Xbox Series X

De Xbox Series X is een fantastische gameconsole zonder games

Een console zonder gedoe, maar met alle functionaliteiten

Geschreven door Ron Vorstermans op

Installatie

Het installeren van de Series X ging in mijn geval zoals je verwacht bij een moderne console: het was een fluitje van een cent, ook als je bijvoorbeeld 120 hertz als output moet instellen. De Series X kopieert instellingen van de vorige Xbox, maar je kunt ‘m ook instellen met de Xbox-app op je telefoon. Beide methodes werkten bij mij vlekkeloos. De console importeert ook al je oude gegevens. Alle profieldata, games, filmpjes en screenshots neem je allemaal mee naar de Series X.

Als je de console voor het eerst opstart dien je de controller te updaten, maar dat is het wel. Binnen tien minuten na het inpluggen van alle kabels ben je zo goed als klaar met de installatie. Ook het installeren van het lokaal streamen van games naar je telefoon middels wifi - sinds oktober mogelijk in de Xbox-app - werkt vlekkeloos en vrijwel meteen. Het enige wat iets meer moeite kost is, is het ‘nieuwe’ kalibreren van de HDR. Daar krijg je dan natuurlijk wel weer goed afgestelde Auto-HDR voor terug.

Auto-HDR? Ja, dat is een behoorlijk dingetje. Maar daarover later meer.

Xbox Series X

Het ‘nieuwe’ besturingssysteem

Als het gaat om knisperende, vlotte en duidelijke besturingssystemen, kennen de vier generaties aan Xbox-consoles zowel hits als misses. Soms waren ze snel, soms waren ze traag, maar ze waren vooral vaak onoverzichtelijk. Het besturingssysteem van de Xbox Series X is in elk geval één ding: vertrouwd. De nieuwe variant is hetzelfde als het huidige besturingssysteem van de Xbox One-consoles.

De Store-pagina’s zijn overzichtelijk, de abonnementsdiensten zijn subtiel in het besturingssysteem verwerkt én het optiesmenu is duidelijk en biedt vaak zelfs verhelderende uitleg. Het is allemaal niet spannend, maar wel functioneel. Daarnaast is het mogelijk om een controller aan een specifiek profiel te koppelen. Als jij en je partner thuis graag met twee eigen controllers spelen, kan dat een handige optie zijn. Wisselen tussen profielen is verder een fluitje van een cent.

Het bereiken van het instellingenmenu is een wat ingewikkeldere klus, aangezien die pas in het laatste tabblad van de Xbox Guide verstopt zit. Je hebt overigens wel de mogelijkheid ieder menu in het OS te ‘pinnen’ op de Home-pagina (het startpunt van het besturingssysteem), maar dat moet je dan wel weten. Aanvankelijk was dit een bron van ergernis, omdat ik continu zoekende was naar de juiste knoppen.

Xbox

Microsoft heeft dit nieuwe, overkoepelende besturingssystemen een maandje geleden al voor oude en nieuwe Xbox-consoles uitgerold. Daarom weet je als huidig Xbox-bezitter wat je krijgt. Dat is prima, want er valt niet heel veel op het nieuwe ‘dashboard’ aan te merken. Bovendien is het besturingssysteem ontzettend snel. In de stand-bymodus doet de Series X er maar drie seconden over om de Home-pagina te bereiken. Van uitstand (volledig uit, dus niet stand-by) naar Home doet de Series X ongeveer 18 seconden over.

Het rebooten middels de ‘opnieuw opstarten’-functie duurt langer: net iets minder dan een minuut. Maar dat is geen functie je vaak gaat gebruiken.

Als het op snelheid aankomt, is het contrast met een Xbox One X groot. Toch moet je niet te veel verwachten. Games laden gaat snel, maar verwacht geen bliksemsnelheid. Bij het schakelen van Home naar een game met de B-knop gaat het beeld bijvoorbeeld luttele seconden op zwart. De console laadt dan de game in omdat je terugkeert van de Home-pagina. De ssd is dus snel, maar niet feilloos. Op dat vlak lijkt de custom M2-ssd van de PlayStation 5 veelbelovender.

Xbox Series X

Quick Resume

De ssd’s van de Series X én S komen desondanks met een unieke eigenschap. Beide systemen kunnen meerdere games tegelijkertijd draaien, afhankelijk van de grootte van de spellen die het systeem moet ‘bewaren’. Dat is allemaal mogelijk door die ssd, het hart van de zogeheten ‘Velocity Architecture’. Die manier van asset streaming - zeg maar, het opgraven van gamegegevens uit het geheugen - maakt het onder meer mogelijk om meerdere applicaties tegelijkertijd te draaien (en maakt games ook kleiner in bestandsgrootte).Microsoft heeft die functie het labeltje ‘Quick Resume’ meegegeven.

Dit is echt een dingetje. Je kunt op de Series X wisselen tussen verschillende games, zonder ze opnieuw op te starten. Je gaat dus verder met spelen op het punt waar je voor het laatst gebleven bent als je rouleert tussen bijvoorbeeld drie games. Het schakelen tussen games duurt ongeveer vijf seconden. Je beeld gaat even op zwart, vervolgens zie je het startplaatje van de game, waarna het Quick Resume-logo rechtsboven in beeld verschijnt.

Als je Doom: Eternal speelt, maar je krijgt een invite om een potje in een game online te doen, duurt het welgeteld vijf seconden om Fifa op te starten. Na dat potje kun je meteen terug naar Doom, en gaat de game verder waar je gebleven was. Quick Resume voelt daardoor zó natuurlijk aan dat het bijna onmogelijk is om vervolgens terug te gaan naar bijvoorbeeld een Xbox One X. Deze vergelijking gaat niet helemaal op, maar zie de Series X als een telefoon die meerdere apps op de achtergrond kan draaien. Als je dat gewend bent, voelt een telefoon zonder die mogelijkheid opeens traag en onhandig aan.

Quick Resume

Maar niet iedereen wisselt vaak tussen games. In dat opzicht is het moeilijk te zeggen of ook jij de vruchten plukt van Quick Resume. Ook werkt de functie niet bij multiplayergames die een constante connectie met de game-server vereisen. Als je Destiny 2 op de achtergrond laat draaien terwijl je een andere game speelt, zal de Destiny-server je alsnog uitloggen en moet je de game vervolgens opnieuw opstarten zoals gebruikelijk. Je gaat dan helemaal terug naar het hoofdmenu.

Quick Resume werkt overigens met alle oudere games, zelfs games die op de eerste Xbox zijn verschenen. Ook werkt het tussen verschillende profielen, met games op een disk of digitaal én zelfs nadat de Xbox Series X is uitgeschakeld in stand-bymodus. Dus stel: je log in op een ander profiel waarop je Gears 5 speelt, dan pakt-ie de games op je oude profiel gewoon weer op waar je gebleven was. Dat werkt trouwens niet bij dezelfde game: games zijn gekoppeld aan profielen. Dus als je met ander account naar dezelfde game terugkeert via Quick Resume, vraagt de Xbox om van profiel te wisselen en ben je al je voortgang kwijt.

Daarnaast is het soms onduidelijk welke game in Quick Resume draait en welke niet. Je kunt het aan een icoontje zien op de Home-pagina, maar daar staan niet alle games die nog in Quick Resume draaien. Er is geen overzicht van de games die in Quick Resume staan opgeslagen. Die onduidelijk is een beetje irritant. Quick Resume is een passief proces waar je als eindgebruiker niet over na hoeft te denken, maar het zou fijn zijn als je meer zicht had op wat wel en wat niet op de achtergrond draait.

Bovendien werkt Quick Resume op dit moment niet in alle games even goed. Volgens Microsoft ligt dit aan een recente bug. Het zou allemaal worden verholpen met een 'post-launch patch', is ons verteld. Het is te hopen. Quick Resume overtuigt verder namelijk vanaf de eerste seconde. Het voelt alsof je kunt alt-tabben op een console. Als je dat gewend bent, wil je niet meer anders.

Xbox Series X

HDR en Auto-HDR

Een persoonlijke anekdote: als ik HDR instel in videogames heb ik geen flauw idee wat ik aan het doen ben. De nieuwe HDR-kalibratie in het Instellingenmenu van de Series X verzacht dit proces enorm. Het instellen van HDR gebeurt nog steeds gewoon in games zelf, maar dus óók op overkoepelend systeemniveau. Waarom? Dat is grotendeels nodig voor misschien wel de meest opvallende functie van de Series X: Auto-HDR.

Mogelijk heb je hier nog niet van gehoord, want zeker vergeleken met Quick Resume lijkt deze functie weinig aandacht te generen. En dat is raar, want Auto-HDR is echt een fantastische toevoeging. Dit extra laagje processing simuleert HDR in oude backward compatible games die eigenlijk geen HDR hebben – dus ook in Xbox One-games. De technologie levert dus geen ‘handgemaakte’ HDR op, maar wordt als een laag bovenop bestaande games gelegd middels machine learning.

Auto-HDR was tijdens de tientallen backward compatible-games die ik op de Series X heb gespeeld bijna altijd van toegevoegde waarde. De toename van dat aantal nits dankzij HDR komt met name in kleurrijke games goed uit de verf. Games als Viva Piñata en Geometry Wars 2 gedijen echt onwijs bij de bontere kleuren. Auto-HDR is nog niet perfect. Het kán leiden tot detailverlies in witte oppervlaktes. Witte oppervlaktes lijken dan opeens zelf een soort lichtbron te zijn geworden. Dat zie je vooral onder felle lantaarnpalen en andere vlakken die fel wit licht weerkaatsen.

Maar die momenten zijn echt zeer zeldzaam. Auto-HDR staat standaard ingeschakeld op je Xbox Series X en vooralsnog is er weinig reden om de functie uit te schakelen. Het verschil is in onze optiek groot genoeg om het spelen van oude games daadwerkelijk aantrekkelijker te maken. Maar goed, wij zijn nerds. Bovendien grijpen wij ieder excuus aan om Geometry Wars 2 te spelen. Speel Geometry Wars 2.

Inhoudsopgave

1. Inleiding
  2. De hardware
  3. De software
  4. De games
  5. Conclusie

Sega verkoopt zijn arcadetak vanwege het coronavirus PlayStation 5 ondersteunt geen 1440p-resolutie
28

Reacties op: De Xbox Series X is een fantastische gameconsole zonder games

• avatar

xeros

• 5 november 2020 15:33
    ''Je zou zelfs kunnen zeggen: een console die in alles doet denken aan de Xbox 360.''
    Dat is een heel mooi compliment voor MS.
    Ik kijk heel erg uit na de XSX launch en vooral de komende jaren aan Xbox console exclusives.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

ali3n8tor

• 5 november 2020 15:43
    Bedankt voor de review! Deze, en alle andere reviews nu online bevestigen voor mij wat ik al maanden aan zie komen: wat zou ik hier op moeten spelen als ik alles wat er op uitkomt ook op mijn pc kan spelen.. BC is voor mij niet super belangrijk want ik heb hier simpelweg alle 3 de generaties xbox nog aangesloten staan, waarvan 1 zelfs op een crt =)

Microsoft heeft hier wel een beest van een machine neergezet en een zeer solide basis voor de toekomst maar ik zie mezelf er dit en wellicht volgend jaar geen 1 kopen tenzij ze met de killer-app komen die je meteen day one wilt spelen. Een killer instinct 2 zou mij direct over de streep trekken maar zelfs ms weet niet meer dat ze die franchise ook nog hebben. Ook ben ik wel heel benieuwd naar wat ze nog meer bc gaan doen qua titels , (en ja dat klinkt schizofreen met wat ik hierboven typ) simpelweg omdat mijn collectie 360 games voornamelijk bestaat uit titels die niet BC zijn.

In ieder geval: de next-gens komen eraan en iedereen veel plezier gewenst met zijn series X of S !

• avatar

xeros

• 5 november 2020 16:40
    @ali3n8tor bedankt

• Roy36NL

• 5 november 2020 15:49
    Een gameconsoles zonder gamers 😂. Een Ferrari zonder wielen. Een prachtige vogel zonder vleugels. Je heb er niet veel aan. Hopen dat het snel veranderd met die games want dit is eigenlijk een klap in het gezicht van de early adopter consument (inclusief moi)

• avatar

xeros

• 5 november 2020 16:42
    @Roy36NL geen nieuwe exclusieve games bij launch is al maanden bekend toch ?
    Je hoeft het niet te kopen hé ;)

• Roy36NL

• 5 november 2020 17:22
    @xeros nou dat moet ik wel.Ik ben zo’n tech nerd ik wil alles hebben op dit gebied. Dus fingers crossed dat ik blij verrast wordt door de nieuwe AC

• avatar

hulstpower

• 6 november 2020 07:37
    @Roy36NL Ja echt een top console lijkt het zo te zijn.
    Met gamepass en ea play volgende week er bij is allemaal top.
    Het enige jammere is dat denk door covid ze gewoon geen dikke launch game hebben helaas.
    Hopelijk word het uitstel van halo iets goeds voor de serie en hoeven we neit al te lang te wachten op halo.

• -it-

• 5 november 2020 15:58
    Goede review! Ik zie heel veel positiviteit in de online reviews over de series X, goed om te lezen. Die quick resume ga ik zo ontzettend fijn vinden. En zeker de BC functie omdat ik nog games van de 360 op m`n backlog heb staan. Voorlopig nog meer dan genoeg games om te spelen, dat zit wel snor ;)
    En wat fijn dat de One hardware gewoon werkt, wat een verademing voor de consument.

• avatar

WarlocK

• 5 november 2020 16:00
    Mooie conclusie. Ik heb een generatie Xbox overgeslagen. Mede door de gamepass is het nu zeker weer interessant. Maar ik kan met een gerust hart tot 2021 wachten zo te lezen. In de tussentijd vermaak ik mij wel met de PS5 :-)

• Roy36NL

• 5 november 2020 16:06
    @WarlocK zeker weten ik wil nieuwe ervaringen heb een Xbox x en een ps4 die bc kan mij gestolen worden je koopt een nieuwe console voor de nieuwe games. Vind dat ps5 ook niet echt heel veel nieuws heeft maar gelukkig wel meer dan Microsoft. Zit ik weer voor de 5de keer gears of war en ori te spelen nu een iets hogere frame rate joepie de poepie

• fonsrutte

• 5 november 2020 16:36
    @WarlocK Er komen toch weer nieuwe games op game pass?

• avatar

WarlocK

• 5 november 2020 16:50
    @fonsrutte Jazeker, ik heb de GamePass nu ook al (PC). Maar je koopt ook een console voor de nieuwe games die voor die console zijn geoptimaliseerd. Daarbij zal de Series X dadelijk even nog lastig te krijgen zijn, maar wie weet ;-)

• avatar

clandestine666

• 5 november 2020 16:12
    Een erg mooie machine, momenteel zonder échte reden om 'm te kopen. Jammer dat Halo de launch niet heeft gehaald, dat was er zeker één geweest. Persoonlijk heeft de PS5 mijn voorkeur als ik next-gen ga, lauter door mijn huidige console, vrienden, backlog en ondersteuning van VR. Het had trouwens net zo goed andersom kunnen zijn. Volgend jaar ga ik ergens m'n definitieve beslissing maken, ik heb voor nu iig nog genoeg aan de PS4 Pro en Switch. Nogmaals hulde aan Microsoft voor dit geweldig ontworpen apparaat!👍

• dakoota

• 5 november 2020 16:15
    dank voor deze review! Leuk, ik heb er zin in. Sinds de 360 keer ik weer terug naar Xbox, ps5 komt er ook wel hoor. Maar in deze heb ik meest zin in. Ik hoop dat hij snel te koop is.

• avatar

Omnikon

• 5 november 2020 16:30
    Duidelijke en inhoudelijke review Ron! Jullie zullen het druk hebben op dit moment.

De komende jaren de ps5 voor de exclusives en multi-platform. Zodra de exclusives komen van MS toch maar eens overwegen ook een series X aan te schaffen (heb geen dikke PC) en dat ik multi-platform wellicht via gamepass op pak…

Het is een goede tijd om gamer te zijn :-)

• fonsrutte

• 5 november 2020 16:52
    Goeie review!.
    Het punt van exclusives blijft (terecht) terugkomen vooralsnog, al vind ik dat minder een ding aangezien gamepass mij geregeld van interessante games voorziet die ik nog niet gespeeld heb.
    Ik had eigenlijk ook wel gehoopt dat MS ons iets meer zou vertellen welke games er op korte termijn uit gaan komen.

Voor mij persoonlijk is er nog helemaal geen noodzaak om direct een nieuwe console te kopen, ik wacht dus geduldig af. Volgend jaar ergens schaf ik een Series X aan de huidige One is dan wel aan vernieuwing toe,.
    Op mijn PS4 speel ik dan zolang mogelijk de exclusives die ik echt niet wil missen, maar ook daar heb ik nog een backlog.

• avatar

The.Eraser

• 5 november 2020 17:25
    Ik begrijp niet goed waar al die opmerkingen op de controller van blijven komen tgv die van PlayStation… waarom iets fundamenteels wijzigen dat gewoon al jaren super is. Logisch dat de wijzigingen bij PS groter zijn op dat gebied, moeten van vele verder komen ook…

Anyway: mn pre-order voor de X is er en in kan wachten tot dinsdag!

• rpenning

• 5 november 2020 17:33
    @The.Eraser warom iets fundamenteel wijzigen dat gewoon al jaren goed is??
    Er is altijd wat te verbeteren, zoals die stomme Aa batterijen in je controller like wtf het is 2020 xd

• avatar

bambam1979

• 5 november 2020 19:00
    @niqomipa Kwestie van mening. Had hier de PS4 en One X staan, heb nu ook de PS5 en Series X besteld. Ik vind persoonlijk de batterijen/vervangbare accu keuze wel fijn. Zeker met het oog op de accuduur van de Dual Shock 4, die was gewoon dramatisch. Ook als je accu "op" is zou het fijn zijn deze te kunnen vervangen zonder je controller open te hoeven schroeven. Al met al vond ik de keuze van MS fijner dan die van Sony. Al hadden ze wel punten gescoord als ze er zelf een accu (van de play & charge kit) in hadden gezet. Gebruik nu Panasonic Eneloops en kan een dikke week gamen op één lading. Maar goed, ieder z'n ding.

• avatar

hulstpower

• 6 november 2020 06:42