Dirt Rally

Dirt Rally

Eenzaam aan kop

Geschreven door Pascal Badenbroek op

None

Met Dirt Rally laat Codemasters direct zien waarom het de focus weer op racegames legt. Het is een game waarbij het rallygevoel uit de tijd van Richard Burns Rally en Colin McRae Rally wordt geëvenaard en misschien zelfs wel wordt ingehaald. Als dit de basis is van de nieuwe weg die Dirt Rally inslaat, dan ziet de toekomst er rooskleurig uit.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Geweldige besturing, rally-authenticiteit, iconische rallywagens, interessante online modi
  • Minpunten
  • Te weinig beloning, hoeveelheid stages

Rallyrijden valt in niets te vergelijken met al die andere racegames. Dat pure. Het gevoel dat alleen jij verantwoordelijk bent voor wat er gebeurt. De zoektocht naar honderdsten van een seconde. De euforie wanneer je ronkende Stratos als eerste over de finish komt. Weinig games geven zo’n kick als een goede rallygame die geeft. En Dirt Rally is zo’n goede rally-game.

Al bij de start van een race zit je in de zone. Terwijl je banden slippend naar tractie zoeken, denk jij al aan die eerste haarspeldbocht. Het intense geluksmomentje wanneer je die bocht perfect neemt, wordt gevolgd door een korte stuiptrekking wanneer je die twee betonblokken in een S-bocht net ontwijkt. Geen tijd om er te lang over na te denken, want je copiloot wijst je al op het volgende obstakel: een heuveltje gevolgd door een flauwe bocht. Je probeert je wagen zo goed mogelijk te positioneren voor de hobbel, maar in die paar seconden dat je wagen in de lucht hangt, zie je de bui – en die gevaarlijke rotsblokken – al hangen. Gelukkig mis je ze op een haar, maar je voelt overduidelijk dat druppeltje urine in je boxershort.

Dirt Rally

Daarna gaat het lang goed. Te lang. Je komt steeds beter in je flow. Bocht na bocht neem je alsof je al jaren in de rallysport vertoeft. En in feite is dat ook zo, digitaal. Maar het gaat te goed. En dan gaat het fout. Terwijl je gedachten voor een seconde afdwalen, mis je dat herkenningspunt voor de laatste serie haarspeldbochten. De eerste red je nog op karakter, maar je raakt met je achterkant net dat laatste paaltje. Het is een voorbode voor het onvermijdelijke. Bij de tweede bocht is je concentratie zo verslapt dat je compleet je rempunt mist. Je weet al dat het fout gaat voordat je de fout maakt. Je berust in je lot en terwijl je wagen van het talud vliegt, weet je dat opnieuw kunt beginnen. Je was er bijna, vloek je nog even binnensmonds.

Een pareltje

Dit is geen unieke, persoonlijke ervaring. Dit is hoogstwaarschijnlijk het gevoel dat iedere gamer die Dirt Rally speelt, een paar keer per speelsessie ervaart. De ene keer is het een haarspeldbocht, de andere keer een rotsblok. Soms crash je in de eerste minuut, vaker in de laatste. Maar mocht dit overkomen als frustratie, dan heb je het mis. In Dirt Rally is dit gevoel precies datgene waarom je blijft spelen. Omdat de game zo gemaakt is dat je diezelfde race ook zonder crashes kan halen. Sterker nog, bij iedere crash weet je wat je fout hebt gedaan, waardoor je zonder morren weer herstart en het opnieuw probeert. Tot het wel lukt. Dat is de kracht van Dirt Rally.

Dirt Rally
Dirt Rally

Helaas verschijnt de game pas over een paar maanden voor consoles. Daardoor krijgt het namelijk niet de aandacht die het verdient. We begrijpen de keuze van Codemasters om de game in de eerste instantie alleen voor pc (en in early access) uit te brengen echter wel: in de huidige markt is een game zoals Dirt Rally behoorlijk niche. Gelukkig hebben gamers zich van hun beste kant laten zien door massaal de pc-game te steunen én te kopen. Daardoor is Dirt Rally toch op de radar van menig media-outlet verschenen en kan straks alsnog bijna iedere gamer van dit pareltje genieten.

Dirt Rally is namelijk een pareltje. Een rally-simulatie in zijn meest pure vorm. Zo herbergt de game bijna veertig veelal iconische wagens (van vroeger en van nu), waaronder de eerder genoemde Lancia Stratos, maar ook de Lancia Delta S4, de 1995 Subaru Impreza WRX STi, de 2001 Ford Focus RS, de Peugot 405 Turbo 16 Pikes Peak en de Opel Manta 400. En hoewel de wagens binnen een specifieke rallyklasse zelf niet zo heel veel verschillen, is het rijden in een RWD, 4WD of een FWD een verschil van dag en nacht. Rijd je het ene moment nog scherpe tijden met je Subaru, het andere moment crash je bijna in iedere bocht wanneer je besluit om van je zuurverdiende centjes een Lancia Stratos te kopen. Dat beest is amper te temmen, maar als je dan de finish haalt, dan is het ook echt feest. Zelfs al word je vierde. Of tiende.

Dirt Rally

F*** ABS

De besturing van de wagens in Dirt Rally voelt goed, waarbij de nuances van de verschillende raceklassen doorwerken in bijna alle aspecten van de besturing. Net even meer onderstuur in een bocht of net dat beetje minder grip tijdens een afdaling. Een net iets pittiger gaspedaal of juist meer remkracht; iedere wagen vraagt om een andere manier van racen. Durf je het niet aan dan is er altijd de mogelijkheid om diverse hulpmiddelen (zoals ABS) aan te zetten, maar wil je de de game ervaren in zijn puurste vorm, dan raden wij je aan om ze allemaal uit te zetten. Het geeft Dirt Rally zoveel meer gevoel en authenticiteit. Zelfs crashes, ook de allerkleinste, kunnen je wagen anders doen aanvoelen. Vooral je banden zijn een gevoelig onderdeel van je wagen en raken relatief snel lek. Met alle gevolgen van dien. Repareren kan, maar dan verlies je zoveel seconden dat een goede eindklassering eigenlijk al geen optie meer is.

Dirt Rally gaat verder dan alleen op het juiste moment remmen. Wie de beste tijden wil klokken, zal ook in de wondere wereld van differentieel, schokdemper, gewichtsverdeling en remverhouding moeten duiken. De game is absoluut geen superhardcore sim-racer, maar komt gevaarlijk dicht in de buurt. Zonder ingewikkelde menu’s vol instellingen is het met slechts een handvol schuifjes toch mogelijk om je wagen perfect af te stellen voor je eigen persoonlijke smaak én waar je op dat moment moet racen.

Want het maakt ook uit waar je rijdt. Zo voelen de grindwegen in Finland soms nog gladder aan dan de smalle, ijzige bergweggetjes in Monaco. Maar ook de asfaltwegen in Duitsland zijn gevaarlijker dan ze lijken, want hoe harder je rijdt, hoe harder je moet remmen. Meer dan zeventig stages verdeeld over diverse evenementen nemen je mee naar Duitsland, Zweden, Finland, Wales, Monaco, Griekenland en de beruchte Pikes Peak. Je rijdt over dodelijke ijsbanen, langs stoffige ravijnen en door modderige bospaden waarbij je iedere keer weer je rijstijl moet aanpassen aan de omstandigheden.

Dirt Rally
Dirt Rally

Geen medelijden

Door de combinatie van een realistische besturing en levensechte omgeving is Dirt Rally weinig vergevingsgezind. In alles. Het kleinste hobbeltje, net een beetje teveel gas of je wagen net teveel naar links te positioneren, kan het verschil betekenen tussen een toptijd, een slechte tijd of helemaal geen tijd. Er zijn restart-mogelijkheden, maar de bekende Codemaster-terugspoeloptie is verdwenen – iets wat de game alleen maar ten goede komt. Deze alles-of-niets-aanpak werkt door tot in alle lagen van de game en geeft Dirt Rally juist zijn charme. Wil je winnen dan moet je vol gas en ga je risico’s nemen. De game nodigt je uit om zelf die keuze te maken. Heb je al te vaak een berm meegepakt en komt er al wat lichte rook uit je radiator, dan lijkt het verstandiger om het wat rustiger aan te doen. De vraag is echter: ga je dat ook doen?

Want uiteindelijk moet er toch gewonnen worden, of in ieder geval een topdrieklassering. Anders kom je niet verder, wordt er ook geen geld verdiend en kun je geen nieuwe wagens kopen. Geld verdien je door mee te doen aan verschillende kampioenschappen, variërend van relatief eenvoudig tot belachelijk moeilijk. Je begint bij het Open Kampioenschap en door genoeg punten en geld te verdienen beland je uiteindelijk, via onder andere de Clubman-, Professional- en Elite-kampioenschappen, bij de echte hardcore wedstrijd: de Pikes Peak Hill Climb.

Bovendien speel je door zo veel mogelijk kilometers te rijden ook upgrades vrij voor je wagen en je team van monteurs. Vooral dat laatste is zeer belangrijk voor het succes van je kampioenschappen. Je mag tijdens een rally-event slechts op bepaalde momenten sleutelen aan je wagen en de tijd die je krijgt om eventuele schade te repareren is zeer beperkt. Hoe sneller je monteurs dus zijn, maar ook hoeveel en van welk niveau deze monteurs zijn, bepaalt in grote mate of je wagen de eindstreep haalt.

Dirt Rally

Inhoud zonder franje

Voordat je alles kampioenschappen en upgrades vrij speelt, ben je echter al uren en uren verder. Gelukkig voelt deze opzet nergens als een verplicht nummertje aan. Nou ja, bijna niet. In een zoektocht naar de pure rally-game, is de aankleding van de kampioenschappen en alle andere races wat achter gebleven. Zo zijn er, naast de eerder genoemde upgrades, verder weinig zaken om vrij te spelen en word je (naast je eigen euforie) eigenlijk weinig beloond voor het harde werken. Bovendien lijkt het aantal van 70 stages best veel, maar blijkt dat je in de praktijk al snel dezelfde banen voorbij ziet komen

Gelukkig is de impact van deze minpunten niet zo heel groot. Daar helpt een zeer divers aanbod aan online multiplayermodi ook aan mee. Zo kun je bijvoorbeeld een eigen league oprichten om zo bijvoorbeeld asynchroon de tijden van je vrienden aan flarden te rijden, maar is het ook mogelijk om ‘gewoon’ tegen elkaar te racen in rallycross-evenementen. Codemasters voorziet daarnaast in een gevarieerd aanbod van dagelijkse uitdagingen waarbij je slechts één poging krijgt om een tijd te klokken op een door hen uitgekozen baan met al dan niet een vooraf afgesproken wagen of rallyklasse.

Online vind je misschien nog wel meer dat rallygevoel dan in de offline races. Daar weet je ongeveer wel welke tijden je nodig hebt om als eerste over de finish te komen, waardoor je soms wat minder risico kunt nemen. Online is andere koek. Daar geldt het recht van de sterkste en kan die ene bocht, die je wat minder hard durfde te nemen, je zo de overwinning kosten.

Klikjes en klakjes

Tenslotte het audiovisuele aspect . Mocht je onze Dirt Rally-preview niet gelezen hebben: in early access waren we al laaiend enthousiast, vooral over de audio. Zet een koptelefoon op en je wordt getrakteerd op een ware symfonie van modder- en motorgeluiden. Klikjes van je transmissie, zuchtjes van je rem en rammeltjes van je carrosserie, het zit er echt allemaal in. Soms lijkt het bijna alsof de geluidjes uit de koptelefoon zelf komen vanwege een defect, maar niets is minder waar – Dirt Rally is een gedetailleerd genot voor het oor.

Visueel is Dirt Rally geen extreme hoogvlieger en kent het bijvoorbeeld geen dynamische weerseffecten. Wat de game wel toont, doet het naar behoren. Iedere omgeving wordt natuurgetrouw weergegeven en details zoals overvliegende drones en helikopters maken het plaatje compleet. De cockpitcamera is de kers op de taart en is, naast een pittige uitdaging, bovendien een van de redenen waarom de game zo authentiek aanvoelt. Maar dat geldt eigenlijk voor alles in Dirt Rally.

Dirt Rally is nu verkrijgbaar voor pc via Steam. De game komt in april 2016 ook fysiek naar pc, Xbox One en PlayStation 4.

Nieuwe omgeving in The Witness Amplitude-reboot krijgt optionele FreQuency-modus
20