Xbox Series X

De Xbox Series X is een fantastische gameconsole zonder games

Een console zonder gedoe, maar met alle functionaliteiten

Geschreven door Ron Vorstermans op

Nauwelijks nieuwe games

Zelfs tijdens het recenseren voelde het onwennig: deze console heeft nog geen echte exclusieve next-gen games. Er is geen nieuwe game die schreeuwt: “Mij moet je kopen om aan je vrienden te laten zien wat je nieuwe console allemaal kan!” De PlayStation 5 heeft er ook niet veel, maar komt met Spider-Man: Miles Morales en de remake van Demon’s Souls zeker in de buurt van een fatsoenlijke line-up. De Xbox Series X heeft daarentegen vooral launchgames die je al kent, die je elders kunt spelen of die te klein zijn om bij een breed publiek indruk te maken.

Dit zijn de exclusieve Xbox Series X-games op lancering: Gears Tactics (kwam al uit op de pc), Enlisted, Evergate, The Falconeer (oogt fantastisch) en Tetris Effect: Connected (is nog onder embargo, de recensie volgt). Daar zitten enkele geweldige games tussen. Wat er niet tussen zit? Een geheel nieuwe game van het kaliber Demon’s Souls of Spider-Man: Miles Morales.

De Series X teert tijdens de lancering op oudere games die een next-gen update hebben gekregen, zoals Gears 5 en Forza Horizon 4. Daarnaast zijn er third-party titels die gebruikmaken van Smart Delivery, zoals Assassin’s Creed Valhalla, Dirt 5 en Call of Duty: Black Ops Cold Wars. Die games komen ook uit voor de vorige generatie consoles, maar zijn van een update voorzien. De Xbox Series X is daarmee een soort contradictio in terminis. Je koopt een nieuwe spelcomputer, maar je kunt er vervolgens nauwelijks nieuwe spellen op spelen. Dat is raar.

gears tactics

Backwards compatibility

Wat in elk geval niet teleurstelt, is de backward compatibility. De toevoeging van Auto-HDR en de brede performance upgrades maken dit verreweg de beste backward compatibilty die een console ooit heeft gehad.

Net als op de Xbox One is de ondersteuning voor oude games naadloos in het besturingssysteem verwerkt. Alle backward compatible-games werken gewoon in Quick Resume, en de tientallen Xbox 360- en Xbox-games die we getest hebben draaien allemaal als een zonnetje. Het moet een klus van jewelste zijn geweest. Hier vind je alle backward compatible games op de Series X. Het gaat om iedere game die ooit op de Xbox One speelbaar was, minus Kinect-games.

Xbox-Backwards-Compatibility.

De geautomatiseerde HDR en de betere framerate, die altijd consistent lijkt op de X, zijn een groot gewin. Daarnaast profiteren sommige games van een hogere resolutie en framerate. Maar het fijnst zijn zonder twijfel de snellere laadtijden. Levels laden verloopt vaak ongeveer twee keer sneller op een Series X dan op een One X, zo blijkt uit onderzoek online. Dat komt puur en alleen door de ssd - deze games maken geen gebruik van de Microsofts Velocity Architecture.

Omdat de backward compatibility zo goed werkt, was het best wel een genot om oude games in nieuwe glorie op te starten. Met name de Auto-HDR doet echt wonderen voor de grafische kwaliteit. Xbox 360-games als Geometry Wars 2 en Viva Piñata krijgen bijna een soort tweede leven door Auto-HDR. Ook nieuwere games, zoals Dead Cells, komen echt goed uit de verf met een beetje extra HDR: de grafische effecten en ontploffingen ‘poppen’ net dat beetje meer van het scherm.

Als je waarde hecht aan het herspelen van oude games zit je met de Xbox Series X en S als gegoten. De console wint het op dat vlak van iedere console die ooit heeft bestaan.

Xbox-Backwards-Compatibility.

Geüpdatete games via Smart Delivery

Microsoft heeft naast backward compatibility nog een ander wapenfeit dat het gebrek aan next-gen games moet verbloemen: Smart Delivery. Dat is de dure term voor Xbox One-games die gratis zijn geüpdatet voor de Series X en S. De Xbox One-versies van die games worden met een update kosteloos overgeheveld. Je krijgt dus de Xbox Series X-versie van een game die je bijvoorbeeld voor de One hebt gekocht of hebt gedownload via Game Pass.

Het gaat bij lancering om dertig games, zoals Assassin’s Creed Valhalla, NBA 2K21 en DiRT 5. Maar ook veel exclusieve Xbox One-games krijgen een update, waaronder Forza Horizon 4, Ori and the Will of the Wisps en Gears 5. Het hele lijstje vind je hier. In de toekomst wordt dit lijstje aangevuld, onder meer met Halo: The Master Chief Collection en Destiny 2. Smart Delivery klinkt als een gemakzuchtige update, maar in de praktijk valt dat erg mee. Helaas hebben we lang niet alle Smart Delivery-games kunnen testen. Maar in de games waar dit wel kon, was het verschil met de Xbox One-versies aanzienlijk.

Smart Delivery

Neem Sea of Thieves. Vooral Sea of Thieves. Dat was natuurlijk al een prachtige game, maar de vergezichten die je op de Series X krijgt voorgeschoteld, doen je echt versteld staan. De scherpte van 4k in combinatie met de prominente HDR levert bijna fotorealistische vista’s op (en dat in een cartoony game). Doom Eternal is ook zo’n game die echt van Smart Delivery profiteert: de snelle actie in combinatie met de hoge resolutie, stabiele 60 fps én prachtige HDR zorgt voor een fiks contrast met de Xbox One-versie.

Ook Gears 5, Gears Tactics en Dirt 5 passen in dit rijtje. Het zijn stuk voor stuk hele mooie games op een Series X. Gevoelsmatig verraden ze nauwelijks dat ze eigenlijk een generatie geleden uitgekomen zijn. Maar ja, gevoel zegt weinig zonder vergelijkingsmateriaal. We vallen in herhaling, maar het blijft raar dat de Xbox One geen echt grote exclusieve titel biedt.

King of the Seas

Xbox Game Pass

Natuurlijk is het niet mogelijk om het gamesaanbod van de Xbox Series X te behandelen zonder Xbox Game Pass aan te halen. Game Pass is de abonnementsdienst van Xbox waarmee je alle exclusieve Xbox-games op dag één op je console en pc kunt spelen. Het is het kloppende hart van het Xbox-merk. Daarnaast worden er continu nieuwe (third party)-titels aan het assortiment toegevoegd, vaak ook nog eens op releasedag. Bovendien is het aanbod van een regulier EA Play-abonnement in Game Pass verwerkt.

Xbox Game Pass kost tien euro per maand, of dertien euro als je het zowel op pc als console wilt. Het is in ieder opzicht een hele goede deal. Game Pass maakt de drempel voor het opstarten van een nieuwe game enorm laag, maar bovenal blijft het assortiment verrassen met nieuwe games. Aangezien Microsoft onlangs ook de bekende uitgever Bethesda (Skyrim, DOOM, Wolfenstein) heeft gekocht, belooft dat aanbod in de toekomst enkel breder en beter te worden. Natuurlijk is dat geen toeval: Microsoft wil dat jij voor een vast bedrag per maand - à la Netflix - compleet opgaat in het Xbox-ecosysteem.

Game Pass

Je kunt Xbox Game Pass eenmalig een maand testen voor één euro. Er verschijnen daarnaast af en toe deals die het instappen in de service nóg toegankelijker maken. Als jij weet dat je een Xbox Series X gaat halen maar nog geen Game Pass hebt, houd dan zeker dergelijke deals in de gaten. Want als je een Series X hebt, wil je waarschijnlijk ook Game Pass. In veel gevallen ben je een dief van je eigen portemonnee als je Game Pass negeert, want je kunt sowieso alle Xbox-exclusives met de dienst spelen.

Het is daarmee vooral de vraag wanneer de dienst duurder of ‘te duur’ wordt. Het huidige model lijkt haast te goed om waar te zijn.

Inhoudsopgave

1. Inleiding
  2. De hardware
  3. De software
  4. De games
  5. Conclusie

Sega verkoopt zijn arcadetak vanwege het coronavirus PlayStation 5 ondersteunt geen 1440p-resolutie
28

Reacties op: De Xbox Series X is een fantastische gameconsole zonder games

• avatar

xeros

• 5 november 2020 15:33
    ''Je zou zelfs kunnen zeggen: een console die in alles doet denken aan de Xbox 360.''
    Dat is een heel mooi compliment voor MS.
    Ik kijk heel erg uit na de XSX launch en vooral de komende jaren aan Xbox console exclusives.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

ali3n8tor

• 5 november 2020 15:43
    Bedankt voor de review! Deze, en alle andere reviews nu online bevestigen voor mij wat ik al maanden aan zie komen: wat zou ik hier op moeten spelen als ik alles wat er op uitkomt ook op mijn pc kan spelen.. BC is voor mij niet super belangrijk want ik heb hier simpelweg alle 3 de generaties xbox nog aangesloten staan, waarvan 1 zelfs op een crt =)

Microsoft heeft hier wel een beest van een machine neergezet en een zeer solide basis voor de toekomst maar ik zie mezelf er dit en wellicht volgend jaar geen 1 kopen tenzij ze met de killer-app komen die je meteen day one wilt spelen. Een killer instinct 2 zou mij direct over de streep trekken maar zelfs ms weet niet meer dat ze die franchise ook nog hebben. Ook ben ik wel heel benieuwd naar wat ze nog meer bc gaan doen qua titels , (en ja dat klinkt schizofreen met wat ik hierboven typ) simpelweg omdat mijn collectie 360 games voornamelijk bestaat uit titels die niet BC zijn.

In ieder geval: de next-gens komen eraan en iedereen veel plezier gewenst met zijn series X of S !

• avatar

xeros

• 5 november 2020 16:40
    @ali3n8tor bedankt

• Roy36NL

• 5 november 2020 15:49
    Een gameconsoles zonder gamers 😂. Een Ferrari zonder wielen. Een prachtige vogel zonder vleugels. Je heb er niet veel aan. Hopen dat het snel veranderd met die games want dit is eigenlijk een klap in het gezicht van de early adopter consument (inclusief moi)

• avatar

xeros

• 5 november 2020 16:42
    @Roy36NL geen nieuwe exclusieve games bij launch is al maanden bekend toch ?
    Je hoeft het niet te kopen hé ;)

• Roy36NL

• 5 november 2020 17:22
    @xeros nou dat moet ik wel.Ik ben zo’n tech nerd ik wil alles hebben op dit gebied. Dus fingers crossed dat ik blij verrast wordt door de nieuwe AC

• avatar

hulstpower

• 6 november 2020 07:37
    @Roy36NL Ja echt een top console lijkt het zo te zijn.
    Met gamepass en ea play volgende week er bij is allemaal top.
    Het enige jammere is dat denk door covid ze gewoon geen dikke launch game hebben helaas.
    Hopelijk word het uitstel van halo iets goeds voor de serie en hoeven we neit al te lang te wachten op halo.

• -it-

• 5 november 2020 15:58
    Goede review! Ik zie heel veel positiviteit in de online reviews over de series X, goed om te lezen. Die quick resume ga ik zo ontzettend fijn vinden. En zeker de BC functie omdat ik nog games van de 360 op m`n backlog heb staan. Voorlopig nog meer dan genoeg games om te spelen, dat zit wel snor ;)
    En wat fijn dat de One hardware gewoon werkt, wat een verademing voor de consument.

• avatar

WarlocK

• 5 november 2020 16:00
    Mooie conclusie. Ik heb een generatie Xbox overgeslagen. Mede door de gamepass is het nu zeker weer interessant. Maar ik kan met een gerust hart tot 2021 wachten zo te lezen. In de tussentijd vermaak ik mij wel met de PS5 :-)

• Roy36NL

• 5 november 2020 16:06
    @WarlocK zeker weten ik wil nieuwe ervaringen heb een Xbox x en een ps4 die bc kan mij gestolen worden je koopt een nieuwe console voor de nieuwe games. Vind dat ps5 ook niet echt heel veel nieuws heeft maar gelukkig wel meer dan Microsoft. Zit ik weer voor de 5de keer gears of war en ori te spelen nu een iets hogere frame rate joepie de poepie

• fonsrutte

• 5 november 2020 16:36
    @WarlocK Er komen toch weer nieuwe games op game pass?

• avatar

WarlocK

• 5 november 2020 16:50
    @fonsrutte Jazeker, ik heb de GamePass nu ook al (PC). Maar je koopt ook een console voor de nieuwe games die voor die console zijn geoptimaliseerd. Daarbij zal de Series X dadelijk even nog lastig te krijgen zijn, maar wie weet ;-)

• avatar

clandestine666

• 5 november 2020 16:12
    Een erg mooie machine, momenteel zonder échte reden om 'm te kopen. Jammer dat Halo de launch niet heeft gehaald, dat was er zeker één geweest. Persoonlijk heeft de PS5 mijn voorkeur als ik next-gen ga, lauter door mijn huidige console, vrienden, backlog en ondersteuning van VR. Het had trouwens net zo goed andersom kunnen zijn. Volgend jaar ga ik ergens m'n definitieve beslissing maken, ik heb voor nu iig nog genoeg aan de PS4 Pro en Switch. Nogmaals hulde aan Microsoft voor dit geweldig ontworpen apparaat!👍

• dakoota

• 5 november 2020 16:15
    dank voor deze review! Leuk, ik heb er zin in. Sinds de 360 keer ik weer terug naar Xbox, ps5 komt er ook wel hoor. Maar in deze heb ik meest zin in. Ik hoop dat hij snel te koop is.

• avatar

Omnikon

• 5 november 2020 16:30
    Duidelijke en inhoudelijke review Ron! Jullie zullen het druk hebben op dit moment.

De komende jaren de ps5 voor de exclusives en multi-platform. Zodra de exclusives komen van MS toch maar eens overwegen ook een series X aan te schaffen (heb geen dikke PC) en dat ik multi-platform wellicht via gamepass op pak…

Het is een goede tijd om gamer te zijn :-)

• fonsrutte

• 5 november 2020 16:52
    Goeie review!.
    Het punt van exclusives blijft (terecht) terugkomen vooralsnog, al vind ik dat minder een ding aangezien gamepass mij geregeld van interessante games voorziet die ik nog niet gespeeld heb.
    Ik had eigenlijk ook wel gehoopt dat MS ons iets meer zou vertellen welke games er op korte termijn uit gaan komen.

Voor mij persoonlijk is er nog helemaal geen noodzaak om direct een nieuwe console te kopen, ik wacht dus geduldig af. Volgend jaar ergens schaf ik een Series X aan de huidige One is dan wel aan vernieuwing toe,.
    Op mijn PS4 speel ik dan zolang mogelijk de exclusives die ik echt niet wil missen, maar ook daar heb ik nog een backlog.

• avatar

The.Eraser

• 5 november 2020 17:25
    Ik begrijp niet goed waar al die opmerkingen op de controller van blijven komen tgv die van PlayStation… waarom iets fundamenteels wijzigen dat gewoon al jaren super is. Logisch dat de wijzigingen bij PS groter zijn op dat gebied, moeten van vele verder komen ook…

Anyway: mn pre-order voor de X is er en in kan wachten tot dinsdag!

• rpenning

• 5 november 2020 17:33
    @The.Eraser warom iets fundamenteel wijzigen dat gewoon al jaren goed is??
    Er is altijd wat te verbeteren, zoals die stomme Aa batterijen in je controller like wtf het is 2020 xd

• avatar

bambam1979

• 5 november 2020 19:00
    @niqomipa Kwestie van mening. Had hier de PS4 en One X staan, heb nu ook de PS5 en Series X besteld. Ik vind persoonlijk de batterijen/vervangbare accu keuze wel fijn. Zeker met het oog op de accuduur van de Dual Shock 4, die was gewoon dramatisch. Ook als je accu "op" is zou het fijn zijn deze te kunnen vervangen zonder je controller open te hoeven schroeven. Al met al vond ik de keuze van MS fijner dan die van Sony. Al hadden ze wel punten gescoord als ze er zelf een accu (van de play & charge kit) in hadden gezet. Gebruik nu Panasonic Eneloops en kan een dikke week gamen op één lading. Maar goed, ieder z'n ding.

• avatar

hulstpower

• 6 november 2020 06:42