Het ontstaansverhaal van Disney Infinity is weinig spannend. Activisions Skylanders bleek zo’n succes dat Disney enkele jaren geleden besloot om het trucje na te doen, met een jaarlijkse release. In de zomer van 2013 gaf Disney Infinity het startschot en ruim een jaar later is daar alweer Disney Infinity 2.0: Marvel Super Heroes.
Aan de spelopzet is eigenlijk weinig veranderd, maar voor wie niet bekend is met het concept behoeft deze de nodige uitleg. Hoe toegankelijk de gameplay zelf is, zo complex klinken de verschillende spelmodi. Dat zijn er dit keer drie: de Playset, de Toy Box en speciale Power Disc-minigames. De Playset is een soort plastic kristal dat je inscant met daarop een verhalende campagnemodus. Die bestaat op zijn beurt weer uit missies, zoals het beschermen van burgers door ze op te pikken en in veiligheid te brengen. Dat terwijl je van alle kanten aangevallen wordt door slechteriken. Helemaal conform de superheldenstijl.
Daarnaast bevat Disney Infinity 2.0 net als het eerste deel de Toy Box-modus. Hierin kun je eigen levels bouwen, die online delen en ook weer creaties van andere spelers downloaden. Tot slot zijn er de speciale fysieke Power Discs, die zich ingescand vertalen naar losse minigames zonder verhaallijn.
Inhoud starterspakket
Tot zover even de spelmodi, want de lol van Disney Infinity begint al met het fysieke starterspakket. In die starterkit zitten drie figurines: Iron Man, Black Widow en Thor. In totaal zijn er een stuk of 25 figuurtjes te verzamelen (lees: kopen), met naast Marvel-helden ook Disney-klassiekers als Aladdin en Stitch. Vooral Iron Man is interessant, omdat hij (als eerste figurine in de franchise) ook in de Playsets van andere personages speelbaar is. Dat kon in het eerste deel nog niet, waardoor de verschillende figurines minder nuttig bleken dan verwacht. Bovendien kan Iron Man vliegen, wat wonderen doet voor de bewegingsvrijheid. En koop je naast de starterskit ook de Spider-Man Playset met daarin de Spider-Man en Nova, dan doe je daar al slingerend nog een schepje bovenop.
Die brede inzetbaarheid lijkt een kleine verandering, maar met name het kunnen spelen van Iron Man in een avontuur dat eigenlijk aan de Guardians of the Galaxy toebehoort, is erg tof. Het komt overeen met wat Disney communiceerde bij de aankondiging van de eerste Disney Infinity; bij release bleken die cross-overs alleen voor de Toy Box op het programma staan. Zonde, want wie wil er (als kind) niet zijn of haar favoriete superhelden samen het kwaad zien verslaan. Disney heeft wat dat betreft naar de community geluisterd.
Niet dat je door die vernieuwingen het eerste deel bij het grof vuil hoeft te zetten; de figurines uit de eerste Disney Infinity zijn gewoon te gebruiken in de Toy Box van Disney Infinity 2.0. Ook de Power Discs uit het eerste deel, waarmee je een omgeving kunt veranderen of een voertuig oproept, werken gewoon in de editormodus.
Korter dan verwacht
De twee nieuwe Power Discs in de starterskit van Infinity 2.0 zijn net even anders. Die bevatten hele spellen; hybrides tussen de Playsets (een compleet verhaal met missies) en de Toy Box (losse gameplayelementen). Zie het als reeds voltooide creaties in de Toy Box die meteen te spelen zijn en een duidelijk doel hebben. In het starterspakket zijn dit een klein actieavontuur en een tower defense-minigame. Het zijn beide toffe games om even mee aan de slag te gaan, maar de Playsets genieten duidelijk de voorkeur vanwege hun broodnodige verhalende context.
Die Playset van de starterskit is geheel in Avengers-stijl. Het fysieke accessoire ziet eruit als de Stark-toren en biedt een verhaal waarin Thors broer Loki kwaad in de zin heeft en bevroren minions op je afstuurt. Je wandelt met Iron Man, Hulk of Black Widow rond in de Marvel-versie van New York en personages als Wasp en Nick Fury (pluspunten voor de echte stem van Samuel L. Jackson) geven je missies om af te werken. Spijtig genoeg komt het einde van deze Playset wel erg snel in zicht; je bent er in vier uurtjes al doorheen. Aangezien de starterskit van de eerste Disney Infinity maar liefst drie Playsets telde die per stuk zelfs langer waren dan die ene van 2.0, is deze Avengers-set qua speelduur een teleurstelling.
De kern van Disney Infinity
Hoewel de Power Discs de speelduur gelukkig verlengen, ligt de blijvende aantrekkingskracht van Disney Infinity in de Toy Box, een modus die perfect is voor kinderen. Zoals de naam suggereert spelen ze in die Toy Box virtueel met poppetjes zoals ze dat ook in het echt doen. Zonder vast verhaal of rechtlijnige missies. Je loopt met een willekeurig figuurtje in een vrije wereld en prutst vervolgens met alles wat je daar zelf in hebt gezet: wagens, vijanden, platformelementjes, ga zo maar door.
Je kunt meerdere Toy Boxen aan elkaar verbinden en daarin allerlei kleine games maken, of simpelweg een enorme collectie aan items uit allerlei Disney-werelden opbouwen. Het bouwen zelf is bovendien aanzienlijk intuïtiever gemaakt. Zo plak je met gemak een racebaan aan elkaar om een circuit te vormen. Daarnaast is er nu de mogelijkheid om interieuren te maken in plaats van alleen een buitenkant. Het kost weliswaar tijd om je eigen levels te maken, maar Disney heeft er van alles aan gedaan om dit proces zo soepel mogelijk te laten verlopen.
Ben je zelf niet zo’n bouwer, dan staan er dankzij andere creatieve spelers en Disney zelf nog genoeg kant en klare Toy Boxes klaar om te spelen. Zo is er eentje met een arcadekast die je moet zien op te starten door batterijen te vinden; een andere Toy Box is weer geheel in de stijl van de Tinker Bell-films. Het zijn stuk voor stuk projecten waar heel veel tijd en liefde in is gaan zitten en dat maakt het leuk om ze op zijn minst even te proberen.
Speels, niet kinderachtig
Idealiter doe je dat niet alleen, maar met iemand samen. Disney Infinity 2.0: Marvel Super Heroes is perfect om met je kind te spelen. Je gaat samen op avontuur en kunt ondertussen altijd wisselen van personage (je weet hoe kinderen zijn). De moeilijkheidsgraad is bovendien op ieder moment lager of hoger te zetten. Zo hoog dat je er zelfs als volwassene de nodige uitdaging uit haalt.
In de basis is Disney Infinity met al zijn kleuren en figuren natuurlijk op kinderen gericht. Dat is niet alleen commercieel heel slim van Disney met het oog op de verkoop van speelgoedfiguren, maar ook gunstig voor de bekendheid van de Marvel-franchise. Immers leren kinderen zo diverse superhelden kennen, waarvan ze mogelijk later de comics willen lezen en de films gaan zien in de bioscoop. Daarmee willen we niet impliceren dat het verzamelaspect alleen voor kinderen interessant is. De figuurtjes zijn zo strak en modern ontworpen dat ze prachtig staan in een vitrine. Het is briljant om Donald Duck naast Hulk te zien staan, zonder dat er een stijlbreuk ontstaat.
Daarom is het jammer dat dezelfde zorg niet lijkt te zijn besteed aan de game zelf. Behalve de beperkte Playsets, blijft vooral de Wii U-variant achter qua graphics. Alsof er alleen maar rekening is gehouden met het lagere kwaliteit scherm op de GamePad. De PS4- en Xbox One-versies kampten aanvankelijk met framerateproblemen; die lijken inmiddels opgelost. Gelukkig maakt vooral de verbeterde Toy Box een hoop goed.
Disney Infinity 2.0 is getest op Wii U.
Reacties op: Disney Infinity 2.0 - Fijn poppenspel, dure hobby
ShadowX
Komt er trouwens nog een Skylanders Trap Team review ?.
Of ik deze game ooit gaat kopen dat denk ik niet, ze vind Skylanders geweldig en 1 zo`n game is volgens mij voor de portemonnee meer dan genoeg.
JaapGoose
ROYAL20
Ps4 + jaar abbo
Xbox1 + jaar abbo
Wii u + niks gelukkig
Ps3
Ps vita
3ds xl
Als je alles wilt spelen kost het al snel veel
DonnyLegend
bigds9fan
Disney Infinity ziet er cool uit maar niet voor de voles prijs.
bigmichiel
'Fysieke dlc/microtransacties!' :p
Leuke hobby voor verzamelaars
zo zie ik er zat zitten met deze figureren. Verzamelen kan leuk zijn, wanneer t nog interactief is ook nog zelfs beter
badassbaconboy
TomvanS.
unipro81
Over het cijfer wil ik niet twisten. Ik denk dat dat wel terecht is namelijk, al is het altijd moeilijk oordelen met dit soort spellen, omdat er zwaar op de community wordt geleund (en dat nog wat op gang moet komen denk/hoop ik).
Een aantal zaken zijn echter onjuist of niet terecht in deze review, zowel positief als negatief.
Iron man kan vliegen, dat klopt…maar is daar niet uniek in, ook Nova en Thor kunnen bijvoorbeeld vliegen. Daarnaast krijg je al vrij snel voertuigen die dat ook kunnen. De grotere maps zijn dus met elk karakter goed te benutten.
De Avenger Playset is inderdaad kort. Ik heb hem inmiddels een keer of wat uitgespeeld. De replay-value zit daarin niet in de missies, maar met name in het levelen van je karakter. Om level 20 (de max) te bereiken heb je in principe 2 playtroughs nodig. Het leuke daaraan is wel dat verschillende karakters ook echt anders spelen. Zo is Iron Man een soort alleskunner, zowel ranged als melee is hij sterk, maar ook zijn special attack 'packs a punch'. Thor daarentegen is veel meer geschikt voor melee. Hij kan ook wel ranged, maar dan gooit hij zijn hamer weg en vecht dan dus even met zijn vuisten in plaats van de hamer. Black Widow is dan weer veel meer voor de lange afstand. Haar melee combo's hebben veel minder impact, maar haar guns daarentegen zijn eenmaal opgewaardeerd erg fijn in combinatie met haar snelheid. Haar special move doet geen schade aan, maar geeft haar stealth mogelijkheden.
Dat zijn wel de drie 'hoofdklasses' denk ik maar zo, Nova speelt voor mijn gevoel redelijk identiek aan Iron man bijvoorbeeld, maar de verschillende figuurtjes geven dus ook echt een andere speelstijl inclusief andere (spel) ervaring.
Het levelen is ook leuk gedaan, je kan niet alle skills kiezen, dus er moeten keuzes gemaakt worden, waarbij het steeds een keuzes is tussen melee, ranged, special move(s) en health/shield/healing. Maar er moeten dus wel keuzes gemaakt worden in de uiteindelijk set-up van je karakter.
De voertuigen, daar hoor ik niets over verder…die zijn belabberd. Op de weg is er niet normaal mee te rijden. Pas met de vliegvoertuigen wordt het (beschaafd) bestuurbaar eigenlijk, positief of negatief…daar had ik graag iets over gelezen. Bij personages die niet kunnen vliegen kan je ook bijna niet zonder (tenzij je graag heel lang aan het lopen van A naar B bent).
Missies zijn niet heel interessant. Uitdaging zit hem met name in de hoeveelheid vijanden en niet zozeer in tactiek. Zelfs de eindbaas gaf weinig uitdaging op tactisch niveau (geen eigenlijk). Maar….op de settings hard en extreme is er echt wel uitdaging te vinden voor de gamer die daar van houdt. Op medium is het gewoon leuke sport, maar nooit echt lastig.
Naast de missies kent de toybox ook nog allerlei challenges die je kan doen. Deze zijn vermakelijk (checkpoint races, vs. battles, etc.) en verlengen de replay value maar iets. Het grote nadeel is dat als je je toybox herstart (omdat je een ander poppetje wil levelen bijvoorbeeld) je je tijden van de challenges (en cross over coins) ook kwijt bent.
Het crossover aspect is wel leuk, maar ook niet zomaar in te zetten. In de toybox moet je eerst 10 cross-over coins verzamelen van dat karakter voordat je hem kan gebruiken. In the avengers speelzet zijn die er voor Nova en Rocket Racoon. Nova heb ik toevallig en ook gebruikt. Er worden dan 'nieuwe missies' beloofd, maar daar heb ik niets van gemerkt eigenlijk. Daarnaast heeft hij behalve uiterlijk dus weinig toegevoegde waarde naast Iron man.
Volgens mij heeft elke toybox 2 cross-over characters.
De playsets zou je verder eigenlijk afzonderlijk moeten reviewen. In de basisset krijg je de avengers. Een andere playset (van 30 euro) is feitelijk een 'nieuw spel / nieuwe episode' die worden normaliter ook afzonderlijk gereviewed. En niet zoals de korte vermelding van Spiderman en Nova (al slingert spidey wel lekker). Voor 30 euro is dat niet zomaar 'een uitbreiding', maar een nieuw spel / nieuwe episode. Ik heb die nog maar een klein stukje gespeeld, dus kan er ook weinig over zeggen.
Wat op te merken valt over de power disc levels is dat deze ook anders spelen. De besturing is hetzelfde, maar het perspectief is daar isometrisch. Dit natuurlijk om de levels simpeler te houden, het zijn echt 'platforms' waarover je je beweegt. Daarnaast heb je in deze levels een universele side-kick die je met van alles helpt en die je ook kan upgraden. Ook dat heeft zijn charmes :) Elk karakter is ook te gebruiken in deze levels (ongeacht het thema van het specifieke level).
Dat het heel erg geent is op kinderen vind ik ook nogal een gekke conclusie op basis van kleurgebruik. Ik denk juist dat Disney een perfecte balans heeft gevonden waar het geschikt is voor kinderen, maar toch net volwassen en herkenbaar genoeg is voor volwassenen. Het vechten voelt echt wel lekker (als is het een heel simpel systeem).
Qua conclusie zou ik het, op basis van alleen de avengers playset, dan ook anders doen:
Pro's (zoals gamer.nl):
- Figurines in dezelfde animatiestijl: Lijkt me meer een constatering dan echt een 'pro'.
- Toy Box makkelijker te bedienen (zeker een pro)
- Fijne nieuwe mogelijkheden (???) Beetje een gek pluspunt, ik zou deze sterke pluspunten juist los noemen…
Pro's (zoals ik dat zou doen):
- Toy Box makkelijker te bedienen
- Skilltree voegt een leuk taktisch element toe en verhoogd de replay value
- Het vliegen van karakters of voertuigen biedt extra mogelijkheden en plezier
Con's (zoals gamer.nl):
- Playset is kort (eens)
- Framerate laat te wensen over (dit 'heb je gehoord van andere consoles dan waar je op getest hebt, erg vreemd verhaal dus. Ik heb hier geen enkel probleem mee ondervonden (PS4) )
- Een erg dure hobby (eens)
Con's (zoals ik dat zou doen):
- Playset is te kort
- Taktisch biedt het spel geen uitdaging
- Prijs is erg hoog, game technisch gezien (hardware technisch 'valt dat mee (kwaliteit van poppetjes is ook goed)').
Mijn mening over deze review:
Het lijkt erop dat je het spel niet langer dan een uur gespeeld hebt. Sommige zaken (framerate issues) haal je gewoon uit andere bronnen dan je eigen ervaring (big 'no no' in een review). In je review behandel je vooral het concept en de inhoud van het pakket, maar gaat eigenlijk nergens echt in op gameplay, terwijl juist gameplay zo belangrijk is in een review…dus zaken als, simpel vechtsysteem dat uitnodigt tot button bashen, geen tactische uitdaging, verschil in ervaring met verschillende karakters, etc.
Je informatie is ook involledig, zoals de cross over functionaliteit. Op basis van jouw review zouden mensen verwachten dat cross over zonder meer beschikbaar is bijvoorbeeld, wat niet het geval is.
Je review voegt daardoor maar weinig toe aan hetgeen ik op wikipedia gewoon kan vinden 'Googelen op "wat is Disney Infinity 2.0" of iets van die strekking.
PS..ik begrijp heus wel dat je langer dan een uur gespeeld hebt, maar dat komt er in deze review niet echt uit helaas.