Furon Furie
Ergens, onder alle opsmuk van originele ideeën en unieke stijlkeuzes in Destroy All Humans!, schuilt het skelet van een derdepersoons actieavontuur. Spelers nemen het ruimtewezen Cryptosporidium (Crypto-137 om precies te zijn) onder de knoppen om de aarde te onderzoeken en uit te vinden wat er gebeurd is met zijn voorganger, Crypto-136. Tijdens zijn missies ga je schietend en vernietigend te werk, zowel te voet als vliegend in Crypto’s vliegende schotel, met een keur aan upgradebare wapens. Maar er is ook sluipachtige gameplay, waarbij je de gedaante van aardbewoners aanneemt om de geheimen van Majestic, een in mysterie gehulde overheidsinstantie, te ontwaren.
Destroy All Humans! speelt verrassend vermakelijk. Zelfs de stealth-stukken worden niet heel snel vervelend. Dat is deels te danken aan de afwisseling tussen verschillende soorten gameplay. Je schakelt tussen knalwerk in Crypto’s ruimteschip en het laten gelden van zijn schietgerei te voet en te jetpack. Het isometrische gezichtspunt van de ‘UFO’(eigenlijk klopt dit niet wat dit vliegende object is al geïdentificeerd, maar goed) doet lichtelijk denken aan klassiekers als Desert Strike, terwijl de derdepersoons schietpartijen door de tekenfilmachtige, humoristische wapens wat weghebben van Ratchet & Clank. De sluipmomenten lijken op hun beurt op de bloederige superheldengame Prototype.
Cryptosporidium Chaos
Destroy All Humans! biedt een fijne gameplaymix, waarbij nieuwe elementen met een aangenaam tempo worden geïntroduceerd. Als Crypto niet op clandestiene wijze een basis binnendringt, dan verandert de game al vrij snel in een aangename chaos van in groene smurrie exploderende hoofden, rondvliegende ragdolls en flitsende of in brand staande skeletten. Er komen ongetwijfeld momenten dat je een dubbel gevoel krijgt van het sadistisch ver werpen en tot het bot verbranden van tientallen mannetjes, maar dan ben je zeker al een paar uur verder.
De game houdt je bovendien scherp met her en der een pittige missie vol tegenstand, terwijl je tegelijkertijd probeert bepaalde subdoelen te behalen. Een van de grappigere voorbeelden daarvan is je telekinese gebruiken om een ‘cop’ dood te gooien met een ‘agent’ en andersom een ‘agent’ te vermoorden door een ‘cop’ op hem te lanceren. Om de missiestructuur aan te vullen zijn er bovendien een aantal uitdagingen per level vrij te spelen, die Saints Row-achtig gestoord zijn en waarin al Crypto’s vaardigheden getest worden. Wil je voor elk van deze Challenges drie sterren halen, dan zul je je wapens en vaardigheden flink moeten upgraden en heb je aardig wat geduld nodig.
De knipogende stijl van Destroy All Humans! was hoe dan ook wat de game in 2005 zo bijzonder maakte, en dat hebben de makers van deze remake zich goed beseft.
Behalve de toevoeging van een extra missie die uit het origineel is gelaten, is de gameplay de grootste verandering van de Destroy All Humans!-remake. Het gebruik van PK, oftewel psychokinese, en alle physics die daarbij komen kijken, gaat een stuk vloeiender en makkelijker, evenals het besturen van Crypto’s jetpack en vliegende schotel. Er zijn ook nog wat aanpassingen gedaan aan de gebruikersinterface en bepaalde elementen die de speeltijd onnodig rekten zijn eruit gehaald. Daarnaast zijn er meer upgrades en zaken zoals te ontgrendelen skins toegevoegd.
Crypto Uncurrent
Het bijzondere van Destroy All Humans! zit hem echter niet zozeer in de gameplay, maar in de stijl en humor van de game. Toenmalige ontwikkelaar Pandemic ging voor een 50’s scifi-aanpak, maar dan een foute die associaties met schlock-regisseur Ed Woods Plan 9 From Outer Space en andere B-films oproept. Het moet overkomen als een belachelijk, slecht geregisseerd en uiterst theatraal geacteerd 50’s reclame- of propagandafilmpje. Hoewel er vaak grappen zijn die doodslaan of tussenfilmpjes die nergens naar toe lijken te gaan, lukt dat aardig.
De stijl wordt mede vastgehouden door artwork dat gebaseerd is op klassieke filmposters. Schreeuwerige krantenkoppen gedrenkt in Koude Oorlog-angstige kreten helpen ook mee. En dan zijn er nog de stereotypen personages die de tijdsgeest versterken, zij het op een wat minder subtiele manier. Crypto kan de gedachten lezen van deze archetypische figuren, iets dat af en toe een grinnik oplevert. Het weet de tijdsgeest van de game te versterken, maar slaat ook wel eens de plank mis.
Helaas blijft het niet alleen bij slechte smaak, want er komen regelmatig opmerkingen langs in Destroy All Humans! die in 2005 nog getolereerd werden, maar tegenwoordig ronduit aanstotelijk zijn. Het denigrerend gebruik van woorden zoals “pussy” en “midget” wordt niet geschuwd en sommige oneliners zijn homofobisch en/of racistisch. Natuurlijk kun je zeggen dat dit allemaal in de context van satire en de tijdsperiode gezien moet worden, maar misschien had er toch iets meer gesneden en geredigeerd moeten worden. Het is per slot van rekening een remake, met als doel de game te moderniseren.
Crisp Crypto
De knipogende stijl van Destroy All Humans! was hoe dan ook wat de game in 2005 zo bijzonder maakte, en dat hebben de makers van deze remake zich goed beseft. Een van de vele dingen die ontwikkelaar Black Forest aangepast heeft is de algehele look van de personages. Die zien er nu veel meer uit als karikaturen gebaseerd op bekende figuren uit de jaren ’50, terwijl ze in het origineel wat karakterloos waren en amper mimiek kenden. In sommige personages kun je, met een beetje fantasie, het cartoony gezicht van een Marilyn Monroe of John F. Kennedy herkennen.
De game is er grafisch flink op vooruit gegaan, met hulp van de Unreal 4 Engine. Alles is kleurrijker en er zijn veel meer details zichtbaar, zoals vallende bladeren en lichtinval van bijvoorbeeld zonnestralen. Daarnaast zijn de bewegingen van menselijke vijanden verbeterd met performance capture en zijn de speelgebieden dichter bevolkt. Wat vooral opvalt is hoeveel beter het design van Crypto geworden is. Zijn animaties (in de tussenfilmpjes) zien er veel natuurlijker en soepeler uit, er is meer expressie van z’n gezicht te lezen en als je goed kijkt, zie je zelfs dat z’n hoofd licht doorzichtig is en kun je de pulserende hersenen door zijn huid kan waarnemen.
De benaming remake zeker waard
Deze remake van Destroy All Humans! is dus zeker geen half werk. Het verhoudt zich in het midden tussen een complete remake als Resident Evil 2 en een wat gemakkelijke remaster als die van Burnout Paradise. Het is soms nog steeds overduidelijk een vijftien jaar oude game, maar die hoge leeftijd is niet altijd een nadeel. Want zoiets bizars, origineels en verrassends als Crypto-137’s avontuur kan alleen gevangen worden in een tijdscapsule. Maar gelukkig blijft Destroy All Humans! een cultklassieker.
Destroy All Humans! is nu beschikbaar voor pc, PlayStation 4 en Xbox One. Voor deze review is de game getest op een Xbox One.
Laatste reviews op Gamer.nl:
Reacties op: Destroy All Humans! is zwaar gemoderniseerd en toch licht achterhaald
PlagueVeritas
Wat is dit nou? Zijn jullie verandert in kleinzielige SJW's? Pussy en midget is denigrerend? Joh! Daarom zitten ze er waarschijnlijk in. Kwetsende opmerkingen mogen gewoon. Sinds wanneer is dat verboden? Jammer dat er geen voorbeelden van de homofobische en/of racistische teksten worden gegeven…
Ik houd mijn hart vast voor de volgende GTA. Want stel je toch een voor dat daarin denigrerend taalgebruik of stereotypen voorkomen of, oh my gawd, racisme!? Dat trekt de gevoelige en gekwetste jeugd van tegenwoordig niet meer… :').
Een ieder die zich door een game als deze gekwetst zou voelen moet echt even zijn/haar prioriteiten op een rijtje krijgen
Dr-Saint
WouterBrugge
Maar goed, eerlijk is eerlijk, misschien is geen minpunt voor je.
Pascal08
Was mij iets te lineair en de controls onduidelijk.
Had me vergist
WouterBrugge
Markus88
Heb zelf de game gisteren uitgespeeld. De eerste helft van de game goed mee vermaakt maar daarna wordt het repetitief en eentonig.. Afgezien van wat er wordt gezegd over de racistische uitspraken waarmee ik het niet mee eens ben, sluit ik mij verder wel aan bij de review.
Agent 4125
WouterBrugge
Agent 4125
004
Als je de lijn verder doortrekt is de andere kant dat niemand bijna iets meer kan zeggen omdat overal wel een persoon aanstoot aan iets neemt. Dus we hebben meer ontwikkelde mensen nodig die dit onderscheid kunnen maken en meer gelijkheid. Dat is alleen een lastiger op te lossen vraagstuk.
004
Jij en vele andere die een gedegen opvoeding en biologie hebben meegekregen kunnen dat onderscheid wel maken, helaas een andere groep nog niet. Dit onderwerp zal meer en meer over gesproken worden dus je kunt er boos om worden alleen daar heb je denk ik alleen jezelf mee. Om eerlijk te zijn word ik ook vaak moe van vergelijkbare thema`s die opkomen wat nog niet wil zeggen dat het niet goed is om ze te bespreken.
WouterBrugge
En dat ik er een hele alinea aan wijd wil niet zeggen dat het meteen voor twee punten aftrek zorgt ofzo. Wel dat ik het het opmerken waard vind.
Agent 4125
DarkraverX
ZUCHT.
DaVinkie