Devil Kings | Gamer.nl

Er is in het genre van ma ale hack & slash games niet veel meer te kiezen. Dynasty Warriors maakt al een aantal jaren de dienst uit en niet veel ontwikkelaars wagen zich aan een gelijkwaardige game. Mi chien ligt het ook aan de verouderde hardware van de PS2, want een flink aantal van deze games zijn momenteel in ontwikkeling voor de next-gens. Denk maar aan N3 voor de Xbox 360 en Heavenly Sword voor de PS3. Capcom wil toch nog een gokje wagen door aan het eind van de levenscyclus van de PS2 een eigen ma ale hack & slash game uit te geven. Devil Kings is de titel van deze game en wij reviewen het.

Devil Kings kan in één zin worden samengevat: het is een schaamteloze kloon van Dynasty Warriors. Okay, er zijn een aantal verschillen te bespeuren, maar deze pakken zonder uitzondering negatief uit. Het concept is hetzelfde. Als leider van een groot leger hak je jezelf door ma a's vijanden heen, waarna de vijandelijke generaal verslagen moet worden. Door verder te komen in het verhaal, verdien je extra items die het makkelijker maken om te winnen.

Het vechtmechanisme is niet echt ingewikkeld. Je hebt twee basis aanvallen waarmee de gewone voetsoldaten gemakkelijk neer zijn te maaien. Een aantal karakters hebben twee soorten wapens, bijvoorbeeld een zwaard en een pistool, die elk zijn ondergebracht onder één van de twee aanvalsknoppen. Door de tweede basisaanval te doen, is het mogelijk om een zogenaamde Fury Drive vol te maken. Met een opgevulde meter zijn speciale moves te maken die korte metten maken met alles wat zich maar in je nabijheid bevindt. Verder geven de springknop en de verdedigingsknop nog wat extra afwi eling aan de controls.

Dit is ook wel nodig, want de gevechten in deze game zijn alles behalve afwi elend. Het grootste deel van de tijd ben je bezig met het afslachten van veel te makkelijk voetvolk, waarna een gevecht geleverd moet worden tegen een (te) sterke eindbaas. Het is zeer frustrerend om na lange tijd tegen onnozel slachtvee gevochten te hebben, af te worden gemaakt door een bovenmatig moeilijke generaal. Eén ding dat voor de gameplay pleit is dat de combo's lekker soepel zijn uit te voeren. Sterker nog, het loopt in-game net wat vloeiender dan Dynasty Warriors 5. Maarja, wat is daar nu leuk aan als je de hele tijd hetzelfde staat te doen.

De voice acting en de tu enfilmpjes zijn overigens iets wat je meteen aan het begin al laat opzien tegen de rest van de game. De Amerikaanse stemacteurs leveren tenenkrommend werk af tijdens scènes die absoluut niet Capcom waardig zijn. Een positief puntje is de aanwezigheid van actiescènes die worden weergegeven in de Japanse anime stijl. De kwaliteit hiervan is zeer goed en bovenal intere anter dan het spelen van de game. Het maakt de game bovendien net dat beetje flitsender. Jammer dus, dat de meeste gamers games kopen om werkelijk te spelen en niet om tu enfilmpjes te kijken.

Als we de game vergelijken met Dynasty Warriors, ziet Devil Kings er nog best behoorlijk uit. De karaktermodellen worden gedetailleerd weergegeven en ook de effecten zijn zeker indrukwekkend te noemen. Wel is de kijkhorizon behoorlijk beperkt. De vijand hoeft niet ver weg te staan of je verliest ze al uit het zicht. Door het relatief hoge aantal soldaten dat in de nabijheid valt te zien, is Capcom verplicht geweest de levels enigszins saai te houden. Een aantal simpele gebouwen en begroeiing is dan ook het meest afwi elende wat we zullen tegenkomen in een level.

Tot slot

Veel woorden zijn eigenlijk niet vuil te maken aan een schaamteloze kopie als Devil Kings. De game is flitsender dan Koei's Dynasty Warriors reeks, maar het is slechter op bijna alle andere punten. Eigenlijk is het vreemd dat dit mogelijk is, want de DW reeks heeft zijn beste tijd ook al wel gehad. Normaal gesproken wordt aan het einde van een review als dit gezegd dat de game alleen geschikt is voor de echte liefhebbers, maar dat laten we maar achterwege. Een fan van dit genre is veel beter af met een game als Dynasty Warriors 5. Laat deze maar liggen.

Gameplay: 5,5Graphics: 7,0Geluid: 6,0Totaal: 5,6