De SteelSeries Arctis Prime-headset stelt doeltreffendheid boven multi-inzetbaarheid

De Arctis-serie van SteelSeries biedt gamers over het algemeen zeer multi-inzetbare headsets die zich laten kenmerken door hun comfort en uitstekende bouwkwaliteit. Het nieuwste model in deze serie, de Arctis Prime, gooit het over een iets andere boeg.

SteelSeries Arctis Prime €109,-

Verbinding: Minijack

Compatibiliteit: Ieder platform met een minijackingang

RGB features: Nee

De Artcis Prime is met zijn 109 euro een middenmoter op prijsgebied. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de Arctis 9 of Pro Wireless, richt de Prime zich dan ook niet op een overdaad aan features in de vorm van draadloze verbindingen of surround sound. De Arctis Prime wil voorzien in de primaire behoefte van gamers. Deze gameheadset is volgens SteelSeries ontworpen om sneller in-game beslissingen te maken. De extreem goede afsluiting voor omgevingsgeluid en de frequentierespons zouden hierbij een handje moeten helpen.

Bouwkwaliteit

Maar eerst de bouwkwaliteit van de Arctis Prime. De gameheadsets van SteelSeries laten zich over het algemeen kenmerken door hun uitstekende draagcomfort en bouwkwaliteit. Dat komt deels door het elastiek dat de zwaar metalen hoofdband bedekt - dit elastiek laat de headset als het ware op je hoofd zweven - en deels door de kenmerkende oorkussens met bijbehorende, luchtige stoffen bekleding. Deze oorkussen zorgen ervoor dat je de meeste SteelSeries-headsets met gemak een aantal uur achter elkaar draagt.

Het is dan ook jammer om te zien dat de oorschelpen van de SteelSeries Arctis Prime niet beschikken over bekleding van deze zachte stof. De oorkussens zijn nog steeds erg zacht, maar helaas bekleed met een synthetische leervariant. SteelSeries heeft hiervoor gekozen omdat dit de afsluiting van de oorschelpen ten goede komt. Wel bezit de Arctis Prime over de welbekende stalen hoofdband met bijbehorend elastiek. De headset zweeft dus nog steeds op je hoofd en de bouwkwaliteit voelt, zeker voor een headset van 109 euro, uitzonderlijk degelijk aan. Toch lever je vanwege de bekleding wel in op het comfort. Je zult de Arctis Prime, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Arctis 9, na een uur of anderhalf dan ook liever even afzetten.

Hoewel de bekleding het draagcomfort wat vermindert, is het inderdaad zo dat de Arctis Prime omgevingsgeluid uitzonderlijk goed dempt. Dat is perfect voor gamers die in drukke omgevingen, bijvoorbeeld tijdens toernooien, spelen en gefocust willen blijven. Qua instelopties is de Arctis Prime verder voornamelijk doeltreffend: op de linkeroorschelp zitten een muteknop voor de microfoon, volumewiel en een ingang voor de meegeleverde micro-usb-naar-minijackkabel. Direct naast de usb-poort is er ook nog een zogenaamde share port. Deze minijackaansluiting kun je gebruiken om een tweede headset aan te sluiten zodat er iemand met je mee kan luisteren. Ook is uiteraard de kenmerkende, uitschuifbare microfoon van de partij.

De microfoon klinkt oké, maar niet uitzonderlijk en past precies in het straatje gameheadsetmicrofoons: een iets geknepen klank, weinig lage frequenties en een nadruk op het midhoog. Dit resulteert in een ietwat telefoonachtige klank. Prima voor multiplayergaming, maar niet genoeg definitie voor gamers die ook livestreams doen. De windkap die bij de headset geleverd wordt is een leuke toevoeging en dempt niet alleen de b’s en p’s, maar ook de scherpere medeklinkers een beetje.

De klank

De Arctis Prime richt zich voornamelijk op serieuze gamers. Het is dan ook niet zijn insteek om erg multi-inzetbaar te zijn. Dat maakt het niet erg verassend dat deze gameheadset zich niet zo goed laat lenen voor het beluisteren van muziek. Wat vooral opvalt is dat muziek behoorlijk onnatuurlijk klinkt op deze headset. Het stereobeeld is breed, maar voelt haast artificieel uitgerekt en de frequenties vertalen redelijk gebalanceerd, maar zijn onnatuurlijk puntig. Puntigheid is sowieso een term die de klank van deze headset goed omschrijft: er is weinig echt diep, sublaag en een grote focus op het midhoog. Dit alles zorgt voor een behoorlijk agressieve klank.

Deze agressie laat zich niet zo goed lenen voor muziek, maar des te beter voor actievolle games. Met name snelle shooters vertalen zich uitstekend naar de Arctis Prime. Vanwege de puntigheid en agressiviteit worden niet alleen kogelinslagen, maar ook herladen en voetstappen erg scherp weergegeven. Dat zorgt niet alleen voor een hele snelle geluidservaring, maar het komt ook het maken van in-game beslissingen ten goede.

Snelle multiplayerpotjes voelen extra spectaculair aan met de Prime en je kunt je, dankzij de goede demping van het omgevingsgeluid, eenvoudig verliezen in de gameplay. Het stereobeeld wat bij het beluisteren van muziek onnatuurlijk opgerekt voelt, resulteert in-game juist in een scherpe lokalisatie. Verwacht echter geen headset die je rustig meevoert in verhalende rpg’s, maar eerder een erg actieve luisterervaring die constant je aandacht op de actie vestigt.

Concluderend

De SteelSeries Arctis Prime doet precies wat hij belooft en is daarmee een doeltreffende gameheadset die met name geschikt is voor multiplayerspelers met een voorliefde voor snelle shooters. Deze specialisatie moet je wel bekopen met een aantal gebreken: de headset laat zich totaal niet lenen voor het luisteren naar muziek. Om betere demping van omgevingsgeluid te bieden, zijn de oorschelpen niet bekleed met de welbekende, zachte SteelSeries stof, maar met een synthetische leervariant. Dat zorgt ervoor dat de Arctis Prime niet zo comfortabel is als de gemiddelde SteelSeries-headset. Dit alles maakt van de Arctis Prime voornamelijk een werkpaard voor de (semi)-professionele gamer

Goed

De Arctis Prime is een doeltreffende gameheadset die voornamelijk geschikt is voor multiplayerspelers met een voorliefde voor snelle shooters.

Demping omgevingsgeluid