Dirt 4

Dirt 4

Voortploeteren in de modder

Geschreven door Joe van Burik op

• Dirt 4 is een sterke game voor zowel casual fans als diehardliefhebbers van snel racen op onverhard, op alle mogelijke manieren. Niet alle nieuwe features werken echter even goed, waardoor een absolute topklassering niet behaald wordt.
    Score: 80 Uitstekend
    • Behoorlijk afwisselende gameplay, goed naar voorkeur aanpasbaar rijgedrag
    • Presentatie en gegenereerde rallyproeven missen karakter
Niet lang geleden verraste Codemasters vriend en vijand met Dirt Rally: een serieuze terugkeer van de bekende racegamereeks, maar voor het eerst met realistische insteek. Het nieuwe Dirt 4 probeert dat te combineren met de originele, toegankelijkere opzet – en komt daar op zich aardig mee weg.

Dirt Rally wist de rallysport ruim anderhalf jaar geleden in al zijn glorie virtueel vast te leggen. In de sport worden opgefokte productieauto’s over nauwe, onverharde paden gejaagd, en die bruutheid legde Dirt Rally zowel met audiovisueel spektakel als in uitdagend rijgedrag uitstekend vast. Een logisch nadeel: de game was daardoor wel vrij ontoegankelijk.

Dirt 4

Keuze

Dirt 4 moet dat euvel verhelpen. In de eerste plaats door spelers de keuze te geven tussen arcaderijgedrag en een simulatiestand. Het verschil is duidelijk merkbaar – met eerstgenoemde afstelling is het beduidend makkelijker om te rijden, remmen en sturen – en dat maakt de game direct geschikt voor een bredere doelgroep. Daarnaast zijn er nog steeds tal van hulpmiddelen die je naar voorkeur kunt in- of uitschakelen. Wie in de simulatiestand speelt, krijgt in principe hetzelfde rijgedrag als in Dirt Rally voor z’n kiezen.

Dat heeft een positieve uitwerking op de manier waarop alle soorten voertuigen zich laten besturen. We zeggen nadrukkelijk ‘alle’, want naast een respectabele selectie moderne en klassieke rallyauto’s (waarbij we eigenlijk alleen de modernste, allersnelste WRC-auto’s missen) kun je ook racen met rallycross-raceauto’s, buggy’s en zelfs oer-Amerikaanse trophy trucks. Wel kun je met deze wagens alleen op afgesloten circuits racen in rechtstreekse gevechten met andere tegenstanders. De variëteit aan scheurmonsters geeft Dirt 4 dezelfde toegevoegde waarde die we na Dirt 3 uit 2011 weinig meer hebben gezien in rallygames.

Dirt 4

Proeven

Een andere nieuwe uitvinding, Your Stage geheten, komt minder goed uit de verf. Deze tool laat spelers zelf klassementsproeven genereren om overheen te scheuren, door zaken als de lengte en de complexiteit te bepalen. Hoewel dit op papier zorgt voor een schier oneindige hoeveelheid parkoersen, levert de feature in de praktijk juist routes op die allemaal op elkaar lijken. Je komt namelijk te vaak dezelfde (haarspeld)bochten, sprongetjes en stadjes tegen, maar dan steeds in een net andere volgorde. We snappen de uitvinding wel, want de door designers gebouwde, op échte rallyproeven gebaseerde routes in Dirt Rally kenden we op een gegeven moment wel. Maar de generator mist de nodige diversiteit om dat echt succesvol te veranderen.

De ‘Your Stages’ worden worden in elke speelstand gebruikt, van je virtuele carrière tot losse events en de online multiplayer. Laatstgenoemde bestaat uit zowel een indirecte competitie met leaderboard als directe wedstrijden, die door alle betrokkenen tegelijkertijd in dezelfde sessie gespeeld worden. Bij alle speelstanden kun je ondersteuning krijgen van een eigen team, dat je zelf opbouwt door personeel aan te nemen en faciliteiten aan te schaffen. Op zich best geinig, maar dit element is net te weinig ontwikkeld om echt heel veel indruk te maken.

Grommen

Al met al heeft Dirt 4 genoeg body om alle soorten liefhebbers van racen op onverhard te vermaken. Maar net als de gegenereerde rallyproeven mist ook de presentatie het nodige karakter. De graphics zijn niet echt flitsend, rallyauto’s lijken net wat minder indrukwekkend te grommen vergeleken met Dirt Rally en de menu-opmaak komt wat goedkoop over. Dat is allemaal niet erg, want we hebben nog steeds te maken met een uitstekende racegame. Maar de impact die z’n uiterst brute voorganger wist te maken, wordt zeker niet herhaald – laat staan verbeterd.

Dirt 4 is nu verkrijgbaar op Xbox One, PlayStation 4 en pc.

GTA mod-toolkit is weer beschikbaar, wordt niet meer vervolgd door Rockstar Installatiegrootte Xbox One-games gaan verschillen vanwege 4K-assets
6