De Sims 2: Seizoenen | Gamer.nl

Het is toch wat met het fenomeen genaamd De Sims. Kreeg ik al eerder De Sims 2: Levensverhalen op mijn bord gesmeten, ook de nieuwste uitbreiding met de briljante naam Seizoenen werd weer uitgerekend naar mij opgestuurd. En zo zwengelde ik De Sims 2 maar weer eens aan, om mij om te dompelen in een wervelende orgie van sneeuwballen, voorjaarsbloempjes, bikini’s en parapluutjes.

De zoveelste uitbreiding dus. Kennelijk lijkt de melk van EA’s koe na een hoop uitbreidingen nog steeds niet op te zijn. Dat hoeft niet per se gelijk slecht te zijn, getuige de aanvulling Huisdieren van vorig jaar. Echter, na het spelen van Seizoenen voelde het toch niet helemaal goed. Veel van de nieuwe toevoegingen zijn niet meer dan een grafisch jasje en hoewel de nieuwe acce oires best leuk zijn, zijn het niet gelijk dingen waar je je zuurverdiende centjes aan uit wilt geven. Maar voordat we op de zaken vooruitlopen, eerst een korte blik op wat deze nieuwe Sims 2-uitbreiding nou eigenlijk inhoudt.

Nou ja, eigenlijk had je dat ook wel kunnen raden met de naam Seizoenen, maar voor diegenen die het nog niet helemaal doorhebben: de vier seizoenen doen hun intrede  in de wereld van de Sims. Zo kun je in de zomer heerlijk zwemmen in het zwembad, terwijl het in de winter mogelijk is met je Sims een sneeuwpop te bouwen. Nieuw is de mogelijkheid om je eigen moestuintje te onderhouden en de gewa en te gebruiken om er bijvoorbeeld liefdesdrankjes mee te maken. Die komen overigens vooral in de lente goed van pas. Voor elk van de seizoenen zijn nieuwe, toepa elijke outfits en acce oires ontwikkeld, van een regenjas (ja en zul je nu overigens vanzelf aandoen wanneer je naar buiten loopt) tot oorwarmers.

Voedsel kun je zelf maken met groente/fruit uit eigen tuin

Aangezien we voor de test een kale versie van de Sims 2 hebben geïnstalleerd, om zodoende te kijken wat de Sims 2: Seizoenen nou exact voor ons in petto heeft, konden we zo gelijk zien wat er allemaal veranderd was, of compleet nieuw is. Alle (grafische) verbeteringen uit eerdere uitbreidingen zijn in ieder geval doorgevoerd. Opmerkelijk was de nieuwe fix waarin je eindelijk een bank tegen een tafel aan kunt schuiven zonder dat er een meter tu en zit. Je Sims zijn kennelijk eindelijk(!) in staat om er tu en te glippen, om op die manier een krantje te lezen of een kopje koffie weg te slurpen. De vraag of dit niet al in een patch of een eerdere uitbreiding had kunnen zitten kwam al gauw op, maar soit. Mooi dat het kan.

Minder mooi is de performance. De Sims 2: Seizoenen vreet behoorlijk wat van je computer want het opstarten en het inladen van alles duurde langer dan we gewend waren. Waarschijnlijk komt dat door het weer, wat een hoop berekeningen met zich mee brengt. Denk bijvoorbeeld aan het weer zelf dus, of er regen/sneeuw is of niet en de levensduur van je planten/bomen. Allemaal heel leuk en aardig dat je zelf voor het eten kan zorgen door lekker te tuinieren en groente en fruit uit de grond kan stampen, maar voor je PC gaat er wel enorm van zweten. Zelfs als het winter is...

Voor de rest heeft men een nieuw gebied ontwikkeld met nieuwe families die hun eigen perikelen hebben, zijn er nieuwe banen bijgekomen (waaronder de Journalist en de Gamer, waar je de laatste grappig genoeg als 'noob' begint) en krijg je weer de nodige stoeltjes, tafeltjes en dergelijke erbij. Wel geinig dus voor de ware Sim-fans onder ons, maar ergens bekruipt mij het gevoel dat het uiteindelijk niet meer is dan wat nieuwe, grafische opties voor je Sims. Zelf voor eten zorgen is leuk en scheelt in de huishoudkosten. En rondbanjeren in de sneeuw, daar houden we allemaal wel van, maar het geeft niet die extra dimensie (voor zover dat kan in een Sims-uitbreiding) die de huisdieren in de vorige Sims-aanvulling wel gaven.

"Crikey, look at the size of 'em!"

Wat dat betreft slaat Seizoenen hier toch enigszins de plank mis. Tof dat er nu een weertje zit in het spel, maar heel erg noodzakelijk is het allemaal niet. Nou hoor ik je zeggen, dat is een hond of een kat toch ook niet? Klopt, maar voor mijn gevoel bracht dat meer in het spel dan een paar komkommers die je kunt planten of een beetje vi en in de tuin.