Detective Grimoire - Moord in het moeras | Gamer.nl

Inspector Morse, A Touch of Frost, Midsomer Murders; komen deze series je enigszins bekend voor? Gooi er een toefje Harry Potter bij en je hebt een kleine indicatie voor de sfeer in Detective Grimoire. Het avonturenspel leent van moderne whodunnits en creëert een overtuigende wereld met handgetekende achtergronden en Engelse folklore als inspiratiebron. Zelfverzekerde held Grimoire meert aan bij de afgelegen toeristenattractie Boggy’s Bog, een moeras in een niemandsland waar een moord is gepleegd. De held verliest in het eerste scherm al zijn hoed en daarmee een deel van zijn moed. Wat is er gebeurd in Boggy’s Bog? Hoe gevaarlijk is moerasmonster en hoofdverdachte Boggy? Krijgt Grimoire ooit z’n hoed terug?

Speuren en plakken

Het ziet ernaar uit dat de geleende bravoure uit Grimoire’s hoofddeksel moet worden vervangen met geraffineerd onderzoek, wat voor de speler goed uitpakt. Met zoveel verdachten op meer dan tien locaties is er genoeg te doen en de legende van Boggy dient tot op de bodem te worden uitgezocht. Waar beginnen we? Tik je op het vraagteken rechtsboven in het scherm, dan zie je de voortgang in het spel en de huidige gedachtespinsels van de detective. Zodoende ontdek je bijvoorbeeld dat de plaats delict een goede plek is om het spel te beginnen: het kantoor van parkbeheerder Remington.

De eerste puzzels vormen een soort tutorial en variëren van het bewegen van objecten (troep in een prullenbak, een slot van een deur) tot het slepen van gedachten binnen een zin. Op die momenten, die centraal staan in het spel, gebruik je bewijsmateriaal, plaatsen en personen om een conclusie te trekken en als deze logisch klinkt tik je op confirm. Als gevolg leer je meer over het mysterie rondom moerasmonster Boggy, de dood van Remington en de geschiedenis van het moeras. Het is een originele manier van puzzelen, want je gebruikt wat je vindt altijd figuurlijk en hebt nooit te maken met absurde combinaties van objecten waar sommige adventuregames zo bekend om staan.

Dromerige sfeer

Of het nu een gesprek is met een kruidenvrouwtje in een holle boom of licht geflirt met de verkoopster van Boggy-souvenirs, alles ademt een typische, dromerige sfeer. Deze doet vaak denken aan de film Coraline en op momenten zou je zweren dat er muziek uit dat sprookje op de achtergrond speelt. Het spel verplicht je om goed rond te kijken en aandachtig te luisteren of lezen, wat garandeert dat je het sterke verhaal over Boggy wordt ingetrokken.

Detective Grimoire speelt absoluut niet als kla ieke point-and-click adventure, want er ligt een veel grotere focus op verkennen, lezen en ondervragen. Aanvankelijk lijkt dit een beetje saai, maar vordert het verhaal, dan wordt de wereld vertrouwd en meeslepend. Dankzij parallellen met Britse folklore (ooit een Grindylow gezien?) en constante droge opmerkingen van Grimoire is er altijd wel iets intere ants gaande in een scène. Per scherm is er bovendien veel te zien en de beelden zijn stuk voor stuk kunstwerkjes.

Detective Grimoire is niet bijster moeilijk, maar met zoveel te ontdekken voel je je trots na het afsluiten van een puzzel en dit deel van de serie. Het verhaal is geschikt voor jong en oud en met drie saveruimtes is het door meerdere leden in de huishouding te spelen op één apparaat. Schuif jij weer even achter je console, dan is de kans groot dat iemand anders Detective Grimoire ontdekt op je pc, telefoon of tablet en drie uur lang onbereikbaar is.

Detective Grimoire is beschikbaar op pc, Mac, Linux, Android en iOS via de officiële website, de App Store en Google Play.