Defend Your Castle (WiiWare) | Gamer.nl

Men neme een willekeurige doe-het-zelf-folder en een modeblad. Hieruit knippen we een aantal plaatjes en patronen, en tekenen wat figuren uit de lo e hand. We plakken dit alles bij elkaar,  laten er een programmeur op los et voilá: We hebben een WiiWare-game! Natuurlijk geldt dit niet voor alle titels van WiiWare, maar voor één titel in het specifiek: Defend your Castle. Deze game is echter wel een degelijk voorbeeld dat graphics niet alles zeggen over een spel. Het concept van de game en de multiplayermodus gaan namelijk ver boven het niveau van de grafische stijl in de game. Voornamelijk met vrienden is het spel zelfs leuk om te spelen.

In Defend your Castle is het de bedoeling dat je (zoals de titel al zegt) je kasteel verdedigt tegen aanvallende mannetjes. In een simpele, tweedimensionale omgeving zie je aan de rechterkant je eigen kasteel met vier torens. Aan de linkerkant zullen mannetjes aan komen lopen die je vervolgens met de Wiimote vast moet pakken en zo hard mogelijk de lucht in moet gooien. Met een gruwelijk geluid valt hij vervolgens op de grond en verliest hij zijn lichaam (oftewel zijn lijntjes). Bijna de gehele game zul je bezig zijn op deze manier je kasteel te verdedigen. Des te meer mannetjes je vermoordt, des te meer punten je zult verdienen. Aan het einde van een ronde kun je van deze punten verbeteringen voor je kasteel kopen.

Na een aantal rondes wordt het gooien aangevuld door de mogelijkheid om vijanden weg te gummen of ervoor te zorgen dat ze aan jouw zijde komen te staan. Onder de verbeteringen die je aan kunt schaffen bevinden zich ook de torens van je kasteel. Zo kun je overgenomen vijanden een toren laten bemannen die 'toverspreuken' ontwikkelt. Dit houdt simpelweg in dat je met behulp van de vierpuntstoets onder andere vijanden weg kunt gummen. Met andere torens kun je jouw mannetjes inzetten als veredelde terroristen om zo hele groepen te laten ontploffen en je muren versterken. Na verloop van de rondes wordt het spel door deze uitbreidingen steeds diverser en logischerwijs leuker.

Los van de gameplay die wel weet te vermaken, bestaan er niet genoeg negatieve woorden om de graphics van deze game te beoordelen. Het is letterlijk een combinatie van dingen die niet meer dan een minuut in beslag hebben genomen om te tekenen en knipsels uit de (in de introductie genoemde) bladen. Het overgrote deel van de game had mijn nichtje waarschijnlijk ook in elkaar kunnen zetten. De grafische stijl is z'n grote bagger dat ik niet anders kan dan dit meer als een grap zien. Een grap waar je vijf euro voor neertelt.

Als je de graphics buiten beschouwing laat is dit een prima game, waar best wat uitdaging in zit. Het nadeel is echter dat je continu bezig bent met het gooien van vijanden. Zelfs na wat vordering blijft het grootste deel van de gameplay uit het voorgaande bestaan. Met meerdere spelers wordt er gekeken naar wie de meeste punten scoort. In dat geval zul je merken dat iedereen met zijn Wiimote aan de kant van het scherm gaat staan in de hoop het eerst een vijand weg te kunnen gooien. Ben je de speler met de meeste punten dan ben jij koning en controleer je de torens. Al met al is de gameplay van dit spel zeker te doen. Het zijn echter de graphics die ik niet achterwege kan laten in het oordeel. Hoewel de game al eerder is verschenen als flash-game, merk je dat de game wel aangepast is voor de Nintendo Wii. Mocht je dus geen problemen met de graphics hebben dan is deze game zeker de 500 punten waard.