Dead to Rights (Xbox) | Gamer.nl

Het aantal mensen dat zich voor de politiecursus aanmeldt wordt ieder jaar minder. Het werk zou te saai en administratief zijn. Detective Jack Slate zou echter uiterst content zijn als zijn baan bij het invullen van papieren gebleven zou zijn. Nadat hij zijn vader tijdens het werk ergens dood heeft aangetroffen, slaan namelijk alle stoppen bij hem door en is zijn enige doel wraak nemen op de persoon die dit veroorzaakt heeft. Wat 'ie daar voor nodig heeft? Guns, lot's of guns.

Dead to Rights is een derdepersoons actiegame, ontwikkeld door het Japanse Namco. Zoals gezegd neem je in Dead to Rights dus Jack Slate onder je hoede, een na de dood van zijn vader losgeslagen agent. De Xbox game heeft over het algemeen een vrij grimmige sfeer, je speelt meestal s'nachts en het liefst dan ook nog op een ongure plek zoals een smal steegje. Natuurlijk worden deze sobere buitenlocaties afgewi eld met de nodige binnenlocaties zoals een hotel, een bar of een gevangenis.

Je bestuurt Jack met de linker stick en de camera is met de rechter stick te bedienen. Komen er vijanden op je af dan staat er een flink arsenaal aan moves tot je beschikking. Dit is ook wel nodig, want meer dan puur matten is de game eigenlijk niet. Vijanden kunnen allereerst gelocked worden met de rechter trigger. Eenmaal gelocked kunnen je ze door een druk op de A-knop naar de poort van Johannes sturen. Er zijn flink wat verschillen soorten wapens te vinden, variërend van simpele pistolen tot tommyguns en van flamethrowers tot honden. Honden? Jawel, honden. Slate wordt in de game vergezeld door een hond, genaamd Shadow. Deze hond is niet alleen nuttig om door kleine buizen te klauteren, maar ook om vijanden mee te bijten. Shadow kan echter niet onbeperkt gebruikt worden: er is een speciale balk voor de vriendelijke viervoeter in beeld, die vertelt of je wel of niet gebruik kunt maken van dit speciale wapen.

Naarmate je meer tegenstanders omlegt, loopt de zogenaamde 'adrenalinemeter' vol. Als deze balk met wat adrenaline gevuld is krijg je de beschikking over twee wat coolere moves. Eén van deze moves is het duiken 'in Matrix style'. Je duikt in slow-motion naar voren, waarmee je ongeveer drie tegenstanders tegelijk om kunt leggen. Het ziet er zeer gaaf uit en is ook nog eens uiterst effectief. De andere move is het in slow-motion ontwijken van aanvallen de tegenstanders. Een andere manier om in leven te blijven is het gebruiken van een tegenstander als menselijk schild. Ga dicht bij een vijand staan en druk op de B-knop om de desbetreffende persoon vast te pakken. De vrolijke bandiet functioneert vervolgens als een schild van voren. Van achteren kan je nog wel steeds beschoten worden.

Hoewel er ongelooflijk veel wapens en andere dodelijke objecten aanwezig zijn, kan het ook wel eens gebeuren dat je zonder wapen komt te zitten. Het is nu mogelijk om een tegenstander te ontwapenen, door op ongeveer een meter afstand te gaan staan en op de B-knop te drukken. De manieren waarop Slate ontwapent zijn vrij spectaculair en gaan vaak niet zonder slag of stoot (lees: het breken van botten). Ook is het mogelijk de vijand met de blote vuist uit te schakelen. Er zijn een aantal verschillende moves om een tegenstander te raken, zo kan er gewoon geschopt of geslagen worden, maar kunnen er ook flying-kicks en dergelijke uitgedeeld worden.

Naast al het schoppen, slaan en schieten, zijn er ook meerdere minigames te spelen in Dead to Rights. Deze minigames staan vrij dicht bij het verhaal en de game zelf en moeten ook daadwerkelijk tot een goed einde gebracht worden. De moeilijkheidsgraad van de minigames neemt toe naarmate je verder in het spel komt en zijn aan het einde van de game vrij lastig te voltooien.