Diablo 3 voor console | Gamer.nl

Bepaalde bedrijven worden onmiddellijk gea ocieerd met een bepaald platform: Naughty Dog maakt PlayStation-exclusives, Lionhead Studios is gebonden aan de Xbox en onofficieel is Blizzard Entertainment altijd de belangrijkste 'second party developer' geweest voor de PC. Niet vanwege sponsoring, de PC is tenslotte een vrije markt, maar simpelweg omdat Blizzard-games meestal alleen met toetsenbord en muis te spelen zijn. De laatste keer dat de ontwikkelaar iets op consoles deed, was met de eerste Diablo en Starcraft eind jaren '90. En zelfs dat werd nog gedaan door externe studios. Nu breekt Blizzard voor het eerst in jaren haar eigen PC-hegemonie.

Lekker languit in de leunstoel liggen

Want Diablo 3 is eigenlijk hartstikke goed speelbaar met een controller. Dat bewijst de conversie naar de Xbox 360 en PlayStation 3 (PS4 komt nog, wij speelden de Xbox 360-versie). In Diablo bestuur je tenslotte maar één personage en zijn het aantal actieknoppen op twee handen te tellen. Je held beweeg je met de linkerstick en met de rechterstick laat je hem over het slagveld rollen. De aanvalsmoves zitten op de zes rechterknoppen, dus A, X, Y, B, right trigger, right shoulder (ze zijn onderling te verwi elen). Op de D-pad zitten de wereldkaart en teleport, de health potions op de linkertrigger.

Wat onmiddellijk opvalt is hoe relaxt het is om Diablo met een controller te spelen. Je zit wederom als een idioot uren achtereen op de actieknoppen te klikken, met als voordeel dat je dit pa ief/lui op de bank doet in plaats van actief/rechtop met de muis voor een PC. Ook al speel je een typische kla iek isometrische PC roleplayinggame, het voelt door deze besturing aan als gemiddelde console-actiegame à la God of War, zeker door de nieuwe rolfunctie.

Verschil met PC

De consoleversie van Diablo 3 verschilt amper van het origineel. Op de aangepaste gebruikersinterface en wat tweaks na is dit letterlijk hetzelfde spel. PC-gamers hoeven dus niet te vrezen dat ze ‘m twee keer moeten kopen vanwege exclusieve levels. We hebben er goed naar lopen speuren; af en toe dachten we dat een omgeving iets was veranderd, maar dat kwam door gaten in ons eigen geheugen. Wellicht dat het scherm twee millimeter dichter op het personage staat ingezoomd, maar dan zijn we wel érg nadrukkelijk op zoek naar verschillen die er gewoonweg niet zijn. De Xbox-versie heeft hooguit wat meer kartelrandjes dan de PC-versie, zoals te verwachten is op verouderde hardware.

In tegenstelling tot de PC-versie, is Diablo 3 voor de consoles wel offline speelbaar. Dit heeft als gevolg dat de Auction House niet meer te gebruiken is (Blizzard wil deze direct kunnen beïnvloeden om exploits te voorkomen), maar die mi en we als kiespijn. Ter compensatie zijn de loot drops aangepast. Je komt nu veel vaker zeldzame en legendarische items tegen en zit minder met rotzooi in je rugzak. In praktijk was vijftig tot zestig procent van de spullen die we meesjouwden van magische kwaliteit; superieure spullen online kopen is dus minder belangrijk.

Die rugzak is op de console ingedeeld in een cirkelmenu. Ieder wapen- en pantsertype heeft nu een eigen vakje, met daarin alle bijpa ende gevonden voorwerpen. Dit lijkt lekker opgeruimd, maar heeft als nadeel dat je in een oogopslag maar drie willekeurige reservewapens ziet zonder dat er een logische volgorde in is aan te brengen. Je kan dus gerust met een legendarisch wapen op zak lopen zonder het door te hebben. Tekstuele informatie is helaas verstopt en vervangen door icoontjes die je automatisch krachtsverschillen laten zien, maar deze komen niet altijd overeen met wat je belangrijke of onbelangrijke krachten vindt. Op zo’n moment mis je weer even het gemak van de muis om tooltips weer te geven.

LANNUUUH!

De belangrijkste toevoeging aan Diablo 3 is dat je nu ook offline met je vrienden kunt spelen, een functie die volgens fans ook gewoon in de PC-versie had moeten zitten. Het werkt precies hetzelfde als ‘gewoon’ online spelen, alleen zit je nu vast op één scherm met meerdere spelers. Je activeert simpelweg 1, 2 of 3 extra controllers, spelers kiezen een held uit hun eigen save-games (alle voortgang en items worden per speler opgeslagen, je deelt enkel experience) en je springt in een campagne van de spelleider. Iedereen krijgt een hoekje toegewezen voor zijn of haar levensbalk en move-set, de moeilijkheidsgraad wordt automatisch verhoogd en verder speelt het zoals je gewend bent.

Diablo was altijd een briljant spel voor op een LAN-party en dit ouderwetse gevoel kun je helemaal terugkrijgen in de consoleversie. Lekker tot middenin de nacht in kerkers afdalen bij je vrienden op de bank en elkaar een mep kunnen verkopen als ze een legendarisch item voor je neus inpikken. Mocht je dit specifiek als PC-speler bijzonder veel mi en, dan kun je een consolekopie overwegen. Voor de rest is Diablo 3 op de consoles vooral een uitgelezen kans voor fervente Xbox- en PlayStation-gamers om kennis te maken met een typische Blizzard-ervaring vol hel en verdoemenis, prachtige cinematics en eindeloos verslavende gameplay.

De originele Diablo 3 PC-review kun je hier teruglezen.