Devil Daggers | Gamer.nl

Devil Daggers | Gamer.nl

Geometry Wars Retro Evolved op de Xbox 360 is een simpele twin-stick shooter. Je vliegt rond, schiet en vuurt bommen af om alle vijanden uit te schakelen. Dat is het. Er zijn geen extra features of modi. Tegelijkertijd is Geometry Wars ontzettend moeilijk. Als je iemand wil uitleggen wat Devil Daggers is, is Geometry Wars een van de beste vergelijkingen om te maken: net als Geometry Wars is Devil Daggers een simpele game die het uiterste van jouw vaardigheden vraagt.

Als je Devil Daggers voor het eerst opstart word je gelijk in het diepe gegooid. Er is geen uitleg of tutorial om je op weg te helpen. Klik op play en je spawnt in het midden van een open arena die omringt is door duisternis. Het duurt niet lang voor een si end geluid de komst van de eerste vijanden aankondigt. In de verte verschijnt een verwrongen pilaar waar tentakels uit steken, die zwevende schedels op je loslaat. Kleine schedels worden uiteindelijk reusachtige spinnen en vliegende geraamtes van duizendpoten. Devil Daggers is Geometry Wars als first-person shooter, gemaakt door Lucifer himself.

Devil Daggers

De game haalt overduidelijk inspiratie uit games als Quake en Doom, wat je terugziet in zowel de visuele stijl als de besturing. De game oogt oud dankzij lage textuurresoluties en polygonen die je van pixel naar pixel ziet verspringen als je stilstaat, maar voelt coherent door angstaanjagende gotische monsterdesigns. De besturing is erg gevoelig en snel – een warm bed voor Quake-spelers. Je glijdt op onmenselijke snelheden over het speelveld en kan je wapens gebruiken om te ‘rocket jumpen’. Met dolken. Door de linkermuisknop ingedrukt te houden schiet je roodgloeiende dolken af als een machinegeweer. Met lo e kliks worden ze als shotgun-patronen afgevuurd. Simpel, maar moeilijk om onder de knie te krijgen. Net als Quake.

Duivels

Je eerste potje duurt hoogstwaarschijnlijk niet langer dan dertig seconden, maar zodra je de besturing onder de knie hebt rocket-jump je over het veld en langs demonen alsof je ervoor geboren bent. Voor een seconden of vijftig, wanneer je weer genadeloos afgemaakt wordt. Laat er geen twijfel over mogelijk zijn: Devil Daggers is moeilijk. Als je een keer geraakt wordt is het uit met de pret; er zijn geen extra levens die je uit de brand redden. Voor je het weet ben je omsingeld en weet je niet meer waarop je moet schieten. Zodra je gaat twijfelen is het te laat, game over en start je opnieuw.

Gelukkig helpt de game je hiermee dankzij wat goed doordachte audiovisuele aanwijzingen. Diamanten die grotere vijanden laten vallen zijn e entieel voor jouw voortgang, omdat je wapen er sterker door wordt. Spinnen slokken deze kostbare diamanten op, wat je goed ziet als ze in beeld komen. Hierdoor weet je al gauw hoe belangrijk het is om spinnen zo snel mogelijk dood te maken. Dergelijke visuele hulpmiddelen zijn belangrijk voor het vormen van je strategie en dit voorbeeld is niet de enige manier waarop Devil Daggers je subtiele zetjes geeft.

Devil Daggers
Devil Daggers
Devil Daggers

Bijstand

Een ander belangrijk hulpmiddel is audio. Het duurt niet lang voordat het helse geschreeuw en geklik van de vijanden herkenbaar worden. Daardoor identificeer en plaats je vijanden al gauw aan de hand van het geluid dat ze maken. Hor een fel geschreeuw dat klinkt alsof er een puppy langzaam sterft en je weet: een schedel met hoorns. ‘Nat’ geklik dat lijkt op kletterende druppels bloed van een verwonde baby die over je plafond kruipt: sowieso een reusachtige spin. Het is angstaanjagend, intens en behulpzaam tegelijkertijd. Een beter compliment is er haast niet.

Om je verder op weg te helpen kun je via de leaderboards de potjes van andere spelers terugkijken. Door te bestuderen hoe spelers in de top van de ranglijsten het doen, ga je jouw eigen tactieken evalueren, wat nog een rondje starten des te aanlokkelijker maakt.

Het enige echte minpuntje van Devil Daggers is de gebrekkige informatievoorziening. Niet weten dat je ten alle tijden op R kan drukken om je ronde gelijk te herstarten, bijvoorbeeld, kan veel tijd kosten. Vooral wanneer je het punt hebt bereikt dat je weet dat het geen zin meer heeft om door te spelen. Het wordt ook niet gemeld dat je kan springen door op de spatiebalk te drukken, wat je leven kan redden als je het goed inzet.

Devil Daggers

Minder is meer

Het is een kleine irritatie, maar eentje die niet afdoet aan de verslavende ervaring die Devil Daggers biedt. De korte, intense potjes en de confrontatie tu en de scores van jou, je vrienden en de rest van de wereld zijn genoeg om je uren en uren achtereenvolgend “aaah, ok, nog eentje dan” te laten zeggen. En dat alles verpakt in een simpele, vrij kale game die aan het oppervlak niet veel te bieden lijkt te hebben. Niets blijkt minder waar.

Devil Daggers is nu verkrijgbaar voor Windows PC via Steam. De game kost 4,99 euro.