Dewy's Adventure | Gamer.nl

Dewy's Adventure spat bijna uit elkaar van vrolijkheid. Alleen al een blik naar het  doosje voorspelt extreme zoetigheid waar zelfs de Teletubbies nog kiespijn van krijgen. Met vrolijk kijkende druppeltjes, een regenboogje in het logo en op de achterkant de tekst 'red de vreedzame boom met zeven kleuren!', weet je dat het geen sombere bedoeling wordt.

Laat je echter niet foppen door het uiterlijk, want Dewy's Adventure is duidelijk niet voor kinderen bedoeld. De moeilijkheidsgraad ligt dusdanig hoog, dat ik mij niet kan voorstellen dat ook maar enig kind er het geduld voor heeft. Toch hoeft een kinderlijk uiterlijk geen bezwaar te zijn, maar daar moet dan wel een goed spel tegenover staan. Dus wat is Dewy's Adventure eigenlijk?

Dewy is een extreem schattig, magisch waterdruppeltje dat voortkomt uit de boom met zeven kleuren. De boom heeft Dewy getoverd om de wereld te redden van het gemene zwarte water en bijhorende monsters. Als magisch druppeltje moet je allerlei werelden doorkruisen om eau's te redden en de kleuren in de boom weer te herstellen. Dewy kan als magisch druppeltje bijzondere dingen, maar bewegen is daar niet één van. Op een haast LocoRoco-achtige manier zul je de omgeving moeten kantelen zodat Dewy verder kan glijden. Dit doe je uiteraard door de Wii-afstandsbediening horizontaal te houden en voorzichtig te kantelen. Zowel naar links en rechts en ook naar boven en onder. Als je hierbij ook nog eens moet springen richting kleine platformpjes moet de besturing wel heel goed werken om het spel lekker speelbaar te houden.

Hier gaat het echter mis, want de besturing is vaak onprecies en te secuur. In combinatie met de belabberde camera zorgt dat voor veel frustraties. Zo kun je vaak niet zien waar je heen springt, omdat de diepte niet goed zichtbaar is, en als je achter een object zit, zoals een berg, heb je enkel het silhouet van Dewy om je verder te helpen. Tevens schiet Dewy alle kanten op door gladheid, het botsen tegen vijanden en de verre sprongen. Het kost dus heel veel moeite om op de juiste manier de levels te doorkruisen. Helemaal omdat er geen checkpoints in zitten.

Maar gelukkig biedt Dewy's Adventure nog wel wat meer. De besturing houdt namelijk niet op bij het kantelen van de wereld, maar door het heen en weer schudden van de Wii-afstandsbediening wordt een aardbeving op gewekt en door het op en neer schudden gaat het flink waaien. Dit is handig tegen de vijanden, maar zul je ook steeds meer moeten gebruiken in de puzzels. Dit in combinatie met het idee dat je als speler de temperatuur kunt verhogen of verlagen, waardoor Dewy in ijs of damp verandert. Je kunt vervolgens als water-Dewy onder andere een plons naar beneden maken en via touwen reizen, met ijs-Dewy jezelf onder andere over water heen verplaatsen en een toffe draaiaanval doen en met damp-Dewy kun je de vijanden vanuit de lucht bestoken met een bliksemaanval.

Er zijn meer dan veertig levels die je kunt ontdekken, waarbij in elk level honderd eau's zitten verstopt. De echte held wil natuurlijk alle eau's verzamelen en zoveel mogelijk punten binnen krijgen. De levels zijn verspreid over verschillende werelden, zoals een junglewereld en een ijswereld. Het leuke is dat er telkens weer net dat kleine extraatje in de gameplay komt zodat het toch nog intere ant blijft, ook al is de gameplay verre van diepgaand. Dit in combinatie met de leuke en originele eindbazen waarbij je al je krachten moet combineren, maakt de kern van het spel in ieder geval goed.

Maar de eerder genoemde problemen met de besturing in combinatie met de camera zorgen toch voor een verschrikkelijke domper. Tevens is het spel verschrikkelijk moeilijk, en dan vooral door het vermoeiende leveldesign in combinatie met de besturing. Ook de verschillende puzzels spreken vaak niet voor zichzelf. Waarom er dan toch gekozen is voor die extreem blije stijl is mij compleet onduidelijk.