Dead Rising 2: Case West is de epiloog van Dead Rising 2. Het vertelt de gebeurtenissen na de overlevingstocht van hoofdpersonage Chuck Greene in gokparadijs annex zombiespeeltuin Fortune City. Wanneer je Dead Rising 2 niet gespeeld hebt, is het verhaal amper te volgen. Case West richt zich dan ook voornamelijk op spelers die het spel wel gespeeld hebben. Om spoilers te voorkomen voor degenen die Dead Rising 2 nog niet hebben uitgespeeld, zullen we niet te veel weggeven. Duidelijk is echter wel dat Chuck nog steeds in de problemen zit en gezien wordt als de verantwoordelijke voor de zombie-uitbraak in Fortune City.

Deel je plezier

In Fortune City wordt hij te hulp geschoten door een oude bekende. Het is Frank West, hoofdrolspeler uit het eerste deel van Dead Rising. Frank heeft een tip gekregen over wie echt verantwoordelijk zijn voor de zombie-uitbraak. Deze tip leidt beide heren naar het hol van de leeuw, of zombies in dit geval. Je komt uit bij de fabriek van de ontwikkelaar van Zombrex, Phenotrans. Hier zijn vreemde dingen gaande en het is aan jou om uit te zoeken wat er precies aan de hand is en om je naam te zuiveren.

Case West volgt hetzelfde principe als Dead Rising 2. Je krijgt een aantal opdrachten voorgeschoteld die je binnen een bepaalde tijd moet hebben voltooid. Wat je tussen de opdrachten door doet, bepaal je zelf. Er zijn nieuwe wapencombinaties om uit te proberen op een groot aantal zombies, en daarnaast kun je proberen om fabriekspersoneel met problemen te helpen. Het verschil tussen Case West en de voorgaande titels is dat je de hele game door een partner aan je zijde hebt. Ondanks dat de game hierdoor uitermate geschikt is om coöperatief online met een vriend te doorlopen, is het geen straf om samen met een computergestuurde Frank aan de slag te gaan. De kunstmatige intelligentie steekt namelijk goed in elkaar. Je hoeft nooit rekening met hem te houden, want in gevechten staat hij zijn mannetje en als jij ergens mee bezig bent, slaat hij zoveel mogelijk de zombies van je af.

Het verhaal van Case West laat je drie zaken oplossen die je uiteindelijk naar het antwoord op al je prangende vragen moeten leiden. Dat is echter niet helemaal het geval. Het spel beantwoordt een paar vragen, maar laat je op veel vlakken ook in het ongewisse. Een derde deel in de serie lijkt hiermee een grote waarschijnlijkheid. Net als in de vorige delen komt elke opdracht met een tijdslimiet, maar wat ditmaal opvalt is dat je wat meer tijd lijkt te hebben. De opdrachten zijn met simpel gemak te voltooien. Hierdoor heb je tussendoor tijd genoeg om de zombiepopulatie enigszins uit te dunnen en in problemen verkerende mensen te redden, maar gaat wel een deel van Dead Risings charme verloren.

Verandering is niet altijd beter

Het redden van overlevenden is ook gewijzigd ten opzichte van de eerdere delen in de serie. Niet langer hoef je ze naar een veilig punt te loodsen, iets wat altijd gepaard ging met de nodige frustratie en gevloek, doordat ze nog dommer waren dan de zombies die ze probeerden te ontvluchten. Ditmaal hoef je ze alleen maar uit hun benarde situatie te redden of een klusje voor hen op te knappen. Daarna zoeken ze hun eigen weg door de zombiemassa en hoef je niet meer naar hen om te kijken.

Een ander aspect van Case West dat opvalt, is dat er meer nadruk is gelegd op de schietactie. Niet eerder maakten we zoveel gebruik van geweren. Het wemelt namelijk van fabriekspersoneel dat je niet vriendelijk gezind is en een groot deel daarvan maakt gebruik van geweren. Hierdoor is het gemakkelijker om zelf ook terug te vallen op dit soort wapentuig. Gelukkig is er nog steeds ruimte om creatief met wapens te zijn in de vele onderhoudsruimtes. Wat te denken van American footballs met granaten of metalen dienbladen met een defibrillator?

Case West voelt toch net iets minder als een Dead Rising-game dan de voorgaande delen. Door alle aanpassingen is de game een stuk makkelijker geworden. Nog steeds heb je meerdere speelbeurten nodig om alles te voltooien, maar de kern van het spel is versimpeld. Het is alsof er te veel geluisterd is naar een kleine groep spelers en recensenten die commentaar hadden op bepaalde aspecten van Dead Rising en dat daarbij de eigenlijke basis van de serie een beetje naar de achtergrond geschoven is. Nooit eerder hadden we het idee dat we alleen tegen een oneindig leger aan zombies vochten, we streden immers ook tegen strakke deadlines en morele dilemma’s. Gelukkig is het plezier dat je haalt uit de bijna oneindige mogelijkheden om zombies nog net even wat doder te maken nog steeds aanwezig. En dat is waar je aan het einde van de rit elke keer weer voor terugkomt.