Disney Infinity 2.0 - Fijn poppenspel, dure hobby | Gamer.nl

PC REVIEW - Als je gevraagd wordt om een Nederlandse gamedeveloper te noemen, zal je vermoedelijk Killzone-ontwikkelaar Guerrilla Games noemen. Toch zijn er inmiddels ook talloze andere, kleinere studios die fraaie (indie)games hebben uitgebracht. Zo brachten de afgelopen jaren ons onder andere Reus van Abbey Games, Awesomenauts van Ronimo Games en Luftrausers van Vlambeer. Met regelmaat komen er dus kwalitatief degelijke titel van Nederlandse bodem. Nieuw in dit rijtje is Amulware, dat debuteert met Roche Fusion.

Het ontstaansverhaal van Disney Infinity is weinig spannend. Activisions Skylanders bleek zo’n succes dat Disney enkele jaren geleden besloot om het trucje na te doen, met een jaarlijkse release. In de zomer van 2013 gaf Disney Infinity het startschot en ruim een jaar later is daar alweer Disney Infinity 2.0: Marvel Super Heroes.

Aan de spelopzet is eigenlijk weinig veranderd, maar voor wie niet bekend is met het concept behoeft deze de nodige uitleg. Hoe toegankelijk de gameplay zelf is, zo complex klinken de verschillende spelmodi. Dat zijn er dit keer drie: de Playset, de Toy Box en speciale Power Disc-minigames. De Playset is een soort plastic kristal dat je inscant met daarop een verhalende campagnemodus. Die bestaat op zijn beurt weer uit mi ies, zoals het beschermen van burgers door ze op te pikken en in veiligheid te brengen. Dat terwijl je van alle kanten aangevallen wordt door slechteriken. Helemaal conform de superheldenstijl.

Daarnaast bevat Disney Infinity 2.0 net als het eerste deel de Toy Box-modus. Hierin kun je eigen levels bouwen, die online delen en ook weer creaties van andere spelers downloaden. Tot slot zijn er de speciale fysieke Power Discs, die zich ingescand vertalen naar lo e minigames zonder verhaallijn.

Disney Infinity 2.0

Inhoud starterspakket

Tot zover even de spelmodi, want de lol van Disney Infinity begint al met het fysieke starterspakket. In die starterkit zitten drie figurines: Iron Man, Black Widow en Thor. In totaal zijn er een stuk of 25 figuurtjes te verzamelen (lees: kopen), met naast Marvel-helden ook Disney-kla iekers als Aladdin en Stitch. Vooral Iron Man is intere ant, omdat hij (als eerste figurine in de franchise) ook in de Playsets van andere personages speelbaar is. Dat kon in het eerste deel nog niet, waardoor de verschillende figurines minder nuttig bleken dan verwacht. Bovendien kan Iron Man vliegen, wat wonderen doet voor de bewegingsvrijheid. En koop je naast de starterskit ook de Spider-Man Playset met daarin de Spider-Man en Nova, dan doe je daar al slingerend nog een schepje bovenop.

Die brede inzetbaarheid lijkt een kleine verandering, maar met name het kunnen spelen van Iron Man in een avontuur dat eigenlijk aan de Guardians of the Galaxy toebehoort, is erg tof. Het komt overeen met wat Disney communiceerde bij de aankondiging van de eerste Disney Infinity; bij release bleken die cro -overs alleen voor de Toy Box op het programma staan. Zonde, want wie wil er (als kind) niet zijn of haar favoriete superhelden samen het kwaad zien verslaan. Disney heeft wat dat betreft naar de community geluisterd.

Niet dat je door die vernieuwingen het eerste deel bij het grof vuil hoeft te zetten; de figurines uit de eerste Disney Infinity zijn gewoon te gebruiken in de Toy Box van Disney Infinity 2.0. Ook de Power Discs uit het eerste deel, waarmee je een omgeving kunt veranderen of een voertuig oproept, werken gewoon in de editormodus.

Disney Infinity 2.0

Korter dan verwacht

De twee nieuwe Power Discs in de starterskit van Infinity 2.0 zijn net even anders. Die bevatten hele spellen; hybrides tu en de Playsets (een compleet verhaal met mi ies) en de Toy Box (lo e gameplayelementen). Zie het als reeds voltooide creaties in de Toy Box die meteen te spelen zijn en een duidelijk doel hebben. In het starterspakket zijn dit een klein actieavontuur en een tower defense-minigame. Het zijn beide toffe games om even mee aan de slag te gaan, maar de Playsets genieten duidelijk de voorkeur vanwege hun broodnodige verhalende context.

Die Playset van de starterskit is geheel in Avengers-stijl. Het fysieke acce oire ziet eruit als de Stark-toren en biedt een verhaal waarin Thors broer Loki kwaad in de zin heeft en bevroren minions op je afstuurt. Je wandelt met Iron Man, Hulk of Black Widow rond in de Marvel-versie van New York en personages als Wasp en Nick Fury (pluspunten voor de echte stem van Samuel L. Jackson) geven je mi ies om af te werken. Spijtig genoeg komt het einde van deze Playset wel erg snel in zicht; je bent er in vier uurtjes al doorheen. Aangezien de starterskit van de eerste Disney Infinity maar liefst drie Playsets telde die per stuk zelfs langer waren dan die ene van 2.0, is deze Avengers-set qua speelduur een teleurstelling.

Disney Infinity 2.0

De kern van Disney Infinity

Hoewel de Power Discs de speelduur gelukkig verlengen, ligt de blijvende aantrekkingskracht van Disney Infinity in de Toy Box, een modus die perfect is voor kinderen. Zoals de naam suggereert spelen ze in die Toy Box virtueel met poppetjes zoals ze dat ook in het echt doen. Zonder vast verhaal of rechtlijnige mi ies. Je loopt met een willekeurig figuurtje in een vrije wereld en prutst vervolgens met alles wat je daar zelf in hebt gezet: wagens, vijanden, platformelementjes, ga zo maar door.

Je kunt meerdere Toy Boxen aan elkaar verbinden en daarin allerlei kleine games maken, of simpelweg een enorme collectie aan items uit allerlei Disney-werelden opbouwen. Het bouwen zelf is bovendien aanzienlijk intuïtiever gemaakt. Zo plak je met gemak een racebaan aan elkaar om een circuit te vormen. Daarnaast is er nu de mogelijkheid om interieuren te maken in plaats van alleen een buitenkant. Het kost weliswaar tijd om je eigen levels te maken, maar Disney heeft er van alles aan gedaan om dit proces zo soepel mogelijk te laten verlopen.

Ben je zelf niet zo’n bouwer, dan staan er dankzij andere creatieve spelers en Disney zelf nog genoeg kant en klare Toy Boxes klaar om te spelen. Zo is er eentje met een arcadekast die je moet zien op te starten door batterijen te vinden; een andere Toy Box is weer geheel in de stijl van de Tinker Bell-films. Het zijn stuk voor stuk projecten waar heel veel tijd en liefde in is gaan zitten en dat maakt het leuk om ze op zijn minst even te proberen.

Disney Infinity 2.0

Speels, niet kinderachtig

Idealiter doe je dat niet alleen, maar met iemand samen. Disney Infinity 2.0: Marvel Super Heroes is perfect om met je kind te spelen. Je gaat samen op avontuur en kunt ondertu en altijd wi elen van personage (je weet hoe kinderen zijn). De moeilijkheidsgraad is bovendien op ieder moment lager of hoger te zetten. Zo hoog dat je er zelfs als volwa ene de nodige uitdaging uit haalt.

In de basis is Disney Infinity met al zijn kleuren en figuren natuurlijk op kinderen gericht. Dat is niet alleen commercieel heel slim van Disney met het oog op de verkoop van speelgoedfiguren, maar ook gunstig voor de bekendheid van de Marvel-franchise. Immers leren kinderen zo diverse superhelden kennen, waarvan ze mogelijk later de comics willen lezen en de films gaan zien in de bioscoop. Daarmee willen we niet impliceren dat het verzamelaspect alleen voor kinderen intere ant is. De figuurtjes zijn zo strak en modern ontworpen dat ze prachtig staan in een vitrine. Het is briljant om Donald Duck naast Hulk te zien staan, zonder dat er een stijlbreuk ontstaat.

Daarom is het jammer dat dezelfde zorg niet lijkt te zijn besteed aan de game zelf. Behalve de beperkte Playsets, blijft vooral de Wii U-variant achter qua graphics. Alsof er alleen maar rekening is gehouden met het lagere kwaliteit scherm op de GamePad. De PS4- en Xbox One-versies kampten aanvankelijk met framerateproblemen; die lijken inmiddels opgelost. Gelukkig maakt vooral de verbeterde Toy Box een hoop goed.

Disney Infinity 2.0 is getest op Wii U.