• Geheugen: 16GB GDDR6
  • Geheugenbandwidth: 10GB bij 560GB/s, 6GB bij 336GB/s
  • Interne opslag: 1TB Custom NVMe ssd
  • IO Throughout: 2.4GB/s (Raw), 4.8GB/s (Compressed)
  • Drie USB a-poorten
  • HDMI 2.1

Gamer.nl beschikt nog niet over een Xbox Series S. De Series S is de minder krachtige tegenhanger van de X. Het kleinere, witte doosje lijkt in te zetten op een resolutie van maximaal 1440p op 60 frames per seconde (fps). Het heeft geen diskdrive. De Xbox Series X kan daarentegen een resolutie van 4k op 60 fps aan
Dat verschil in resolutie tussen 4k en 1440p is best groot, en dat zie je met name goed op tv’s met een lage kijkafstand. Op monitoren is dat verschil daarentegen kleiner en is 1440p een soort sweet spot. Of je voor een Series S of X wilt gaan, ligt dus vooral aan je persoonlijke voorkeur en hoe jij je console gebruikt. Houd daarbij ook rekening met de uiteindelijke opslagruimte.

Dankzij de HDMI 2.1-poort - in de toekomst de standaard - is op beide consoles een framerate tot en met 120 fps mogelijk in 4k. Ook 8K in 60 fps is mogelijk, maar dat is vooralsnog toekomstmuziek (en in zware AAA-games zeer onwaarschijnlijk). Het is nog moeilijk te zeggen op welke resolutie games draaien, zeker wanneer ze gebruikmaken van raytracing. Raytracing is een prachtige belichtingsmethode, maar vereist ook bijzonder veel van een systeem. Onze Xbox Series X heeft op het moment van recenseren nog geen nieuwe of zware games om raytracing mee te testen. Een game als Gears 5 draait in elk geval op 60 fps, maar zonder raytracing en met een dynamische resolutie tot 4k.

Xbox Series X

Eén ding weten we al wel: meerdere third party-ontwikkelaars bieden nu al de keuze tussen een performance- en graphics-modus. Wat dat betekent, verschilt per game. Veel games bieden waarschijnlijk de optie om 60 fps in te schakelen. Vermoedelijk gaan sommige games zo ook ondersteuning voor 120 fps bieden. Als je tijdens het spelen tussen de modi wilt schakelen, moet je in zo’n geval wel je save herladen – de game dient alle textures immers opnieuw in te laden.

Zo'n 120 fps-modus gaat sowieso ten koste van de resolutie. Zo draait een game als Dirt 5 op een dynamische resolutie die kan dalen naar 1080p. Dat zijn flinke concessies, maar ze zullen het in sommige games waard zijn. 120 fps levert een vloeiende spelervaring op, en dat merk je. Helaas zijn er op dit moment nog niet veel games die 120 fps ondersteunen. Op moment van schrijven is de 120 hertz-modus enkel te testen in Dirt 5 (helaas deels nog onder embargo) en de multiplayermodus van Gears 5.

De Xbox Series X kan natuurlijk geen 120 fps aan terwijl de console ook 4k-beelden levert. Althans: niet in zware, moderne games. Je kunt geen uitgedoste pc verwachten voor 500 euro. Dat betekent niet dat de Series X niet snel is. Integendeel. De NVMe ssd in de Series X is een wereld van verschil met een harde schijf. Laadschermen duren zo kort dat je vaak niet eens doorhebt dat het spel op dat moment textures aan het inladen is. De ssd is ongeveer één terabyte, maar er is ongeveer twintig procent van die opslagruimte nodig voor het gebruik van Quick Resume en het besturingssysteem.

Het geheugen is overigens uit te breiden met nog een terabyte middels een externe ssd-kaart. Dit kleine kaartje gaat achterin de console en wordt gemaakt door Seagate. De kosten bedragen ongeveer 230 euro. Momenteel is er maar één type kaart beschikbaar. Microsoft hint ernaar dat er in de toekomst ook andere ssd-fabrikanten worden opgenomen in het aanbod. Mogelijk heeft dat ook invloed op de prijs. Daarnaast kan er een externe harde schijf of (oude) ssd via usb worden aangesloten op de console. Op die externe opslag kun je dan geen next-gen games spelen, maar je kunt ze er wel tijdelijk opslaan.

Wat ook niet kan is je Dolby 5.1 of 7.1-setje of -headset aansluiten via een optische uitgang. Microsoft en Sony hebben besloten de optische uitgangen in hun consoles te verwijderen.

Xbox Series S

De buitenkant, hitte en geluid

De Xbox Series X is een mooie console om te zien. De console oogt compact en zwaar, en zo voelt-ie ook. Als je ‘m voor het eerst uit de doos haalt komt de Xbox Series X over als een soort zwarte obelisk. Eenmaal geïnstalleerd in de huiskamer is de console niet per se opvallend. De console is vrijwel geheel zwart en het zwarte plastic weerkaatst weinig licht. Overigens geeft de groene cirkel aan de bovenkant van de console geen licht. Dat lijkt zo op beelden, maar het betreft groen plastic aan de binnenzijde van het ventilatierooster. Als je van boven op de console neerkijkt, zie je de groene kleur niet eens.

Xbox Series X

Je kunt de console horizontaal neerleggen op de daarvoor bestemde nopjes aan de zijkant. Het design van deze console schreeuwt echter dat je ‘m verticaal moet neerzetten. Toch zullen maar weinig televisiemeubels daar hoog genoeg voor zijn, ook omdat de bovenkant vrij moet blijven voor de uitvoer van warme lucht, die aan de onderkant wordt aangezogen. Aan de onderkant zit daarvoor een dun, rond plateautje dat fungeert als verhoging en standaard. Deze standaard is zichtbaar op z’n kant, maar niet te verwijderen.

Xbox Series X

De Series X is zwart, maar glanst niet zoals gedeeltes van de Xbox One dat doen. Ondanks de kleur lijkt het daardoor met vingerafdrukken en stofresten wel mee te vallen. De console maakt zo goed als geen geluid. Alleen als je er een schijfje in doet, hoor je het spinnen van de diskdrive - met name tijdens de installatie van games. Het is overigens nog maar de vraag hoelang die stilte blijft. Na drie weken aan intensief gebruik was onze Xbox Series X nog altijd niet te horen. De console blijft in elk geval redelijk koel. De buitenkant wordt een beetje warm, maar niets lijkt na uren spelen dusdanig op te warmen dat het apparaat gemakkelijk oververhit kan raken - iets wat ook al uit andere tests op het internet bleek.

En voor wie het belangrijk vindt: ja, de aan- en uitknop klikt zoals je hoopt dat-ie klikt. Helaas draait het Xbox-logo op de klop niet mee als je de console gekanteld neerlegt.

Xbox Series X

De controller

Je kunt Xbox One-controllers aan de Xbox Series X koppelen, een optie die de PlayStation 5 met oudere PS4-controllers niet levert. Deze optie is een groot gewin voor mensen die al in het Xbox One-ecosysteem zaten, zeker als je beschikt over een van de luxere Elite-controllers. Voor lokale co-op hoef je dus niet per se een tweede Xbox Series X-controller in huis te halen. Omgekeerd werken Series X-controllers ook op de One en pc.

Het is dan ook niet verrassend dat de Series X-controller heel erg op zijn voorganger lijkt. De meest in het oog springende vernieuwing is een mediaknop tussen de menu- en startknop in: één keer drukken en je maakt een screenshot, door de knop in te houden maak je een kort filmpje en met twee vlugge drukken ga je naar de Gallery. Dat gaat allemaal snel, zoals vrijwel elke interactie met het besturingssysteem van de Series X snel is. Het duurt alleen even om filmpjes in de Gallery in te laden. Die worden immers ‘opgehaald’ uit de cloud.

Xbox Series X

De controller ligt vrijwel hetzelfde in de hand, al zijn er kleine wijzigingen die een iets andere feel geven. Aan de achterkant van de nieuwe controller is met kleine groefjes voor extra grip gezorgd. Dat is fijn. De vierpuntsdruktoets is nu een soort rondje geworden zoals op de Elite-controller. Daardoor is het makkelijker om diagonale input te geven. Ook dit werkt beter dan eerst. Maar vooral opvallend is het klikken van de vierpuntsdruktoets. De vierpuntsdruktoets klikt in alle richtingen alsof het een aan- en uitknop is. Dat is zeker een verbetering tijdens het typen of navigeren door menu’s, maar in platformers voelt al het geklik wat ongebruikelijk. Het is mogelijk een kwestie van wennen.

De nieuwe triggers voelen hetzelfde, maar hebben dankzij groefjes iets meer grip - net als de achterkant van de controller. Het zijn geen grote wijzigingen. Dat betekent ook dat de controller nog steeds twee AA-batterijen nodig heeft en niet standaard geleverd komt met een accu. De connector in de controller is USB-C, wat veel gekloot scheelt met het draaien van het oplaadstekkertje als je gebruik maakt van de los verkrijgbare accu. Maar let wel: de poorten op de console zelf zijn USB-A. Aangezien je je controller alleen inplugt om op te laden is dat geen probleem, maar het is alsnog markant.

Lang verhaal kort: de controller is zo goed als hetzelfde gebleven, en dat is volledig prima.

Inhoudsopgave

1. Inleiding
  2. De hardware
  3. De software
  4. De games
  5. Conclusie

Sega verkoopt zijn arcadetak vanwege het coronavirus PlayStation 5 ondersteunt geen 1440p-resolutie
28

Reacties op: De Xbox Series X is een fantastische gameconsole zonder games

• avatar

xeros

• 5 november 2020 15:33
    ''Je zou zelfs kunnen zeggen: een console die in alles doet denken aan de Xbox 360.''
    Dat is een heel mooi compliment voor MS.
    Ik kijk heel erg uit na de XSX launch en vooral de komende jaren aan Xbox console exclusives.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

ali3n8tor

• 5 november 2020 15:43
    Bedankt voor de review! Deze, en alle andere reviews nu online bevestigen voor mij wat ik al maanden aan zie komen: wat zou ik hier op moeten spelen als ik alles wat er op uitkomt ook op mijn pc kan spelen.. BC is voor mij niet super belangrijk want ik heb hier simpelweg alle 3 de generaties xbox nog aangesloten staan, waarvan 1 zelfs op een crt =)

Microsoft heeft hier wel een beest van een machine neergezet en een zeer solide basis voor de toekomst maar ik zie mezelf er dit en wellicht volgend jaar geen 1 kopen tenzij ze met de killer-app komen die je meteen day one wilt spelen. Een killer instinct 2 zou mij direct over de streep trekken maar zelfs ms weet niet meer dat ze die franchise ook nog hebben. Ook ben ik wel heel benieuwd naar wat ze nog meer bc gaan doen qua titels , (en ja dat klinkt schizofreen met wat ik hierboven typ) simpelweg omdat mijn collectie 360 games voornamelijk bestaat uit titels die niet BC zijn.

In ieder geval: de next-gens komen eraan en iedereen veel plezier gewenst met zijn series X of S !

• avatar

xeros

• 5 november 2020 16:40
    @ali3n8tor bedankt

• Roy36NL

• 5 november 2020 15:49
    Een gameconsoles zonder gamers 😂. Een Ferrari zonder wielen. Een prachtige vogel zonder vleugels. Je heb er niet veel aan. Hopen dat het snel veranderd met die games want dit is eigenlijk een klap in het gezicht van de early adopter consument (inclusief moi)

• avatar

xeros

• 5 november 2020 16:42
    @Roy36NL geen nieuwe exclusieve games bij launch is al maanden bekend toch ?
    Je hoeft het niet te kopen hé ;)

• Roy36NL

• 5 november 2020 17:22
    @xeros nou dat moet ik wel.Ik ben zo’n tech nerd ik wil alles hebben op dit gebied. Dus fingers crossed dat ik blij verrast wordt door de nieuwe AC

• avatar

hulstpower

• 6 november 2020 07:37
    @Roy36NL Ja echt een top console lijkt het zo te zijn.
    Met gamepass en ea play volgende week er bij is allemaal top.
    Het enige jammere is dat denk door covid ze gewoon geen dikke launch game hebben helaas.
    Hopelijk word het uitstel van halo iets goeds voor de serie en hoeven we neit al te lang te wachten op halo.

• -it-

• 5 november 2020 15:58
    Goede review! Ik zie heel veel positiviteit in de online reviews over de series X, goed om te lezen. Die quick resume ga ik zo ontzettend fijn vinden. En zeker de BC functie omdat ik nog games van de 360 op m`n backlog heb staan. Voorlopig nog meer dan genoeg games om te spelen, dat zit wel snor ;)
    En wat fijn dat de One hardware gewoon werkt, wat een verademing voor de consument.

• avatar

WarlocK

• 5 november 2020 16:00
    Mooie conclusie. Ik heb een generatie Xbox overgeslagen. Mede door de gamepass is het nu zeker weer interessant. Maar ik kan met een gerust hart tot 2021 wachten zo te lezen. In de tussentijd vermaak ik mij wel met de PS5 :-)

• Roy36NL

• 5 november 2020 16:06
    @WarlocK zeker weten ik wil nieuwe ervaringen heb een Xbox x en een ps4 die bc kan mij gestolen worden je koopt een nieuwe console voor de nieuwe games. Vind dat ps5 ook niet echt heel veel nieuws heeft maar gelukkig wel meer dan Microsoft. Zit ik weer voor de 5de keer gears of war en ori te spelen nu een iets hogere frame rate joepie de poepie

• fonsrutte

• 5 november 2020 16:36
    @WarlocK Er komen toch weer nieuwe games op game pass?

• avatar

WarlocK

• 5 november 2020 16:50
    @fonsrutte Jazeker, ik heb de GamePass nu ook al (PC). Maar je koopt ook een console voor de nieuwe games die voor die console zijn geoptimaliseerd. Daarbij zal de Series X dadelijk even nog lastig te krijgen zijn, maar wie weet ;-)

• avatar

clandestine666

• 5 november 2020 16:12
    Een erg mooie machine, momenteel zonder échte reden om 'm te kopen. Jammer dat Halo de launch niet heeft gehaald, dat was er zeker één geweest. Persoonlijk heeft de PS5 mijn voorkeur als ik next-gen ga, lauter door mijn huidige console, vrienden, backlog en ondersteuning van VR. Het had trouwens net zo goed andersom kunnen zijn. Volgend jaar ga ik ergens m'n definitieve beslissing maken, ik heb voor nu iig nog genoeg aan de PS4 Pro en Switch. Nogmaals hulde aan Microsoft voor dit geweldig ontworpen apparaat!👍

• dakoota

• 5 november 2020 16:15
    dank voor deze review! Leuk, ik heb er zin in. Sinds de 360 keer ik weer terug naar Xbox, ps5 komt er ook wel hoor. Maar in deze heb ik meest zin in. Ik hoop dat hij snel te koop is.

• avatar

Omnikon

• 5 november 2020 16:30
    Duidelijke en inhoudelijke review Ron! Jullie zullen het druk hebben op dit moment.

De komende jaren de ps5 voor de exclusives en multi-platform. Zodra de exclusives komen van MS toch maar eens overwegen ook een series X aan te schaffen (heb geen dikke PC) en dat ik multi-platform wellicht via gamepass op pak…

Het is een goede tijd om gamer te zijn :-)

• fonsrutte

• 5 november 2020 16:52
    Goeie review!.
    Het punt van exclusives blijft (terecht) terugkomen vooralsnog, al vind ik dat minder een ding aangezien gamepass mij geregeld van interessante games voorziet die ik nog niet gespeeld heb.
    Ik had eigenlijk ook wel gehoopt dat MS ons iets meer zou vertellen welke games er op korte termijn uit gaan komen.

Voor mij persoonlijk is er nog helemaal geen noodzaak om direct een nieuwe console te kopen, ik wacht dus geduldig af. Volgend jaar ergens schaf ik een Series X aan de huidige One is dan wel aan vernieuwing toe,.
    Op mijn PS4 speel ik dan zolang mogelijk de exclusives die ik echt niet wil missen, maar ook daar heb ik nog een backlog.

• avatar

The.Eraser

• 5 november 2020 17:25
    Ik begrijp niet goed waar al die opmerkingen op de controller van blijven komen tgv die van PlayStation… waarom iets fundamenteels wijzigen dat gewoon al jaren super is. Logisch dat de wijzigingen bij PS groter zijn op dat gebied, moeten van vele verder komen ook…

Anyway: mn pre-order voor de X is er en in kan wachten tot dinsdag!

• rpenning

• 5 november 2020 17:33
    @The.Eraser warom iets fundamenteel wijzigen dat gewoon al jaren goed is??
    Er is altijd wat te verbeteren, zoals die stomme Aa batterijen in je controller like wtf het is 2020 xd

• avatar

bambam1979

• 5 november 2020 19:00
    @niqomipa Kwestie van mening. Had hier de PS4 en One X staan, heb nu ook de PS5 en Series X besteld. Ik vind persoonlijk de batterijen/vervangbare accu keuze wel fijn. Zeker met het oog op de accuduur van de Dual Shock 4, die was gewoon dramatisch. Ook als je accu "op" is zou het fijn zijn deze te kunnen vervangen zonder je controller open te hoeven schroeven. Al met al vond ik de keuze van MS fijner dan die van Sony. Al hadden ze wel punten gescoord als ze er zelf een accu (van de play & charge kit) in hadden gezet. Gebruik nu Panasonic Eneloops en kan een dikke week gamen op één lading. Maar goed, ieder z'n ding.

• avatar

hulstpower

• 6 november 2020 06:42