Review
disc room

Disc Room is een bullet hell-nirwana

Geschreven door Thijs Barnhard op

Conclusie

Disc Room is een simpel concept tot het uiterste uitgevoerd. Hoewel iedere kamer gevuld is met levensgevaarlijke schijven blijft het spel verrassen met dodelijke uitdagingen. Niet ieder onderdeel daarvan is even briljant, maar de tranceachtige concentratie die Disc Room oproept is kamer na kamer een genot om te ervaren.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Extase in gameplay, perfecte opbouw van uitdaging
  • Minpunten
  • Raadsels zijn wel erg obscuur
In 2089 begeeft een gigantisch schijfvormig object zich plotseling vlak boven Jupiter. Het buitenaardse object hangt dreigend boven de planeet, maar twee wetenschappers zijn dapper genoeg om de schijf te verkennen. Wat ze in het binnenste van deze ufo te wachten staat is een reeks van levensgevaarlijke kamers die enkel bevolkt worden door rondzwevende en vlijmscherpe discs.

Disc Room heeft na het introductiefilmpje eigenlijk geen verrassingen meer. Dit is een game waarin je in ieder level voor ongeveer dezelfde uitdaging komt te staan. Ontwijk de rond stuiterende schijven zo lang mogelijk en je verkrijgt toegang tot de volgende ruimte. Daar staat weer een soortgelijke uitdaging op je te wachten.

Dat klinkt simpel en eentonig, maar Disc Room weet werkelijk alles uit dit simpele concept te halen. Het doel is in iedere kamer hetzelfde: weet X-aantal seconden te overleven. Maar in geen twee uitdagingen gaat dat precies hetzelfde. De patronen waarin de schijven zich door het scherm bewegen zijn bijvoorbeeld steeds anders. Of de schijven zelf schieten vanuit het midden alle kanten op terwijl ze zich opsplitsen in nog meer dodelijke cirkels.

disc room

Creatieve kamers

Tien seconden ongeschonden doorbrengen in een kamer is vaak een eerste eis om de deur naar de volgende uitdaging te openen, maar het spel is geregeld creatiever dan dat. Zo is er een uitdaging waarbij vier verschillende soorten discs in een ruimte de speler een kopje kleiner moeten maken. Precies door de juiste schijf gedood worden klinkt makkelijker dan het lijkt.

Om de absolute en overweldigende chaos van tientallen ronddraaiende discs in een krappe ruimte nog enigszins behapbaar te maken, zijn er power-ups. In het heetst van de strijd maken een dash – voor een snelle ontsnapping – of een gadget om de tijd te vertragen het verschil. Ze zijn op sommige momenten cruciaal, maar de timer die bijhoudt hoe lang je in leven bent wordt bij gebruik tijdelijk gestopt.

In Disc Room voelt een tel soms al als een minuut

Perfecte opbouw

Niet alleen power-ups geven een unieke draai aan de gameplay, verschillende kamers zijn ook aan elkaar verbonden met een bepaald thema. Zo is er een gedeelte van het schip waarin de timer alleen doorloopt in een cirkel die strategisch in het midden van de ruimte is geplaatst. In een ander gebied tellen pellets die op willekeurige plekken verschijnen als de kostbare seconden. Alleen door ze op te pakken tikt de tijd verder. Disc Room sluit elk gebied af met een eindbaas die geheel in stijl ook een grote en gevaarlijke schijf is.

Disc Room weet je steeds naar het volgende onmogelijk lijkende doel te sturen. Aanvankelijk is het de bedoeling om tien seconden te overleven, daarna twintig en als dat eenmaal gelukt is zijn er de tijdrecords van de ontwikkelaars zelf. Tel daarbij de opties op om de gameplay wat te vertragen voor wie het allemaal niet bij kan houden en je hebt een bijna perfecte opbouw van uitdaging.

disc room

Disc-nirwana

De opzet is dus steeds even anders, maar het uiteindelijk doel blijft in Disc Room hetzelfde: overleven. Tien seconden klinkt misschien niet als een lange tijd, maar in Disc Room voelt een tel soms al als een minuut. Er wordt namelijk zo overdonderend veel gevaar op je afgevuurd dat opperste concentratie nodig is. Wanneer je dat stadium van verlichting eindelijk bereikt hebt is bewegen door Disc Room hemels. De hitboxes zijn perfect, het personage beweegt precies zoals je wilt en je ogen zien ieder risico vanuit elke hoek al van mijlen ver aankomen.

Het hoofdgerecht in Disc Room zijn de korte en bijzonder intense kamers vol ronddraaiende schijven en het spel weet dat concept tot de meest creatieve uitersten uit te rekken. Zo zijn er mysterieuze gouden puzzelkamers, een heel fijne hogere moeilijkheidsgraad waarin je hetzelfde schip vanuit de andere richting verkent en een boel optionele uitdagingen. Sneuvelen door alle mogelijke soorten discs bijvoorbeeld, of het spel binnen 15 minuten uitspelen. Dat is al niet voor iedereen weggelegd, maar van sommige raadsels zijn de oplossingen wel erg obscuur.

Disc Room is voor 14,99 euro verkrijgbaar voor pc en Nintendo Switch.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Dit artikel delen:

Lees meer

EA kondigt Mass Effect-trilogie en nieuw deel aan Assassin's Creed Valhalla op Xbox Series X getoond
0

Reacties op: Disc Room is een bullet hell-nirwana

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.