Review
Destiny 2: Beyond Light

Destiny 2: Beyond Light – IJskoude contentmoord

Ontdek de geheimen van de Destiny-franchise

Geschreven door Wouter Brugge op

Conclusie

Beyond Light is vooral de moeite waard als je niet zoveel substantiële veranderingen verlangt van Destiny 2 en je bovenmatig geïnvesteerd bent in de lore van de franchise. Ben je meer geïnteresseerd in Beyond Light omdat je hoopt op een nieuw era van Destiny 2, dan kom je van een koude kermis thuis.
6,5
Score
65
Score: 65
  • Pluspunten
  • Prima verhaallijn, fantastische Raid, seizoenscontent heeft meer vlees aan de botten, verdieping van de Destiny-lore
  • Minpunten
  • Er is erg veel content verwijderd, Statis-krachten zijn wennen, meer van hetzelfde, marginale veranderingen aan de basis van de game
De ontwikkelingen omtrent Destiny 2 staan niet stil, maar het is ook niet echt alsof ze in sneltreinvaart op spelers afstormen. De vraag bij elke uitbreiding van de online shooter is dan ook niet zozeer wat er allemaal bijkomt aan content, maar wat er veranderd is en soms zelfs wat Bungie heeft verwijderd. Zo ook in het geval van Beyond Light.

Voor de Guardians in de Destiny-serie is een nieuwe antagonist dat het universum dreigt te vernietigen inmiddels ongeveer hetzelfde als een nieuwe maandag: onvermijdelijk. Dit keer is het een goddelijke, buitenaardse kracht dat simpelweg de Darkness wordt genoemd. In Beyond Light vertrekt de speler naar een bevroren maan van Jupiter - Europa - om de geheimen achter deze nieuwe dreiging bloot te stellen.

Destiny 2: Beyond Light

De waarheid achter Destiny

Maar de waarheid achter de Darkness en het feit dat deze kracht de Guardians niet wil vernietigen, maar bezítten, is niet de enige waarheid die aan het licht komt in Beyond Light. In een geslaagde poging om het achtergrondverhaal van Destiny 2 uit te diepen, biedt deze uitbreiding een aantal antwoorden op vragen die al een tijdje in de lucht hangen. De oorsprong van het robotras de Exos bijvoorbeeld, of de reden waaraan de Fallen hun naam te danken hebben. Zelfs de seizoenscontent, dat normaal gesproken weinig narratieve waarde heeft, haakt in op de gebeurtenissen die eerder in Destiny plaatsvonden. Dat zorgt voor extra coherentie.

Beyond Light haalt daarnaast elementen van stal die we al sinds de eerste Destiny niet meer gezien hebben. Variks bijvoorbeeld is een belangrijke spil in het Beyond Light-verhaal en je krijgt meerdere keren met hem te maken. Maar ook de Cosmodrome en namen als Clovis Bray en de Exo Stranger keren terug, waardoor er opeens wat helderheid in de verwarrende geschiedenis van Destiny geschept wordt. Plotseling lijkt het alsof Bungie altijd al een rode lijn in gedachten had voor hun shared world shooter-franchise, terwijl ze een aantal plotgaten vullen en loshangende verhaaldraadjes aanknopen. Daar moet je overigens wel voor opletten, iets dat je als Destiny 2-speler misschien allang niet meer gewend bent tijdens de narratieve momenten van de game.

Destiny 2: Beyond Light

IJs, ijs, Destiny

Nieuwe locatie Europa betreft een ijsplaneet en bestaat voornamelijk uit bevroren vlaktes, maar je kunt er ook futuristische fabrieken en vernikkelde ruïnes vinden. Om de kou te benadrukken is er een dynamisch weersysteem aan de maan toegevoegd. Hoewel dat er voornamelijk voor zorgt dat vergezichten verhuld worden, is het ook erg sfeervol. Er was nooit een gebrek aan stijl en sfeer in Destiny en dat is met Europa niet anders. Vreemd is wel dat de planeet maar één fast travel-punt kent, precies in het midden, waardoor je de twee routes die hiervandaan naar het noorden en het zuiden lopen wel héél vaak aflegt.

Om in het ijsthema te blijven: ook de nieuwe krachten in Beyond Light hebben daar alles mee te maken. Statis, zoals de kracht van de Darkness genoemd wordt, geeft je Guardian de macht over bevroren water in een bijzondere reeks nieuwe vaardigheden. Anders dan Solar, Void en Arc, heeft Statis de bijzondere eigenschap dat de speler met het plaatsen van ijskristallen het hele landschap van Destiny 2 kan veranderen. Zo kun je bijvoorbeeld vijanden achter een muur plaatsen om hun dreiging te verminderen, ze bevriezen voor extra schade, of ze langzamer maken en andere debuffs veroorzaken.

Statis is daarmee een erg tactische kracht, waardoor je drastisch je speelwijze moet veranderen om het succesvol te implementeren. Dat zou verder geen probleem zijn, als het niet af en toe wat onvoorspelbaar en moeilijk te controleren was. Zo gebeurt het bijzonder vaak dat je mist met je Shiver Strike, omdat het alleen op een bepaalde afstand van de vijand werkt en die afstand zonder meetlint lastig is in te schatten. Sowieso geeft Statis minder het gevoel van macht dan dat sommige andere krachten dat wel doen, hoewel het ook een kwestie van oefening en gewenning is.

Destiny 2: Beyond Light

Op naar Deep Stone Crypt

Hoewel Destiny bij release een shared world shooter werd genoemd, lijkt het inmiddels meer dan ooit op een shooter-mmo. Dat betekent dat de grind, het behalen van beloningen door een herhaling van zetten, een wezenlijk onderdeel is van de gameplay. Ook in Beyond Light doe je meer dan eens dezelfde plekken aan (zelfs tijdens de verhaalmissies), herhaal je taken meermaals (waarbij nu ook de Lost Sectors een oneindig speelbare activiteit zijn geworden) en zoek je veel uit aan de hand van het internet (veel quests bestaan uit het vinden van verstopte plekken of objecten). Zo krijg je uiteindelijk een hoog genoeg level om de Raid te kunnen doen.

Gelukkig is de Raid in Beyond Light weer van vertrouwde Destiny-kwaliteit. Deep Stone Crypt is bijna een kunststukje te noemen, met originele ideeën zoals een race tegen de kou en een gevecht in een ruimtestation dat als een vuurbal neerstort op de aarde. Na de crash gaat de strijd verder in het wrak ervan op de oppervlakte van de planeet. En natuurlijk is de laatste eindbaas weer een immense uitdaging. Na het klaren van deze spannende missie ontgrendelt de laatste fase van Beyond Light, waarna er zelfs nog een verrassend verhaalelement onthuld wordt. Je kunt veel zeggen over Bungie, maar zoveel content wegstoppen voor een miniem gedeelte van je community is een dappere beslissing.

Voor een game die al zoveel leunt op herhaling en grinden, is het gemis van al die content wel degelijk een pijnpunt.

Maar is er is minder

Gek genoeg is Beyond Light niet alleen een uitbreiding, maar tegelijkertijd ook een afbraak van Destiny 2. Er is namelijk flink wat content geschrapt: Mars, Titan, Io, The Farm, Leviathan en Mercury zijn verdwenen van je Destinations-tab en kunnen dus niet meer bezocht worden. Niet minder dan vijf Raids zijn weg, een heleboel maps zijn van de Crucible PvP-modus verwijderd, het aantal Strikes is drastisch verminderd en driekwart van de legendary gear zit in de ‘vault’ gestopt. Dat betekent dat Bungie die content mogelijk in de toekomst terugbrengt, maar voor nu is het weg om de laadtijden van de game te verbeteren, ook op last-gen consoles.

Voor een game die al zoveel leunt op herhaling en grinden, is het gemis van al die content wel degelijk een pijnpunt. Vooral het gebrek aan variatie in Strike en Crucible Playlists is erg jammer, waarbij het verlies van de nog niet eens zo lang geleden geïmplementeerde Heroic Strikes voor veel spelers niet minder dan een schande is. Destiny 2 leek een tijdje zijn perfecte vorm te vinden; een ideale samenstelling van content, systemen en beloningen. Maar nu het een minder grote game is geworden dan zelfs vlak na de release, lijkt de franchise terug in de tijd te gaan. Gelukkig is er nog steeds de bijna perfecte gunplay dat van Destiny 2 voor eeuwig een leuke game maakt, maar het is allang niet meer de potentievolle franchise waarmee alles mogelijk leek. Is het nog wel terecht om grootse dingen van Bungie te verwachten, nu ze onder het juk van Activision zijn ontsnapt?

Destiny 2: Beyond Light is eerst gespeeld op PlayStation 4, daarna op Xbox Series X en is nu verkrijgbaar op pc, Stadia, Xbox One, Xbox Series X, PlayStation 4 en PlayStation 5.

Lees meer reviews:

Dit artikel delen:

Lees meer

Yakuza-games zijn meer dan veertien miljoen keer verkocht Super Nintendo World opent op 4 februari 2021 deuren
4

Reacties op: Destiny 2: Beyond Light – IJskoude contentmoord

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    Agent 4125

    • 30 november 2020 19:33
    Antagonist dat. Buitenaardse kracht dat. Gewoon direct na de inleiding. Seizoenscontent dat. Ergens aan het einde: perfecte gunplay dat. En nog tig fouten. Zien jullie dat nou echt niet?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • trekinbami

    • 1 december 2020 01:31
    Wat een matige oppervlakkige review, zeg. Zo weinig over Stasis en hoe de customisation in die subclass, met aspects en fragments, weer terug is. Niets over de beste game muziek sinds Nier Automata. Niets over nieuwe vijanden. Niets over de geheel vernieuwde New Light ervaring voor nieuwe spelers. Niets over de vernieuwde patrols. Niets over de nadruk op activiteiten die je zelf wilt spelen in plaats van dat je gedwongen wordt om activiteit [x] te spelen, Gambit vernieuwd is. Maar ook dat er bijvoorbeeld geen nieuwe Gambit en Crucible maps zijn (minder !== geen nieuwe). En zo kan ik nog wel even doorgaan.

    Allemachtig.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    water

    • 1 december 2020 11:28
    De content die verwijderd is(maar niet voor eeuwig, staat immers gewoon in de content vault) weeg je teveel af met je uiteindelijke cijfer, ja er zijn planeten weg, maar er gebeurde qua verhaal ook niets meer op die locaties, en hadden ze dus ook totaal geen waarde meer.
    Hierdoor is de focus van spelers des te meer op de huidige planeten die wel met het verhaal te maken hebben, en hoe plat er in deze review over the darkness gepraat word laat duidelijk zien hoe slecht de verhaallijn van de afgelopen seizoenen is gevolgd. De afgelopen 4 seizoenen leefden allemaal naar dit moment, het moment dat de darkness een deel uitmaakt van het verhaal.
    Plus het feit dat dit nog maar een introductie van the darkness is, er komt nog meer aan…
    Ze hebben de stasis subclass wel iets te overpowered gemaakt, maar iets zegt me dat dat met een reden is gedaan, om de darkness niet te kunnen weerstaan als guardian zijnde.
    Uiteraard word dat met patches wel weer iets teruggeschroefd, zoals bij de warlock al is gebeurd

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    water

    • 1 december 2020 11:31
    Vind verder qua lore het verhaal achter clovis bray, exo stranger en ana bray trouwens toffer dan de main story

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.