Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Review
Dishonored 2

Dishonored 2

Hoe architectuur en leveldesign samenkomen

Geschreven door Sander Hölsgens op

Conclusie

  • Met Dishonored 2 onderstreept Arkane Studios dat het imposante, provocerende en gelaagde levels kan vormgeven. Deze levels—en metropolis Karnaca als zodanig—zijn de daadwerkelijke hoofdrolspelers van deze uitstekende sluipgame. De vele bovenmenselijke vaardigheden en het meer alledaagse wapentuig dienen vooral als verfijnd gereedschap om zoveel mogelijk van de levels te kunnen genieten.
    Score: 80 Uitstekend
    • Intelligent en uitdagend levelontwerp, The Clockwork Mansion, diversiteit en uitwerking bovenmenselijke vaardigheden
    • Void Engine niet geoptimaliseerd, weinig indrukwekkend verhaal, anticlimactisch einde

Dishonored 2 begaat opmerkelijke misstappen. De gebruikte Void Engine hapert en puft, dialogen bestaan uit dooddoeners en one-liners, een broodnodige climax blijft uit. Desondanks benadert Dishonored 2 de kwaliteit van sluipgigant Hitman.

Het bijkans tropische Karnaca is daar de hoofdverantwoordelijke voor. De wereldstad is ingenieus ontworpen, doet ruw en vijandig aan en is een ideale locatie voor aspirant sluipmoordenaars. De vele steegjes, prachtige appartementen en lugubere catacomben bieden een overdosis aan opties om je doel—een vijand; een treinstation—te bereiken. Net als Hitman spoort Dishonored 2 je aan om je eigen strategie vorm te geven. Nog meer dan in het eerste deel ligt hier de kracht van de game.

Dishonored 2

Of je nu als Dishonored 1-protagonist Corvo of als verbannen keizerin Emily Kaldwin speelt, je hebt legio opties om Karnaca naar je hand te zetten. Grofweg zijn Corvo’s vaardigheden overgenomen uit het eerste deel, waar Emily een aantal markante technieken aan het aanvalsspectrum toevoegt. Mesmerize stelt haar in staat tegenstanders te hypnotiseren; Shadow Walk laat haar als een schim ongezien te werk gaan; Domino schakelt meerdere vijanden op dezelfde manier uit. Vooral Domino is spectaculair. Schakel je één tegenstander uit met pijl en boog, dan ondergaan een handjevol compagnons hetzelfde lot.

Architectuur en The Clockwork Mansion

De veelal bovenmenselijke en bij vlagen bovennatuurlijke vaardigheden treden net als in de eerste Dishonored op de voorgrond. Ze spelen in op je intuïtie, geven je zelfs in benarde situaties een effectieve uitweg en zijn groots en indrukwekkend in hun wreedheid. Belangrijker: ze leunen volledig op Karnaca als setting. Juist vanwege het precieze en gelaagde ontwerp van de levels loont het zich om verschillende vaardigheden te gebruiken of zelfs een volledig andere speelstijl uit te proberen.

Dishonored 2
Dishonored 2
Dishonored 2

Sterker nog, Dishonored 2 spoort je aan om levels meerdere malen te doorlopen, al is het maar om de vele verborgen runes en vaardigheden op te duikelen. In die zin is de vergelijking met de dit jaar uitgebrachte Hitman-episodes niet eens vergezocht: in beide games leiden vele wegen naar Rome. Deze diversiteit aan routes en benaderingen zorgen ervoor dat Dishonored 2 je steeds op een andere manier uitdaagt. De game blinkt uit door de fantastische positionering van vijanden en de architectonische variatie tussen en binnen levels.

The Clockwork Mansion, dat een groot hoofdstuk inluidt, is hier het sterkste voorbeeld van. Het landhuis doet zich voor als een The Legend of Zelda-kerker, met puzzels, geheime ruimtes en bewegende zalen als verbluffende variabelen. Aanvankelijk overdondert het verblijf je, maar wanneer je de achterliggende mechanieken leert begrijpen, ontvouwt zich een opgave van jewelste. The Clockwork Mansion is vanwege de detaillering en gelaagdheid van een ongekend hoog niveau en had gameplaytechnisch als slotstuk van de game kunnen dienen.

Dishonored 2

In plaats daarvan krijg je een handjevol levels voorgeschoteld die qua zowel ontwerp als moeilijkheidsgraad niet bij The Clockwork Mansion in de buurt komen. De laatste paar uur van Dishonored 2 voelen daardoor aan als een kleine teleurstelling, hoewel de game ook hier een hoog niveau haalt. De eigenlijke climax heb je dan echter al achter de rug—en het loont zich hierdoor des te meer om The Clockwork Mansion nogmaals te doorlopen, idealiter zonder bovennatuurlijke vaardigheden.

Grote hoogtes en (kleine) dalen

In een tweede, derde, vierde poging vallen architectonische details eens te meer op. Er zijn sterke redenen waarom het plafond zich op een ogenschijnlijk onbereikbare hoogte bevindt, waarom de oppervlaktes van muren zo glad en bijkans textuurloos zijn, waarom de trappenstelsels unheimlich overkomen. The Clockwork Mansion balanceert atmosferisch gezien tussen villa en spookhuis, wat de toch al treffende slotscène des te meer daadkracht geeft.

Dishonored 2
Dishonored 2
Dishonored 2

Als vervolg houdt Dishonored 2 dus stand, voornamelijk dankzij het voortreffelijke levelontwerp. Desondanks is het eveneens een game van gemiste kansen. Het achterliggende verhaal steunt op platitudes en doet onnodig gewichtig. Opmerkelijker is dat ontwikkelaar Arkane Studios met de zelfontworpen Void Engine werkt. Dit heeft fabelachtige lichteffecten en sporadisch aangrijpende gezichtsanimaties tot gevolg, maar ook een matige framerate en (op consoles) een gebrek aan scherpte. Laadtijden zijn aanzienlijk en de pc-versie kampt met inconsistenties. Het is opvallend dat Arkane Studios voor haar eigen engine gekozen heeft. Zowel Arkane als id vallen onder Bethesda en gezien de veelzijdigheid en geslaagde optimalisatie van id Tech 6 was dat wellicht een passender engine geweest.

Dishonored 2 is nu verkrijgbaar voor Xbox One, PlayStation 4 en pc. Deze recensie is gebaseerd op de Xbox One-versie van de game.

Dit artikel delen:

Lees meer

Battlefield 1-update nu uit Nier: Automata krijgt PS4 Pro-ondersteuning
13

Reacties op: Dishonored 2

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • DGM

    • 10 maanden, 1 week geleden
    Kort en krachtig. Prima review!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ceiro

    • 10 maanden, 1 week geleden
    Ik hou het op deel 1 en heb daarvan genoten!
    Met deel 2 heb ik zoiets van uitmelken de koe die Dishonored heet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • clandestine666

    • 10 maanden, 1 week geleden
    @Ceiro Bij een deel 2 al??? Apart.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Tektwo

    • 10 maanden, 1 week geleden
    @clandestine666, deel 2 is toch ook meer van hetzelfde. In plaats daarvan hadden ze een hele nieuwe game kunnen maken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • FrankMVenlo

    • 10 maanden, 1 week geleden
    Voor mij zijn ze niet hard genoegd gestraft
    FPS problemen bij systemen die gewoon voldoen aan hun eigen requirements betekend maximaal haalbare cijfer <= 6

    Ik vind dat reviewers ( met in het speciaal IGN ) veel en veel te weinig rekening houden met fps en hoe soepel een game speelt en hoe bugvrij een game is.
    Patchen is namelijk nooit een gegarandeerde oplossing, legio games waarbij na veelvuldig patchen de game nog steeds problemen had.

    Een AAA titel moet gewoon lopen als een klokje en anders onvoldoende, hoop dat reviewers hier een keer van doordrongen raken.
    Als developers hiervoor niet afgestraft worden op elke mogelijke manier ( piraten, slechte reviews, slechte verkoopcijfer , reputatieverlies )
    dan blijven dit soort shit praktijken een regel inplaats van een uitzondering.

    Mijn cijfer: 5,5. ( zonder fps problemen zou het makkelijk een 9 zijn )

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • warcryptic

    • 10 maanden, 1 week geleden
    @FrankMVenlo Ben het hier grotendeels mee eens, maar zou er wat aan willen toevoegen.
    De stand van de huidige versie is zeker belangrijk, en Frank heeft zeker gelijk dat zelfs met patchen dat de developers dingen kunnen laten liggen, waarvan we nu uitgaan dat het in de toekomst wordt opgelost.

    Ik zou liever eens in de zoveel tijd een artikel willen zien die een blik terug neemt op gepatchte games, en op basis hiervan zelfs een corrigerende cijfer geven. Want er kunnen titels zijn die mensen door bugs/fps problemen nooit oppakken, en uiteindelijk meer dan de moeite waard zijn.

    VB: Als ik ooit berichten zou hebben gehad dat Just Cause 3 op de PS4 zijn FPS drops issues had aangepakt, dan had ik deze zeker allang opgepakt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Wormpaul

    • 10 maanden, 1 week geleden
    @warcryptic

    100$ mee eens, zou dat ook heel fijn vinden gezien ik dus ook JC3 en een paar andere games heb laten liggen om die reden toen der tijd.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Wormpaul

    • 10 maanden, 1 week geleden
    Hoe erg zijn de laadtijden en framerare haperingen? Dit omdat dit absolute gamebreakers voor mij zijn en zeker in een wereld als Dishonored mij volledig uit de ervaring kunnen trekken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Mr. Harrow

    • 10 maanden, 1 week geleden
    @Wormpaul
    De laadtijden zijn vooral lang als er een nieuw hoofdstuk wordt geladen of als je de game weer opstart. Framerate haperingen heb ik (volgens mij) niet heel veel gezien, maar dat zegt niet alles, omdat ik me daar nooit echt aan stoor. Ik speel hem trouwens op de PS4.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • markje94

    • 10 maanden, 1 week geleden
    Als hij zijn maximale framerate zou halen was die ook al matig, want 30 FPS is verre van optimaal.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Mr. Harrow

    • 10 maanden, 1 week geleden
    Vind het weer een heerlijke game. Er zijn misschien wel meerdere dingen die beter kunnen, maar over het algemeen gezien is het een prima vervolg. Het duurde wel even voor ik erin zat. Dat had ik bij deel 1 ook. Een 8 vind ik een prima cijfer voor deze game.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • bashnag

    • 10 maanden, 1 week geleden
    Ik vind een 8 wel hoog voor een spel dat je helemaal in het verhaal hoort te trekken en er dan bij de minpunten "weinig indrukwekkend verhaal, anticlimactisch einde" word aangegeven.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • DonnyLegend

    • 10 maanden, 1 week geleden
    Leuk spelletje voor de budgetbak, waar ik deel 1 ook vandaan heb gehaald. Jammer eigenlijk want deel 1 zou ik juist "full-price" hebben gekocht als ik toen al van het bestaan van die game af wist. Dit laat maar weer zien waarom Bethesda tegenwoordig geen vroege reviewversies meer vrijgeeft.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.