Review
deathloop

Deathloop is een schot in de roos

Zoals het klokje op Blackreef tikt, tikt het nergens

Geschreven door Lars Cornelis op

Conclusie

Deathloop is een bizarre koortsdroom die eigenlijk te leuk is om uit te ontwaken. Een absurd, retrofuturistisch moordmysterie waarin je de moorden niet oplost, maar juist moet plegen. Je kunt het aan Arkane Studios overlaten om zo’n gestoorde wereld nog geloofwaardig neer te zetten ook.
8,5
Score
85
Score: 85
  • Pluspunten
  • Uitmuntende balans, speelt heerlijk vloeiend, bewonderenswaardig gedetailleerde spelwereld, ijzersterk inspreekwerk, prikkelend tot het einde
  • Minpunten
  • Performance mode enige serieuze optie, multiplayeronderdeel kan snel opdrogen, einde laat weinig indruk achter
Wat als elke dag hetzelfde zou zijn? Dat zou natuurlijk snel saai worden. Maar wat als elke dag hetzelfde zou zijn op een eiland vol zwaarbewapende idioten die alleen maar feesten en beesten omdat er toch nergens meer consequenties aan zijn verbonden? Dan krijg je iets dat allesbehalve saai is. Dan krijg je namelijk Deathloop.

Het concept van Deathloop is eenvoudig: het eiland Blackreef is door een onbekende oorzaak in een tijdlus beland. Iedereen ontwaakt elke ochtend weer opnieuw om vervolgens exact hetzelfde te gaan doen, ongeacht wat er de vorige dag ook is gebeurd. Hoewel men zich wel bewust is van de tijdlus – en dus zuipt, feest en stunt alsof morgen niet bestaat – heeft niemand herinneringen aan wat er de vorige dag is gebeurd. Behalve Colt en Julianna dan. Als speler begin je als Colt, die erachter komt dat hij de tijdlus kan doorbreken door een aantal specifieke doelwitten te vermoorden binnen één dag. Maar als je zelf doodgaat, begint de dag weer van voor af aan.

deathloop

Geen roguelite...?

Is Deathloop daarmee een roguelite? Niet helemaal. Laat je dus zeker niet afschrikken door het idee van ‘permadeath’. In Deathloop heb je om te beginnen niet één, maar drie levens per tijdlus. Ga je wel echt dood, dan behoud je doorgaans een hoop progressie en soms zelfs wapens, upgrades en bovennatuurlijke krachten, zoals de mogelijkheid om te teleporteren. Daar staat tegenover dat zelfs als je níet doodgaat, de tijdlus gewoon herstart als de virtuele dag voorbij is.

De tijdlus is daardoor meer dan een simpele spelmechaniek. Het is een fundamenteel onderdeel van het spel. Het einddoel is weliswaar om alle doelwitten binnen één run om te leggen, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Blackreef is namelijk onderverdeeld in vier gebieden en ook de dag is onderverdeeld in vier dagdelen. Per dagdeel kun je telkens maar één gebied bezoeken, en je acties hebben ook weer invloed op het verdere verloop van de dag. Als Hitman schaken is, dan is Deathloop schaken op vier borden tegelijk.

Door die opzet is doodgaan ook maar zelden frustrerend, zelfs al raak je misschien een supertof wapen kwijt. Deathloop draait niet om trial & error, het draait om steeds meer over de spelwereld leren. 

Kennis als wapen

Een simpel voorbeeld: er is een vuurwerkfabriek die elke middag door een brand wordt verwoest. Tenzij jij ’s ochtends al de stroomtoevoer naar de fabriek onderbreekt, waardoor de brand nooit plaats kan vinden. Maar let op: de volgende dag brandt de vuurwerkfabriek gewoon weer af als jij die dag niet opnieuw ingrijpt. Kennis is daarmee je grootste wapen. Beetje bij beetje puzzel je bij elkaar wat je moet doen en wat niet om alle doelwitten op precies de juiste plek te krijgen, zodat je ze in één dag allemaal kunt omleggen.

Door die opzet is doodgaan ook maar zelden frustrerend, zelfs al raak je misschien een supertof wapen kwijt. Deathloop draait niet om trial & error, het draait om steeds meer over de spelwereld leren. Je ontdekt een nieuwe sluiproute, hebt een interessant gesprek opgevangen en bent nu iets te weten gekomen over een doelwit, of hebt toch een wapen weten te ‘Infusen’ met het interdimensionale goedje Residuum, zodat je ‘m de volgende dag nog in je arsenaal hebt zitten. En heb je niet genoeg Residuum, dan weet je nu tenminste waar en wanneer je dat wapen opnieuw kunt vinden. Iedere run boek je dus wel op de een of andere manier progressie. De tijdlus is geen vloek, het is juist een zegen waardoor je steeds slimmer en sterker wordt. Terwijl iedereen begint aan steeds weer dezelfde routine, weet jij als enige wat er gaat gebeuren en hoe je het verloop van gebeurtenissen kan beïnvloeden.

deathloop

Spelen als Julianna

Of althans, bijna als enige. Behalve als Colt kun je ook als Julianna spelen, de enige andere persoon die dingen onthoudt. Terwijl Colt juist de tijdlus wil doorbreken, probeert Julianna de tijdlus te verdedigen. Speel je als Julianna, dan val je het spel van andere spelers binnen. Je enige doel is dan om de andere speler dwars te zitten. Het leuke is dat je geen idee hebt hoe zwaarbewapend of ervaren die andere speler is. Bovendien heeft Colt drie levens, maar Julianna maar één. Je bent dus in het nadeel en moet slimmer te werk gaan. Je kunt je bijvoorbeeld vermommen als een gewone NPC om zo minder op te vallen. Het lukte ondergetekende na enige oefening zelfs om looproutes van een NPC te imiteren – immers, de NPC’s doen iedere dag exact hetzelfde. De nietsvermoedende Colt keek lelijk op toen hij dacht een domme NPC te besluipen en plots van dichtbij op een schot hagel werd getrakteerd. Maar let op: Julianna’s van over de hele wereld vallen dus ook regelmatig jóuw spel binnen.

Het is wel een beetje de vraag hoeveel rek er in de ‘multiplayer’ van Deathloop zit. Als Colt heb je het spel op een gegeven moment echt wel uit, terwijl je als Julianna in principe oneindig door kan gaan. Na verloop van tijd zullen dus meer mensen als Julianna willen spelen dan als Colt en dat gaat natuurlijk niet. Als Colt kun je bovendien de multiplayer uitschakelen, zodat andere spelers niet je spel kunnen binnenvallen. Je bent dan overigens niet van Julianna verlost, want als je offline gaat zal een computergestuurde nemesis je spel regelmatig verstoren. Die tweestrijd tussen Colt en Julianna is nou eenmaal een fundamenteel onderdeel van Deathloop.

deathloop

Prachtig anarchistisch

De titulaire tijdlus en alles daaromheen is ongetwijfeld Deathloops belangrijkste wapenfeit, maar het is zeker niet het enige dat de game zo intrigerend maakt. Arkane Studios zou immers Arkane Studios niet zijn als de spelwereld op zichzelf al niet onwijs interessant was om te verkennen. De wereld van Deathloop is bizar gedetailleerd. De jaren 60-esthetiek met organisch gevormde meubels en uitgewassen kleuren mengt perfect met een vleugje retrofuturisme, maar dat was voor Arkane duidelijk nog niet uniek genoeg.

Het eiland zelf is namelijk een knotsgekke bijeenraping van excentrieke locaties. Zelfs als je er een aantal tijdlussen op hebt zitten, blijft de omgeving prikkelen en zijn er steeds nieuwe dingen te ontdekken. Bovenop oude militaire bunkers en betonnen complexen zijn luxe villa’s, dansclubs en een arcadehal (met hele toffe arcadekasten – herken jij alle easter eggs?) gebouwd. Er is een soort openluchtkermis waarbij het bij ieder gebouw weer een verrassing is wat er zich achter de voordeur bevindt, en een kasteel is omgebouwd tot real life schietspel. Blackreef is een soort anarchistisch pretpark en Arkane Studios weet iedere attractie overtuigend neer te zetten.

Zelfs het gevoel van ieder wapen weet Arkane over te brengen via de adaptive triggers van de DualSense-controller. Bij het lompe machinegeweer met de toepasselijke naam Pepper Mil voel je bijvoorbeeld bij elke individuele kogel de terugslag in de trigger. Samen met het absurd fijne en oprecht grappige inspreekwerk is dat een zoveelste voorbeeld van een met zorg uitgewerkt detail waarmee Arkane Studios zichzelf te buiten gaat.

Op de PlayStation 5 moet je helaas kiezen tussen stabiel 60 fps, raytracing met 30 fps, of een soort tussenweg met mooiere graphics zonder raytracing en een instabielere framerate. 

Vervelende keuze

Toch bekruipt ons het gevoel dat die spelwereld nog net iets mooier had gekund. Op de PlayStation 5 moet je helaas kiezen tussen stabiel 60 fps, raytracing met 30 fps, of een soort tussenweg met mooiere graphics zonder raytracing en een instabielere framerate. Omdat timing en reflex zo essentieel zijn voor een sluipmoordenaar, is wat ons betreft in de praktijk de Performance Mode de enige serieuze optie, maar dan mis je dus wel wat grafische toeters en bellen.

Het enige andere puntje van kritiek is het ietwat zoutloze einde, waarover we inhoudelijk weinig kwijt kunnen zonder te spoilen. Daar gaan we verder dus ook niet op in. Je zou kunnen zeggen dat de reis ernaartoe enerverender is dan de bestemming. Maar goed, tegen de tijd dat je die bestemming hebt bereikt, heb je meer dan genoeg redenen gevonden om Deathloop op te nemen in je Game of the Year-shortlist.

Deathloop is nu verkrijgbaar voor PlayStation 5 en pc. Voor deze recensie hebben we de game op PlayStation 5 gespeeld.

Dit artikel delen:

Lees meer

'Tap-strafing' verdwijnt met aankomende patch niet uit Apex Legends Nieuwe Brothers in Arms is in ontwikkeling bij Gearbox
22

Reacties op: Deathloop is een schot in de roos

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    -JK-

    • 14 september 2021 11:33
    ah ik wist niet dat andere spelers ook je spel konden betreden. Vond dat tijdlus dingetje maar matig, maar nu ik zie dat men je ook kan saboteren word het wel leuker. Dan is er enige verstoring in vaste gebeurtenissen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Quintex

    • 14 september 2021 11:42
    @-JK- ik kijk hier juist anders naar. Hoewel het een tof aspect is, lijkt het me heel frustrerend als je de loop opnieuw moet doen doen omdat je verliest van een andere speler. Misschien vind ik het stiekem ook wel te spannend.

    Edit: is het bekend of deze game naar Gamepass PC komt?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    kleinekoosjer

    • 14 september 2021 12:26
    @Quintex Ik ga daar eigenlijk wel vanuit. Zodra de timed exclusivity voorbij is; lijkt mij dat MS deze asap op gamepass knalt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 14 september 2021 13:00
    @kleinekoosjer komt ie dan op de pc op gamepass binnenkort ?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ali3n8tor

    • 14 september 2021 13:20
    @Ziminar ja, 14 september 2022.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 14 september 2021 13:43
    @ali3n8tor wekker gezet

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Liquidshake

    • 14 september 2021 12:38
    @Quintex beetje domme vraag of niet? Het spel is nog niet eens uit voor ps5.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Quintex

    • 14 september 2021 12:52
    @Liquidshake Hij is vandaag uit voor zowel PS5 als PC, dus dat klopt al niet. Verder is het officieel een titel van Microsoft dus ik neem aan dat deze naar Gamepass komt. Ik zie daarom niet in waarom dit een domme vraag is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    xevulutionx

    • 14 september 2021 13:18
    @Quintex
    Ik denk dat gamepass te hard geassocieerd met xbox wordt waardoor je de timed periode van een jaar moet afwachten. Zal dan wel teglijk pc en console gamepass release kennen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    kleinekoosjer

    • 14 september 2021 11:40
    Ik had juist een review gezien (Mr Matty dacht ik) die hem wat underwhelming vond. De targets schijnen altijd het zelfde patroon aan te houden etc. Anyhoe, goed om te lezen dat er ook positieve geluiden zijn. Ik wacht geduldig op de gratis gamepass versie.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    The_Stifmeister

    • 14 september 2021 12:18
    @kleinekoosjer
    Ik had juist gezien dat Gamespot en IGN beiden een 10 hebben gegeven….

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 14 september 2021 13:52
    @The_Stifmeister Ja en zo waren er ook sites die gaven het een 6 zag ik op metacritic.
    Maar een 10 vind ik zelf aan de hoge kant maar een 8.8 wat ie nu krijgt over alle cijfers klopt denk ik wel zonder het gespeeld te hebben.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    The_Stifmeister

    • 14 september 2021 14:41
    @hulstpower
    Ik bedoel meer dat het kansloos is om te roepen dat deze game op andere sites een lagere waardering krijgt, er zijn ook zat sites waar de game een hoger cijfer krijgt. Snap dus de toegevoegde waarde van zo'n comment niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 14 september 2021 14:54
    @The_Stifmeister ow op die manier, ik snap ook niet dat men zeg ow daar krijg ie een 10 en andere weer daar een 6 het is vaak een mening van 1 person.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ali3n8tor

    • 14 september 2021 12:20
    @kleinekoosjer ik heb net een review gezien van Meestergamer1973 die hem een 10 vond.
    Ik hoor graag wat je er van vond, volgend jaar rond deze tijd!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    kleinekoosjer

    • 14 september 2021 12:24
    @ali3n8tor we keep in touch :-)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Markus88

    • 14 september 2021 12:45
    Maar hoe zit het met het verhaal? Ik speel de arkane games (dishonored - prey) ook vooral om de story. En krijg hier echt het gevoel dat je in de wereld word gedropt met enige kennis en that's it. Kan iemand hier wat meer over kwijt? Het is de enige reden dat ik de game nog niet heb aangeschaft :P

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    LarsCornelis

    • 14 september 2021 12:57
    @Markus88 Het is lastig om daar veel over te vertellen zonder dingen te spoilen! Deathloop leunt wat minder op het verhaal dan Dishonored en Prey, maar net als bij die games vertelt de wereld je wel een hoop. Het is geen gewone wereld, er is wel iets dat je moet ontrafelen. In zekere zin wordt je inderdaad in de wereld gedropt zonder al teveel kennis, maar die kennis doe je juist gaandeweg op. Hoewel ik het einde dus maar mwah mwah vond (kan smaak zijn natuurlijk), vond ik die ontdekkingstocht wel erg tof!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Markus88

    • 14 september 2021 14:32
    @LarsCornelis Duidelijk. Thanks!! :D

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Roy36NL

    • 14 september 2021 12:45
    Uurtje er in zitten vermakelijke game.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.