Death Rally | Gamer.nl

Death Rally | Gamer.nl

Met Death Rally voor de iOS-platformen brengt de Finse ontwikkelstudio Remedy zijn allereerste game weer terug. Het spel wordt gepresenteerd als een remake, maar als het dat is, dan wel in de aller-ruimste zin van het woord. Death Rally is namelijk aangepast aan de wensen van deze tijd en de moderne draagbare platformen. Dit vertaalt zich in korte spelrondes die elkaar snel opvolgen en je een continu gevoel van beloning en progre ie geven, ook al bak je er niets van. En dat laatste druist een beetje in tegen de charme van het origineel.

Nieuwe opzet

De Death Rally voor het goede oude Disk Operating System was namelijk een behoorlijk onvergeeflijke racegame. Alles draaide om het verstandig besteden van je inkomsten. Met de schamele winstpremies moest je niet alleen wapens en upgrades kopen, maar ook je auto repareren van de opgedane schade van de vorige wedstrijd. En wanneer je op de laatste plek eindigde, kon je uiteraard naar die premie fluiten.

Met de nieuwe Death Rally is het principe weliswaar in grote lijnen behouden, maar krijg je zelfs als je laatste wordt genoeg punten om in ieder geval je auto te repareren. En wat je overhoudt kun je uitgebreid aan upgrades besteden, want wapens hoeven niet aangeschaft te worden maar speel je vrijwel automatisch vrij. Er is nog steeds een ranglijst, maar die is een stuk onpersoonlijker dan in de eerste Death Rally. Je komt weliswaar nog steeds kenmerkende tegenstanders tegen, waaronder uiteraard Duke Nukem, maar die zijn niet gekoppeld aan de ranglijst. De ranglijst is namelijk een indicatie van je beroemdheid. Je stijgt door races te winnen en zakt door races te verliezen. Hoe uitdagender de race, hoe meer je stijgt en hoe kleiner de kans dat je omlaag zakt.

Racen zelf

Net als het origineel speel je Death Rally vanuit een bovenaanzicht. Het sturen werkt enigszins bijzonder. Je geeft niet aan of je je auto naar links of naar rechts wilt sturen, maar duwt de virtuele analoge stick in de richting waar je heen wilt rijden. Om een scherpte bocht te maken duw je de stick in één keer de andere kant op en de auto stuurt zich er vanzelf heen. Dit is enigszins vergelijkbaar met hoe de voertuigen in Halo besturen. Nadeel is wel dat bochten niet altijd even goed in te schatten zijn, waardoor het regelmatig voorkomt dat het voertuig net tegen een obstakel aankomt. Een poging tot bijsturen leidt er al vaak toe dat hij meteen compleet de andere kant op gaat.

Los hiervan speelt het spel wel lekker weg zodra de parkoersen een beetje in je hoofd zitten. De combinatie van schieten en racen is spannend en door de korte races heeft het spel een hoog ‘nog één potje’-gehalte. Ondanks dat het spel visueel aantrekkelijk is en volledig in 3D, heeft het tu en de races geen laadtijden. Hoe triviaal dit ook lijkt is het één van de redenen waarom je het spel blijft spelen en het niet na een paar potjes weer wegdrukt.

Death Rally is beschikbaar voor iPhone (vanaf 3GS) en iPad en kost € 3,99