DiRT Rally 2.0 is haast de beste rallygame ooit
Reviews

DiRT Rally 2.0 is haast de beste rallygame ooit

Rallygames zijn altijd van een ander kaliber geweest binnen het racegenre. En niet alleen omdat er simpelweg minder games verschijnen rondom scheuren tegen de klok over afgezette nauwe weggetjes dan het racen op circuits. DiRT Rally 2.0 benadert met die opzet perfectie.

DiRT Rally kwam in 2015 behoorlijk dichtbij de ongekende kwaliteit van het door kenners alom gelauwerde Richard Burns Rally – nu alweer vijftien jaar een absoluut begrip binnen het subgenre. Er was dan ook goede hoop dat DiRT 4 daar in 2017 overheen zou klappen, maar dat viel vies tegen door een gebrek aan uitwerking van rijgedrag en de parkoersengenerator. Gelukkig doet DiRT Rally 2.0 van alles om die fouten recht te zetten. En nog een hoop meer.

©GMRimport

Waarheidsgetrouw rijgedrag

In tegenstelling tot andere, minder gedistingeerde ontwikkelaars van rallygames, heeft Codemasters duidelijk de hoofdzaak vooropgesteld: rijgedrag. DiRT Rally was eigenlijk al de eerste échte simulator van de Britse ontwikkelaar annex uitgever te noemen na de semi-arcadereeks die de Colin McRae-rallygames eigenlijk vormden. De manier waarop de auto’s in DiRT Rally 2.0 zich laten besturen op onverharde paden, is verreweg de meest waarheidsgetrouwe die we in jaren hebben ervaren. Vooral de mate van feedback is zeer indrukwekkend: je voelt in elke situatie precies aan wat de auto doet, waar de grip is en waar het toch echt nodig is om extra te remmen. Alleen op asfaltparkoersen is het rijgedrag wat minder overtuigend.

Nog opvallender is de manier waarop de besturing hierdoor niet eens per se moeilijker wordt, als wel fijngevoeliger. Voor wie met een racestuurtje speelt, vertaalt dit zich in een uitdagende exercitie in wagenbeheersing. Zeker de door achterwielen aangedreven auto’s, die je tijdens het driften vooral bestuurt met goed gedoseerde input op het gaspedaal, vereisen een gecontroleerde mate van tegensturen. Controllerspelers zullen de bediening nu juist als ‘gemakkelijker’ ervaren: zelfs met twee analoge sticks, triggers en knoppen onder je vingers is er genoeg feeling om de auto in bedwang te houden. De mogelijkheid om voor arcaderijgedrag te kiezen, zoals in DiRT 4, wordt dan ook niet gemist.

Wie het geluk heeft gehad zelf wel eens in een echte rallyauto te kunnen (mee)rijden, mist alleen de geur van geconsumeerde smeermiddelen en rubber

-

Rare opzet

Naast de grotendeels uit de eerste DiRT Rally overgenomen carrièremodus, is er een soort ‘carrièremodus light’ opgenomen in de sectie waarin je vrij kunt spelen met een auto naar keuze. Die opzet is een beetje maf, vooral omdat je alleen in laatstgenoemde modus het niveau van de tegenstanders kun aanpassen. In de hoofdvariant kost echter alles geld, van auto’s en onderhoud daarin, tot teamleden en hun opleiding. Dit is op zich een aardige, ietwat ouderwetse manier om je te motiveren, mits Codemasters niet besluit om microtransacties aan de game toe te voegen. Strijden tegen de tijden van andere menselijke spelers in diverse events is overigens ook mogelijk, maar daarbij is een constante internetverbinding vereist – en laat dat juist gedurende de dagen rondom de release een lastig verhaal zijn door de instabiliteit van Codemasters’ netwerk RaceNet.

Voor de parkoersen bevat DiRT Rally 2.0 in de basis vijf landen met effectief elk twee lange proeven, die tevens in stukken worden gehakt en tegengesteld verreden kunnen worden. Extra diversiteit in omstandigheden is er met dank aan verschillende weersoorten (regenval produceert serieuze plassen op de proeven), dag en nacht én vooral steeds dieper wordende sporen van andere deelnemers op het wegoppervlak. Wie meer routes wil, kan later dit jaar als downloadbare content opgefriste routes uit DiRT Rally aan het spel toevoegen. Verder is er een lekker gevarieerde selectie aan auto’s: meer klassieke auto’s dan voorheen en naast moderne, opgepompte hatchbacks ook de mogelijkheid om machtige sportcoupés te besturen. Bovendien bestaat de helft van de content uit rallycrosscircuits en -auto’s, vanuit een partnership met officiële wereldkampioenschap van dat discipline. Toch mist dat deel van de game de rauwe uitdaging en aantrekkingskracht van de reguliere rallysport.

©GMRimport

Aardig gevuld

Qua content is DiRT Rally 2.0 in elk geval aardig gevuld. Zeker vergeleken met regerend rallygamekampioen Richard Burns Rally, dat qua rijgedrag nog steeds nét een streepje voor heeft qua scherpte en uitdaging. Audiovisueel staat Codemasters’ nieuwste werk echter bovenop de apenrots: niet alleen dankzij de framerate van zestig beeldjes per seconde en prachtige belichting (zeker bij zonsondergang), maar ook door een uiterst sfeervol geheel. Zeer realistisch motorgebrul en een variëteit aan bijgeluiden dragen bij een geweldige beleving. Wie het geluk heeft gehad zelf wel eens in een echte rallyauto te kunnen (mee)rijden, mist alleen de geur van geconsumeerde smeermiddelen en rubber.

We kunnen dan ook gerust spreken van één van de beste rallygames aller tijden. De minpunten met betrekking tot onder meer de carrièrestand zijn eigenlijk slechts kanttekeningen. Ze zorgen ervoor dat DiRT Rally 2.0 niet perfect is, maar wel iedereen met een beetje (virtuele) brandstof in zijn aderen zal aanspreken. Zeker als je dat voor het laatst overkwam met een zekere rallygame uit 2004.

©GMRimport

DiRT Rally 2.0 is nu verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One en pc. Voor deze recensie is de game getest op een PlayStation 4 Pro.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error