multiplayermodi waarmee je ongetwijfeld een paar muzikale avondjes tegemoet gaat.

Door de nieuwe Freestyle-moves heb je dit keer veel meer het gevoel dat je het nummer daadwerkelijk naar je hand kan zetten. Tijdens de vrije scratchstukken reageert de game goed op je bewegingen waardoor je, na wat oefening, soms best aardige scratches maakt. Daarnaast laten de cro fader stukken je zelf kiezen welk van de twee gemixte nummers uit je speakers knalt. Gevolg: een mix die net even wat meer van jezelf heeft dan de mixes uit het eerste deel.

Helemaal persoonlijk wordt het wanneer je de geheel nieuwe zang-optie gaat gebruiken. Met een microfoon mag je dit keer namelijk zelf rappen en zingen (op de tekst van de muziek natuurlijk). Maar hoe leuk dit bij sommigen ook in de oren mag klinken, echt heel spectaculair is dit niet. Door de vele wi elingen tu en de nummers wordt het zelfs een beetje lachwekkend hoe je van rap ineens naar een vrouwenstem verandert. Maar ondanks deze ietwat tegenvallende nieuwe optie is het eigenlijk alleen maar veel plezier wat je uit het draaien haalt. Voor je weet sta je met je hoofd op en neer te beuken en probeer je met wat meer sierlijke bewegingen te switchen tu en de knoppen. Zo heel af en toe krijg je ongetwijfeld het idee dat je mi chien best een goede DJ zou zijn. Veteranen die de game vervolgens op Expert spelen, staan zonder twijfel weer met beide benen op de grond, maar zullen de geboden uitdaging zeker weten te waarderen.

Om het geheel wat op te leuken bevat DJ Hero 2 een nieuwe Empire-modus. Een modus die zowel zijn goede als zijn slechte kanten heeft. Wat erg goed gedaan is, zijn de verschillende DJ-battles die je onder meer met Deadmau5, DJ Q-bert en RZA mag uitvechten. Speciaal voor DJ Hero 2 laten deze DJ’s hun beste skills zien en mag jij bewijzen dat jij daar niet voor onder doet. Ook het vrijspelen van goede bonus-mixes zorgt ervoor dat je toch maar zoveel mogelijk sterren blijft verzamelen.

Echter, het hele concept van een eigen DJ-imperium opbouwen is leuk bedacht, maar uiteindelijk blijft er van dit idee slechts de mogelijkheid over om een logo en een naam voor je club te kiezen. En die zijn ook nog eens voorgeprogrammeerd. Vervolgens klinkt de hele opbouw van het reizen van land naar land wel erg aardig, maar zagen wij de logica achter de gekozen nummers bij de specifieke thema’s niet. Want laten we nou heel eerlijk zijn, wie naar Ibiza gaat verwacht absoluut geen ‘California Love’ van Dr. Dre op zijn eerste avondje housen.

Remix!

Laat het echter wel duidelijk zijn dat we ‘California Love’ geen slecht nummer vinden. Evenals de vele andere mixes in DJ Hero 2 die eigenlijk gewoon in iedere platenkoffer thuishoren. De soundtrack is zo mogelijk nog meer divers geworden en herbergt dit keer veel meer recente nummers zoals Ghost N Stuff van Deadmau5 en Waters of Nazareth van Justice. Vooral die laatste vormt trouwens een geweldige mix met War van Edwin Starr. Waarmee de game ook weer bewijst dat het weet hoe ze een oud en nieuw op meesterlijke wijze weten te combineren. Iets wat ze nog eens dunnetjes overdoen door ‘O.P.P.’ van Naughty by te mixen met ‘ABC’ van The Jacksons, en de David Guetta-remix van Kelis’‘Acapella’, en de ‘House of Pain’-remix, en de… Nou ja je begrijpt ons denk ik wel. De muziek en de mixes in DJ Hero 2 zijn in ieder geval van grote kwaliteit en dat telt uiteindelijk in een muziekgame.

Heb je uiteindelijk de ultieme status van een top-DJ bereikt, dan kun je jezelf wagen aan één tegen één met een tweede draaitafel of online met een paar uitdagende mulitplayer-modi. Een onderdeel dat de levensduur van DJ Hero 2 zeker gaat verlengen. Vooral Accumulator, DJ-battle en Checkpoint zijn echt bedoeld om de strijd met een andere DJ aan te gaan en dagen beide kampen uit om het beste uit zichzelf te halen. Sta je naast elkaar in de huiskamer, dan kan het er soms behoorlijk hectisch aan toe gaan en is het op de hoogste moeilijkheidsgraden cool om te zien hoe spelers aan het mixen zijn. Leuk gedaan zijn overigens ook de verschillende titels en emblemen die je kunt winnen (net als bij Modern Warfare 2), waarmee de tegenstander meteen kan zien wat voor vlees hij in de kuip heeft. Helaas was het nog niet echt druk op de servers ten tijde van dit schrijven, maar het zal ons niet verbazen als je over een paar weken meer dan genoeg slachtvee voor je remixes hebt.

Het is duidelijk dat DJ hero 2 in bijna alles een verbetering ten opzichte van het origineel is geworden. Dat de makers hier en daar een steekje laten vallen en bepaalde dingen niet goed hebben uitgewerkt, is slechts een smetje op de verder uitstekende muziekgame. De muziekkeuze, de Freestyle-acties en dat constante gevoel dat je lekker aan het draaien bent, vormen de sterke basis. Wij raden DJ Hero 2 in ieder geval iedere muziekliefhebber van harte aan. Naast prettige feit dat het weer eens wat anders is dan een plastic gitaartje, is het namelijk een meer dan vermakelijke game geworden.